R1:a rycker vid gaspådrag på 2:an

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
Såld
Vid lite hårdare acceleration (ej fullgas) på tvåans växel så händer det ibland att hojen slutar dra några tiondelar.
Jag upplever känslan ungefär som om bakhjulet spinner till, tror dock inte att det gör det för gasar man på samma sätt på ettan så går den upp på bakhjulet.
När man växlar från ettan till tvåan så accelererar det riktigt en liten stund sedan rycker hojen till och fortsätter sedan att dra.

Eftersom problemet bara hänt på andra växeln så misstänkte jag först lådan men borde kuggen verkligen greppa igen utan att jag släpper gasen eller använder växelföraren igen?

Rycket uppkommer även om man fortsätter belasta växelföraren uppåt efter växlingen och man känner inte något slag/ryck i denna.

Misstanke nr. 2 var kopplingen men då tycker jag att felet borde uppkomma på fler växlar.

Någon som haft samma problem och löst det?

/Tobbe

Det låter som att det är dags att lämna in växellådan.. hade precis samma syndrom innan det sa PANG och min andra växel flög åt helsike :tungan

lämnar du in så går det på runt 7-10.000 kr ungefär.. antingen byter du ut drevet/dreven. eller så "undercuttar" du tvåans drev. det kostar ungefär en tusing om du bara lämnar in drevet

JiMpA skrev:
2549465 Det låter som att det är dags att lämna in växellådan.. hade precis samma syndrom innan det sa PANG och min andra växel flög åt helsike :tungan

lämnar du in så går det på runt 7-10.000 kr ungefär.. antingen byter du ut drevet/dreven. eller så "undercuttar" du tvåans drev. det kostar ungefär en tusing om du bara lämnar in drevet
Då blir det förmodligen till att riva lådan i vinter och byta drev.
/Tobbe

Hej du.
Skall du ändå plocka isär motorn, så "cutta" dreven istället förr att köpa nya,,
Är bättre, för då kan växeln inte hoppa i och ur,,original går ett tag men om du gasar lite friskt så får du förmodligen samma problem igen.
Prata med nån trimfirma, t.ex. Mc-Xpress, EBOS eller liknande,,de kan det där.
Hälsar Frostie.

var glad för att det inte smällt iaf :tungan. jag plockade loss min motor alldeles nyss! troligen ligger tvåans växeldrev i småflisor därinne nånstans =)
Pang sa det

JiMpA skrev:
2553865 var glad för att det inte smällt iaf :tungan. jag plockade loss min motor alldeles nyss! troligen ligger tvåans växeldrev i småflisor därinne nånstans =)
Pang sa det
Surt!
Hellre dock att det händer nu än på våren.
Jag ska nog försöka undersöka lådan innan det smäller, känns bäst så.
/Tobbe

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...