R1-99 som tappar drag helt plödsligt

Captain Backfire

Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Karlstad
Hoj
KTM Superduke (2007), R1 (99), zx10r (2006), drz400s (2003)
Jo...
Jag köpte en r1:a 99 på kvd... under vintern har jag skruvat o fixat så att den gick o besikta. Cykeln har inte varit besiktat sedan 2008 och det är ungefär allt jag vet om bågen.
Det jag grejjat med är mest att få hojjen besiktningsbar. Inget motorrelaterat.

När allt småpyssel är ur världen och bågen är igenom besikningen så visar det sig att jag har ett problem till.
Första turen så fick den helt plötslig för sig att inte svara på gasen i typ 5 sekunder. Mitt under färd. Stendött. Sedan kom den till liv med en knall.
Därefter gick den fint i 2 mil så jag tänkte att det kanske va nått som va igenslammat eftersom den stått i flera år.

Nu visar det sig att symptomet inte ger sig men det är förändrat. Numera så blir det bara ett 100% effekttapp ungefär som om jag
slår av gasen fullständigt och omedelbart ger gas igen. Under en tur på 10 mil så hände det 4 ggr. Det verkar hända runt 5000 varv.
Oftast efter avslag på gasen. Hittils har det aldrig hänt på riktigt höga varv.

En skum detalj är att det verkar hända innom 2 mil från när jag tankar. Igår körde jag 4 mil. Tankade och direkt ut från macken så hände det första gången.
Jag stannade och käkade 2 km längre fram. Ca en halvtimma och direkt ut från stället så hände det på 2:an. 2 ggr direkt eftervarandra med typ 5 sekunder emellan.

Därefter körde jag 5 mil i duktigt tempo utan problem. Men vid lätt uppförsbacke i typ 60 inför ett trafikljus så hände det igen.

Vid ett tillfälle för ett tag sedan så såg jag att varvräknaren fick tuppjuck... hoppade upp på 6000 (tror jag) varv och sedan ned till 0 flera gånger i rad under färd direkt efter problemet.
Efter att ha haft av tanken så har jag insett att varvräknaren ger felkoder. 8000 varv betyder t.ex. att tankgivaren inte funkar...

Jag hittade dessa koder:
3k= Throttle Position Sensor
4k= Speed Sensor
7k= EXUP
8k= Fuel Sender

7000 skulle det kunna varit men jag kan inte riktigt tänka mig att exup systemet skulle påverka på ovan sätt.


Det jag gjort såhär lång för att felsöka är:

Bytt tändstift
Bytt bränslefilter
Bytt luftfilter
Bytt oljefilter (orelaterat jag vet...)
Kortat stödkontakten uppe vid tanken
Blåst i avluftning och överflöde till tanken.
Gjort om motorjorden på baksidan (mot bakhjulet)
Känt o ryckt i varenda sladd och kontakt som jag kommer åt med tanken o luftboxen av. (med motorn på för att se om det påverkar men icke)

Nu är jag vid vägs ände med mitt skillset... och bandag på måndag... Någon som har en ide?
 
en ide... Stoppknappen uti gashandtaget är glapp eller felaktig kanske? tycks ju vara beroende på hur mycket du vrider på rullen.

En till ide... TPSen är död inom ett visst område kanske? Ohm-mät upp och se så att den ändrar mjukt och fint och linjärt, utan knepiga hopp i värdena.

//Robert
 
Hade samma problem som dig, det visade sig att jag hade dålig jord på minuskabeln vid batteripolen, plockade bort kabeln och skrapade lite, sen var det aldrig mera något problem, hoppas det funkar för dig.
Lycka till.
 
batteriet

Hade samma problem som dig, det visade sig att jag hade dålig jord på minuskabeln vid batteripolen, plockade bort kabeln och skrapade lite, sen var det aldrig mera något problem, hoppas det funkar för dig.
Lycka till.

Tack för tipset. Gött att höra från någon som har haft samma problem. Jag glömde berätta att jag har bytt batteri och slipat på polerna och kontakterna. Men nu när jag tänker på det så har jag satt på en laddningskontakt för batteriet. En sån där som indikerar låg nivå. Den är köpt på claes olsson... vad tänkte jag med... Den lär ryka i eftermiddag!

Jag upptäckte en motorjord till igår som jag inte slipat på så det lär jag också göra. Ett jordfel är dock väldigt rimligt för när jag har motorn avstängd, halvljus på och sedan blinkar så blinkar bakljuset och halvljuset duktigt märkbart
 
en ide... Stoppknappen uti gashandtaget är glapp eller felaktig kanske? tycks ju vara beroende på hur mycket du vrider på rullen.

En till ide... TPSen är död inom ett visst område kanske? Ohm-mät upp och se så att den ändrar mjukt och fint och linjärt, utan knepiga hopp i värdena.

//Robert

TPS:en... Hur mäter man upp den?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top