R1 98 växellåda.

• Thread starter Thread starter Tommy.exe
  • Start date Start date

Tommy.exe

Guest
Senaste veckorna har lådan börjat spöka lite för mig.
Vid uppväxling så går (ibland) inte växlarna i om jag inte är väldigt bestämd.
Är jag för mesig så växelpinnen bara stum. Vid nedväxling är det inga bekymmer.

Jag har sökt men 2000 irrelevanta trådar orkar jag inte gå igenom :gnissla

1: Troligt fel?
2: Materialkostnad?
3 Finns det en sportkeps att jag kan lösa det själv utan 2000 specialverktyg och en 3:årig utbildning? :3freak

Är det mellan några specifika växlar den inte vill?

Testa håll in kopplingen vid växling. Klart de går lätt o peta ner en växel eftersom du tar sats med hälen. Koppling koppling koppling.

Testa håll in kopplingen vid växling. Klart de går lätt o peta ner en växel eftersom du tar sats med hälen. Koppling koppling koppling.

Omvända lägen. 1:an upp.

Det har blivit trögväxlat. Har inte alltid varit så.

Jag hittar till kopplingen, tack för hjälpen :tummenupp

testa att flytta växelföraren närmare foten (om du känner att du har långt spel innan växeln kommer i)
så blir det aut. lite mer bestämt vid växling

jag behöver nog inte fråga om den är hårt körd... men ett alternativ är också att skiftgafflarna har fått stryk med åren & blivit böjda, detta gör den svårväxlad upp, men inte ner

ett sista gissning är trumman.. växeltrumman som skiftgafflarna rör sig i, i mitt fall (en R1 -99) var den svårväxlad, sedan skulle jag wheela & missade en växel, då sprängdes trumman & jag fick byta motor.

vad har du då för alternativ ?

1# Lev med det
2# Byt hoj
3# Av med motorn, vänd den upp o ner, av med underdelen & renovera lådan.
passa då på att byta 2:ans växeldrev då denna får mest stryk, i samband med detta får du även byta ett växeldrev till, det som ligger närmast, kommer inte ihåg om det e 5:an eller 6:ans drev

sedan byter du skiftgafflarna också & ev. trumman om du är osäker

2 drev + skiftgafflar är ca: 3500:- + packningar
trumman kostar 900-1000:-

ps. jag har en manual på 350 sidor till den modellen om du väljer att renovera. du får gärna låna den

// Henke

testa att flytta växelföraren närmare foten (om du känner att du har långt spel innan växeln kommer i)
så blir det aut. lite mer bestämt vid växling

jag behöver nog inte fråga om den är hårt körd... men ett alternativ är också att skiftgafflarna har fått stryk med åren & blivit böjda, detta gör den svårväxlad upp, men inte ner

ett sista gissning är trumman.. växeltrumman som skiftgafflarna rör sig i, i mitt fall (en R1 -99) var den svårväxlad, sedan skulle jag wheela & missade en växel, då sprängdes trumman & jag fick byta motor.

vad har du då för alternativ ?

1# Lev med det
2# Byt hoj
3# Av med motorn, vänd den upp o ner, av med underdelen & renovera lådan.
passa då på att byta 2:ans växeldrev då denna får mest stryk, i samband med detta får du även byta ett växeldrev till, det som ligger närmast, kommer inte ihåg om det e 5:an eller 6:ans drev

sedan byter du skiftgafflarna också & ev. trumman om du är osäker

2 drev + skiftgafflar är ca: 3500:- + packningar
trumman kostar 900-1000:-

ps. jag har en manual på 350 sidor till den modellen om du väljer att renovera. du får gärna låna den

// Henke

Tack för bra svar!

Det låter ju lite som skiftgafflarna där då (den slamrar lite på 2:an så där har du åxå rätt).
Jo det är tänkt att den ska göras av med, men det är ju surt att sälja saker som inte fungerar riktigt som dom ska. Även om den fungerar så är det ju surt att behöva sparka i växlarna.

Jaja.. den får gå tills den rasar eller tills snön kommer då, så får jag riva i vinter och sälja i vår.

Du kan lita på att jag kommer att höra av mig angående manualen då när det är dags, hygglo! :tummenupp

jag hade själv nyligen problem med samma sak
mitt fel var att byta tillbaka till dom gamla skorna, dom nya var för okänsliga & gjorde att man slarvade vid upp växling

Har samma dilemma, inte så kul när man ligger på och inte får i nästa växel.
Har flyttat växelföraren något men ska flytta denna mer.
Annars blir det väl att byta skiftgafflarna i vinter för min del också.

På äldre R1:or finns ett känt fel. Fjädern till det som brukar kallas "detent arm" pajar och kulissrullen stannar därför inte i distinkta lägen.

Felet yttrar sig såsom TS beskriver.

Kolla så det inte är detta enkla och välkända fel.

/J

Kolla hur växelgafflarna ser ut. Är dom slitna så glider dom inte lika
bra och det kan bli knöligt att byta växel.

men killar,om det bara börjar på alla växlar så är det inte 3 skiftgafflar som plötlsigt rasat,om han bytt skor hade han nog märkt det oxå direkt så nått som påverkar alla växlar letar vi efter.
1:fjädern selektortrumman,växlarna blir odistinkta,spaken slapp och missas ofta.
2:kopplingskorgen har slittaggar och den frikopplar inte ordentligt.
3:lager sellektortrumman/drevstock slitet och den linar inte ordentligt.
4:felaktig olja,slut olja och lagerna,glidytorna lirar inte ordentligt.

nu till följdfel:
ja det är i värsta fall behov av att riva lådan men jag hade börjat med att konstatera exakt vad problemen är och ifall dett är i alla lägen så kan vi hjälpa dig mer

Sökt efter "detent-arm" i min meckbok men hittar inget där.
Det får hålla till hösten sen ger jag mig på en större renovering av hela kalaset.

Lyfter den här tråden då jag har liknande problem.

Körde med min R1 -02 idag och hastigt och lustigt började växellådan krångla. Hade kört 3-4 mil utan problem när lådan började spöka. Hojen har fungerat felfritt i 300 mil utan att misshandlas på bakhjulet eller liknande.

Växla ner går utan problem, likaså växla upp från 1an till 2an. Från 2an till 3an samt 3an till 4an är växelpinnen helt stum ena stunden för att sedan glida i hur lätt som helst vid senare försök. Provade inte 5an och 6an.

Inga växlar hoppar ur när man väl fått i dom.

När motorn är avstängd går det att växla igenom lådan utan några problem.

Tvättade hojjen (ej högtryck) samt spände kedjan innan jag körde om det nu kan ha nåt med det att göra?

Last edited:
Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...