R1-99 Går ej att starta.

IkilledBambi

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
(r1-99..600rr -08... KTM 690 -07). KTM Rc8 G-punkten speciall edition.
R1a 99 mycket bra skick förutom att den helt plötsligt inte ville starta.
Låter som om startmotorn snurrar. Jag är inte speciellt duktig på mek o teknik men tänkte kolla om det möjligtvis är något vanligt problem.

Bateriet och elen verkar fungera. Strålkastere och tändning osv. fungerar som det skall.
När man försöker starta så låter det som en borrmaskin. Detta hände första gången när en kompis skulle "Provköra". Jag stängde av motorn och när han skulle starta och köra iväg. så gick det inte.
Jag tog över och den startade precis som vanligt. Samma kompis ville testa igen efter att jag hade startat och fick kärringstop. Efter detta kunde inte ens jag få igång den.

Skickar med en kort film från tidigare idag.

http://www.youtube.com/watch?v=njwM5xzIE2A&context=C3a0235fADOEgsToPDskKBSha99MhMII4Vkc-DDHUi

R1a 99 mycket bra skick förutom att den helt plötsligt inte ville starta.
Låter som om startmotorn snurrar. Jag är inte speciellt duktig på mek o teknik men tänkte kolla om det möjligtvis är något vanligt problem.

Bateriet och elen verkar fungera. Strålkastere och tändning osv. fungerar som det skall.
När man försöker starta så låter det som en borrmaskin. Detta hände första gången när en kompis skulle "Provköra". Jag stängde av motorn och när han skulle starta och köra iväg. så gick det inte.
Jag tog över och den startade precis som vanligt. Samma kompis ville testa igen efter att jag hade startat och fick kärringstop. Efter detta kunde inte ens jag få igång den.

Skickar med en kort film från tidigare idag.

http://www.youtube.com/watch?v=njwM5xzIE2A&context=C3a0235fADOEgsToPDskKBSha99MhMII4Vkc-DDHUi

i princip 100 % säker på att det är BATTERIET någon cell har gått åt h-e, och det matar på som en kulspruta i startmotorn..har haft felet på flera bilar, och bekanta som visat upp bilar som matat på så. Även om din mc verkar mata på ÄNNU fortare? Men testa med annat batteri först. Skulle jag gjort iaf.

Last edited:
Hmm jag har en Gsx750 ståendes breved r1an. Det borde fungera med det bateriet? eller är det skillnad tror ni?

fast låter det där verkligen som startmotorn matar på ..? låter ju precis som startrelät som krasch på min kawwa för nått år sedan!

Jo som sagt. jag är inte så teknisk o "mekisk" av mig. Så va jag tror o säger är bara okvalificerade gissningar :p

För lite ström tycker jag det låter som.

Startrelät får inte nog med spänning för att dra och sluta startkretsen.

Ladda batteriet.

Ja det kan du, du kan också ta startkablar! för det kanske inte passar med sukkans batteri!

Till att börja med instämmer jag i kören, batteriet är slut/oladdat.

Men sen kan det ju bero på viss misshandel. Att bara starta, och starta, och starta osv, utan att egentligen köra på riktigt, gör bara att man drar ur batteriet, det får aldrig någon riktig laddning. Så ladda batteriet, låt bli att småstarta hojen i vinter och se hur det mår framåt vårkanten! Är det slut då, köp ett nytt batteri, annars, kör och va glad! :tummenupp

Det jag var lite tveksam till också eftersom det matar på så mycket? MEN TS du borde höra om det låter från startmotorn? Du kan ju ha batteriet löst brevid testa med Suckans batteri, hur som helst så börjar man med det "lättaste" att utesluta vid felsökning.

Tackar såå mycket för hjälpen ska testa byta batteri imorgon och återkommer om d gör någon skillnad :D :D

Jag har varit i samma situation som du. Med SV650S. Gjorde som du bytte batteri. Satte givetvis det nya batteriet på laddning (de laddar ur sig på hyllan hos handlarn). Med enkel laddare. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
bryt laddningen när batteriet är på 14,4V under laddning. Så har du inte kan du behöva.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Digital-multimeter-15133/

Inte var det nått större fel på det gamla batteriet. Det var bara oladdat beroende på att laddningsregulatorn inte funkade så bra....
Efter det har jag råkat ut för startstopp i Sundsvall efter hojen varit ute i ösregn i 24 timmar 6 timmars regnkörning och 18 timmars regn på parkeringen. Köpte då den här laddaren. (Och ett hojkapell)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
den bryter MC-laddningen på 0,8A automatiskt vid ca 14,4 Volt och övergår sedan till 0,06A.
Vilket gör att laddaren får i ytterligare nån Ah i batteriet det närmaste dygnet. Med lägre ström kan man ladda mer.
Men man ska nog inte ha den inkopplad mer än högst 2 dygn för 0,06A är alldeles för mycket för underhållsladdning.
Biltemas MC-batterier (både de underhållsfria och GEL) behöver bara ca 0,001A (1 mA) för underhållsladdning. Och kör man i för hög ström under längre tid förstörs batteriet/åldras/korroderar sönder.

Så jag skulle i ditt ställe börja med en batteriladdare.
Att startmotorn snurrar runt motorn betyder inte att batterispänningen är tillräckligt hög för att starta hojen. Det betyder också att batteriet inte är kass. För då orkar batteriet inte dra runt motorn.
Är min erfarenhet.

Last edited:
Jag har varit i samma situation som du. Med SV650S. Gjorde som du bytte batteri. Satte givetvis det nya batteriet på laddning (de laddar ur sig på hyllan hos handlarn). Med enkel laddare. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
bryt laddningen när batteriet är på 14,4V under laddning. Så har du inte kan du behöva.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Digital-multimeter-15133/

Inte var det nått större fel på det gamla batteriet. Det var bara oladdat beroende på att laddningsregulatorn inte funkade så bra....
Efter det har jag råkat ut för startstopp i Sundsvall efter hojen varit ute i ösregn i 24 timmar 6 timmars regnkörning och 18 timmars regn på parkeringen. Köpte då den här laddaren. (Och ett hojkapell)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
den bryter MC-laddningen på 0,8A automatiskt vid ca 14,4 Volt och övergår sedan till 0,06A.
Vilket gör att laddaren får i ytterligare nån Ah i batteriet det närmaste dygnet. Med lägre ström kan man ladda mer.
Men man ska nog inte ha den inkopplad mer än högst 2 dygn för 0,06A är alldeles för mycket för underhållsladdning.
Biltemas MC-batterier (både de underhållsfria och GEL) behöver bara ca 0,001A (1 mA) för underhållsladdning. Och kör man i för hög ström under längre tid förstörs batteriet/åldras/korroderar sönder.

Så jag skulle i ditt ställe börja med en batteriladdare.
Att startmotorn snurrar runt motorn betyder inte att batterispänningen är tillräckligt hög för att starta hojen.
Är min erfarenhet.

Ringde precis polarn för att låna hans laddare kommer få igång laddning snart. Återkommer till tråden så fort jag har nått nytt o komma med ;)

Testa med nytt batteri först eller med kablar men jag tycker också det kan låta som om du har problem startmotorns drev, att den inte kuggar i ordentligt och därmed ej drar runt motorn. En kompis hade liknande problem på en r6, ibland startade den som vanligt ibland lät den som en borrmaskin utan last bara. Dock låter ju din mer som en slagborr hehe.

Om det är någon kugge som gått på startdrevet så kan du testa det så här: Lägg i någon hög växel o rulla hojen framåt någon meter. Sen kör du på starten igen. Funkar det då så har du tyvärr en del mekjobb framför dig.

i princip 100 % säker på att det är BATTERIET någon cell har gått åt h-e, och det matar på som en kulspruta i startmotorn..har haft felet på flera bilar, och bekanta som visat upp bilar som matat på så. Även om din mc verkar mata på ÄNNU fortare? Men testa med annat batteri först. Skulle jag gjort iaf.

Det där får du gärna förklara!!!!???

Det är ändå teknik och mekhörnan vi är i.

Svaret på problemet var:
Kasst batteri. Bytte batteri och har inte haft några problem efter det..

hoppas min okunskap om teknik och meck kan hjälpa någon annan :D
Tackar så mycket för hjälpen :yoparty

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back