R1 :a -99 hastighetsmätarproblem!

Nybbee

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
2002, Yamaha YZF-R6
Tjena alla!

Har lite problem med min instrumentpanel på R1:an..
När jag kört ett tag (oftast i hastigheter över 90) så börjar instrumentpanelen helt flippa ur.
Hastighetsmätaren visar en massa random siffror och varvmätaren hoppar upp och ner utan koll alls.
Samt en del smålampor på panelen som blinkar.

Det är typ som att mätaren stängs av och på, hela tiden...

Vad kan detta bero på?

/Nybbee

nån kontakt som inte sitter ihop riktigt som kanske glappar vid vibration?. Typ som när jag startar min hoj så blinkar alla lampor o varvräknaren gör en spin. Kanske blir så att den startar om så hela tiden. Testa ha igång hojen o lirka på sladdarna o så om du kan få den o cpa ur när du står still.

Den generationen R1 verkar ha lite känsliga mätare, min hade liknande fenomen för sig, det var dock otroligt konstant. Men som Cmiller skrev, kolla så att alla kontakter sitter som dom ska, i synnerhet den bakom instrumenthuset. Försök gärna göra ren stiften också, eller iaf kolla så att dom ser fräscha ut. Hur piggt är ditt batteri? Får du spänningsfall så börjar instrumenten leva rövare också.

kan ju vara en lödning som lossnat inne i mätaren på kretskortet, eller fukt i instrumentet, men då börjar det ju bli lite jobbigt...

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard