R1-98 Vs R1-01

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
Jag undrar vad det är för skillnad på R1- 98,99 om de nu är exakt likadana och 00,01? Färger skiljer ju åt samt några små skillnader på baklyse osv.. men är det några större skillnader? isåfall vad? är sugen på en R1 men vet inte vilken årsmodell man ska välja...

hade tänkt dom äldre eftersom dom är billigare och har billigare försäkring men jag har alltid varit emot äldre maskiner p.g.a mer problem.

tacksam för svar/ J
 
Den första generationen strular väl inte direkt mer än den andra. Den andra är lite mer touring med förhöjd kåpa fram. I övrigt är det inte så mkt skillnad. 150 förbättringar eller nåt läste jag nånstans att Yamaha påstod men de vet ifan...
 
Har inga problem med min -98. Servar och håller efter den så funkar den fint i många mil. Det är tyvärr en del som tror att man bara kan tanka byta olja och köra, då kan det ju bli lite problem med kärvande vajrar, slitna lager/bussningar mm. Låt skicket avgöra vad du köper. Några direkt mycket märkbara skillnader finns inte mellan -98 och -00.
 
Har inte första generationen mer problem med växellådorna?
Fick för mig att Yamaha åtgärdade det (till det bättre iaf) till 00
 
M:et skrev:
Har inte första generationen mer problem med växellådorna?
Fick för mig att Yamaha åtgärdade det (till det bättre iaf) till 00

Inte vad jag vet men man uppdaterade utväxlingen till -00.
Man hade ett problem med kopplingen på de första 98:orna, men det löstes omgående. Om inte ramen har fått sina extra ** i ramnummret, gjordes vid uppdateringen, så kan man ringa Yamaha, de har koll på vilka som är fixade.
 
PMR skrev:
Inte vad jag vet men man uppdaterade utväxlingen till -00.
Man hade ett problem med kopplingen på de första 98:orna, men det löstes omgående. Om inte ramen har fått sina extra ** i ramnummret, gjordes vid uppdateringen, så kan man ringa Yamaha, de har koll på vilka som är fixade.

Vad egentligen var det för problem med kopplingen?

BTW att ringa till Yamaha och fråga går endast om den är svensksåld
 
Jag har haft -98 -99 och -01. Mitt råd är att köpa så ny som du har råd med. Visst finns det undantag men nyare är oftast bättre, har gått mindre och är mindre sliten. Men visst finns det kanske nån -99a som mest stått i garage och är i bra mycket bättre skick än en annan -01a som fått gå hårt.

Jag upplever att styrlagret är bättre på -01an. Inte lika instabil utan styrdämpare men jag anser fortfarande att styrdämp är ett måste för den sortens körning hojen är gjord för.

Växellådan håller. Nån skillnad är det helt klart, finns knappt en -98 -99 som gått 3000 mil som lådan inte behövt renoveras på.

Men det viktigaste är ändå totalskicket i förhållande till priset.
 
fattaliano skrev:
Jag undrar vad det är för skillnad på R1- 98,99 om de nu är exakt likadana och 00,01? Färger skiljer ju åt samt några små skillnader på baklyse osv.. men är det några större skillnader? isåfall vad? är sugen på en R1 men vet inte vilken årsmodell man ska välja...

hade tänkt dom äldre eftersom dom är billigare och har billigare försäkring men jag har alltid varit emot äldre maskiner p.g.a mer problem.

tacksam för svar/ J

Det är i princip bara utseendet som skiljer. Det jag tyckte var att 01an var större än 99an jag hade men det var nog bara inbillning. Jag hade köpt 98/99 då det skiljer mycket i försäkring mot 00/01. Stryktåliga maskiner som dricker lite olja. Du hittar ingen bättre sporthoj i den prisklassen ~45-50k.
 
okey låter som en hel del delade meningar här !? men vadå en 00 som gått 3000 mil behöver inte den åxå renoverad låda? jag försöker satsa på en 98 som har så låga mil som möjligt och fint skick som möjligt.. och då vet jag att många mätare är skruvade men det får man ju se med hjälp av skick/ servicebok osv. Jag betalar gärna några tusenlappar till för en i riktigt fint skick med låga mil vilket jag ändå får tillbaka flera gånger om på försäkringen... eller vad tycker ni?
 
En långmilare behöver inte vara dåligt - det kan röra sig om många pendlarmil i 130-140 på sexans växel. Men så _kan_ det ju också vara en hoj som sällan gått under 200 knyck och med ständiga växlingar och bakhjulsåkning m.m. Gäller att pejla läget hos säljaren...
 
TomK skrev:
En långmilare behöver inte vara dåligt - det kan röra sig om många pendlarmil i 130-140 på sexans växel. Men så _kan_ det ju också vara en hoj som sällan gått under 200 knyck och med ständiga växlingar och bakhjulsåkning m.m. Gäller att pejla läget hos säljaren...

Jo det är ju svårt om det har vart flera ägare vilket det oftast har... miltalet är ju bara en parameter som kan göra att den är mindre sliten.. men självklart är det totala skicket viktigt.. sen är det ju ett faktum att en hoj med låga mil säljer mycket bättre också vilket man kanske ska tänka på om man vll byta hoj om nåra år vilket jag antagligen kommer göra.

Hur vanligt är det egentligen med skruvade mätare? är det som på bil eller mycket lättare på hojar?? kan man kontrollera det på nåt sätt förjutom service boken? :rolleyes:
 
fattaliano skrev:
Jo det är ju svårt om det har vart flera ägare vilket det oftast har... miltalet är ju bara en parameter som kan göra att den är mindre sliten.. men självklart är det totala skicket viktigt.. sen är det ju ett faktum att en hoj med låga mil säljer mycket bättre också vilket man kanske ska tänka på om man vll byta hoj om nåra år vilket jag antagligen kommer göra.

Hur vanligt är det egentligen med skruvade mätare? är det som på bil eller mycket lättare på hojar?? kan man kontrollera det på nåt sätt förjutom service boken? :rolleyes:

Det är inte lätt att skruva mätaren, då den är digital. Men koppla ur den är en baggis på alla mc. Har man lite pressad ekonomi för att spendera det på en mc, så köp en 98/99. Kopplingen var det inget fel på 98/99 men många fick byta drevet i 2:an då den gärna hoppade ur. Jag själv bytte min. Men känns den bra, så köp. Det är i princip endast 2 vanliga fel som kan finnas på 98/99 2:an växel samt styrlager, oftast har dom bytt. Om styrlagret skulle vara dåligt, så är det väldigt enkelt och billigt att byta. Om det är 2:ans kugg kostar drevet ca 800:- kan du byta själv så är det givetvios det bästa. Dock är det ingen kassetväxellåda - så du måste dela motorn, men du har hela vintern på dig :tummenupp

När det gäller miltalen - så kan du vara lite realistisk, sen är det inte alla som har kvar service boken på en 7 år gammal hoj (jag har det inte)...När garantitiden är över, så är det bättre att serva hojen själv, blir både billigare och bättre!
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top