R1 99 växelproblem

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Hallå hallå
min R1:a av 1999 årsmodell krånglar mellan ettan och tvåan, har googlat lite och det är ju tydligen ett vanligt fel verkar det som.
Vid lite högre varv så "rappar" den ger ifrån sig ett oroväckande ljud och är svår att få i, ibland har det hänt att den hoppar ur till friläge också.
Den var så här när jag köpte den, jag märkte dock inte det när jag provkörde den utan cirka 3dagar senare då hade den förra ägarn flyttat utomlands :(.
Så till frågan:
Just nu är den inlämnad hos en halvskum mekaniker som sa att det ska kosta mig max 3000kr delar plus arbete. Det skumma är att ringde runt till massa stora verkstäder och alla sa minst 15000 helt möljligt 20 000kr också, då dom trodde det var fel på nåt drev, kröktskift gaffel o nåt mer.
men låter 3000 som ett rimligt pris? efter han hade provkört den ringde han o påstod att han inte märkt nånting att han skulle olja växellådan lite och justera kopplingen

Den där mekanikern skulle inte jag låta riva i mina hojar! :fakta Om han inte vet att din Retta har gemensam motor och växellådsolja så är det rätt illa! Om han dessutom tror att det går att laga slitna ingreppsklackar på dreven med mer olja så är det katastrof :(

Mest troligt är tvåans och femmans drev slut, har du otur är en gaffel eller två skev också, men inte nödvändigtvis. Det märker man när man river. Men det känns ju som att du borde lämna till nån som vet vad han håller på med istället...

Finns en sökfunktion här...

Antagligen bara en fjäder som kostar 10:- och som byts på 15 min.

Finns en sökfunktion här...

Antagligen bara en fjäder som kostar 10:- och som byts på 15 min.

Får man fråga vad det skulle vara för fjäder? att en hoppande växellåda beror på en fjäder som byts på 15 min låter lite väl "simpelt". Sitter fjädern på utsidan av motorn eller är du bara superman-snabb på att mecka?

Detta skriver jag inte för att jag inte tror dig, utan bara för att jag är nyfiken och inte vet nånting om det själv... :confused::)

Får man fråga vad det skulle vara för fjäder? att en hoppande växellåda beror på en fjäder som byts på 15 min låter lite väl "simpelt". Sitter fjädern på utsidan av motorn eller är du bara superman-snabb på att mecka?

Detta skriver jag inte för att jag inte tror dig, utan bara för att jag är nyfiken och inte vet nånting om det själv... :confused::)

Sitter på vänster sida bakom ett lock med tre stycken insex skruvar vid växelaxeln...

Sök och du skall finna!

den där fjädern som sitter på utsidan ungefär vid fotbromsen är det den du menar?? den har hoppat ur en gång och jag satte tillbaks den så gick den som innan.
Mekanikern har en hemsida som verkar seriös och han påstår sig där laga mc, bilar, och diverse stora fordon samt båtar.
Nu är det så att jag är på semester :( och har ingen aning om vad han sysslar med.
Mellanservice tar han 500kr för tändstift, bromsbelägg, oljebyte, och vad det nu var.
Men Hoztic låter 15000-20000 mer som vad det borde kosta?

skrev innan jag hade sett ditt inlägg men då var det inte samma grej vi tänkte på, vet inte vad det är, en slags fjäder/hake nära fotbromsen som hoppar ur,

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back