Captain Backfire
Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Jo...
Jag köpte en r1:a 99 på kvd... under vintern har jag skruvat o fixat så att den gick o besikta. Cykeln har inte varit besiktat sedan 2008 och det är ungefär allt jag vet om bågen.
Det jag grejjat med är mest att få hojjen besiktningsbar. Inget motorrelaterat.
När allt småpyssel är ur världen och bågen är igenom besikningen så visar det sig att jag har ett problem till.
Första turen så fick den helt plötslig för sig att inte svara på gasen i typ 5 sekunder. Mitt under färd. Stendött. Sedan kom den till liv med en knall.
Därefter gick den fint i 2 mil så jag tänkte att det kanske va nått som va igenslammat eftersom den stått i flera år.
Nu visar det sig att symptomet inte ger sig men det är förändrat. Numera så blir det bara ett 100% effekttapp ungefär som om jag
slår av gasen fullständigt och omedelbart ger gas igen. Under en tur på 10 mil så hände det 4 ggr. Det verkar hända runt 5000 varv.
Oftast efter avslag på gasen. Hittils har det aldrig hänt på riktigt höga varv.
En skum detalj är att det verkar hända innom 2 mil från när jag tankar. Igår körde jag 4 mil. Tankade och direkt ut från macken så hände det första gången.
Jag stannade och käkade 2 km längre fram. Ca en halvtimma och direkt ut från stället så hände det på 2:an. 2 ggr direkt eftervarandra med typ 5 sekunder emellan.
Därefter körde jag 5 mil i duktigt tempo utan problem. Men vid lätt uppförsbacke i typ 60 inför ett trafikljus så hände det igen.
Vid ett tillfälle för ett tag sedan så såg jag att varvräknaren fick tuppjuck... hoppade upp på 6000 (tror jag) varv och sedan ned till 0 flera gånger i rad under färd direkt efter problemet.
Efter att ha haft av tanken så har jag insett att varvräknaren ger felkoder. 8000 varv betyder t.ex. att tankgivaren inte funkar...
Jag hittade dessa koder:
3k= Throttle Position Sensor
4k= Speed Sensor
7k= EXUP
8k= Fuel Sender
7000 skulle det kunna varit men jag kan inte riktigt tänka mig att exup systemet skulle påverka på ovan sätt.
Det jag gjort såhär lång för att felsöka är:
Bytt tändstift
Bytt bränslefilter
Bytt luftfilter
Bytt oljefilter (orelaterat jag vet...)
Kortat stödkontakten uppe vid tanken
Blåst i avluftning och överflöde till tanken.
Gjort om motorjorden på baksidan (mot bakhjulet)
Känt o ryckt i varenda sladd och kontakt som jag kommer åt med tanken o luftboxen av. (med motorn på för att se om det påverkar men icke)
Nu är jag vid vägs ände med mitt skillset... och bandag på måndag... Någon som har en ide?
Jag köpte en r1:a 99 på kvd... under vintern har jag skruvat o fixat så att den gick o besikta. Cykeln har inte varit besiktat sedan 2008 och det är ungefär allt jag vet om bågen.
Det jag grejjat med är mest att få hojjen besiktningsbar. Inget motorrelaterat.
När allt småpyssel är ur världen och bågen är igenom besikningen så visar det sig att jag har ett problem till.
Första turen så fick den helt plötslig för sig att inte svara på gasen i typ 5 sekunder. Mitt under färd. Stendött. Sedan kom den till liv med en knall.
Därefter gick den fint i 2 mil så jag tänkte att det kanske va nått som va igenslammat eftersom den stått i flera år.
Nu visar det sig att symptomet inte ger sig men det är förändrat. Numera så blir det bara ett 100% effekttapp ungefär som om jag
slår av gasen fullständigt och omedelbart ger gas igen. Under en tur på 10 mil så hände det 4 ggr. Det verkar hända runt 5000 varv.
Oftast efter avslag på gasen. Hittils har det aldrig hänt på riktigt höga varv.
En skum detalj är att det verkar hända innom 2 mil från när jag tankar. Igår körde jag 4 mil. Tankade och direkt ut från macken så hände det första gången.
Jag stannade och käkade 2 km längre fram. Ca en halvtimma och direkt ut från stället så hände det på 2:an. 2 ggr direkt eftervarandra med typ 5 sekunder emellan.
Därefter körde jag 5 mil i duktigt tempo utan problem. Men vid lätt uppförsbacke i typ 60 inför ett trafikljus så hände det igen.
Vid ett tillfälle för ett tag sedan så såg jag att varvräknaren fick tuppjuck... hoppade upp på 6000 (tror jag) varv och sedan ned till 0 flera gånger i rad under färd direkt efter problemet.
Efter att ha haft av tanken så har jag insett att varvräknaren ger felkoder. 8000 varv betyder t.ex. att tankgivaren inte funkar...
Jag hittade dessa koder:
3k= Throttle Position Sensor
4k= Speed Sensor
7k= EXUP
8k= Fuel Sender
7000 skulle det kunna varit men jag kan inte riktigt tänka mig att exup systemet skulle påverka på ovan sätt.
Det jag gjort såhär lång för att felsöka är:
Bytt tändstift
Bytt bränslefilter
Bytt luftfilter
Bytt oljefilter (orelaterat jag vet...)
Kortat stödkontakten uppe vid tanken
Blåst i avluftning och överflöde till tanken.
Gjort om motorjorden på baksidan (mot bakhjulet)
Känt o ryckt i varenda sladd och kontakt som jag kommer åt med tanken o luftboxen av. (med motorn på för att se om det påverkar men icke)
Nu är jag vid vägs ände med mitt skillset... och bandag på måndag... Någon som har en ide?