R1 -98 Problem med startmotorn????

Melvin Mögkotte

Bling Bling Rider #3
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
R1
Har precis köpt en R1-98 och den startar lite som den vill, eller snare inte. Har mätt batteriet och det visar 12V som det ska, men när man försöker starta hojen låter det som om startmotorn går "trögt" och ibland går den inte runt alls.. Kan batteriet vara dåligt ändå eller har kanske startmotorn "satt" sig som jag upplevt på bil tidigare!? Har hört att man kan få olja i startmotorn om packningen läcker!? Någon som upplevt det?!?!? Är inte speciellt hemma på MC-mek så lite tips hade uppskattats innan jag ger mig på den...

Tack för hjälpen! :Bugar
//Melvin
 
Jag tycker nog att du ska prova med tex ett bilbatteri först, det kan nämligen vara så att batteriet inte pallar belastningen längre.
Kolla det först innan du börjar riva isär hojen.
 
Poacher skrev:
Jag tycker nog att du ska prova med tex ett bilbatteri först, det kan nämligen vara så att batteriet inte pallar belastningen längre.
Kolla det först innan du börjar riva isär hojen.


Tack! Ska prova det! Hade ju varit det absolut bästa att bara köpa ett nytt batteri! Min typ av mek! :tummenupp
 
Har du mätt batteriet under belastning? Mäter du det obelastat visar det 12v trots att det är dålig kräm i det.
 
Jay-Jay skrev:
Har du mätt batteriet under belastning? Mäter du det obelastat visar det 12v trots att det är dålig kräm i det.

Har inte mätt det under belastning! Får väl göra det! Efter lite eftertanke ter det sig ganska självklart att det är det som är det intressanta!! :kocko Misstänker dock att det är så att det är kass...Säljaren mumlade ngt om det... Den har gått som race hoj... Ändrar dom ngt i cdi-boxen då, vad det nu är?
 
du kan ju ha 12v när du mäter den,men det menar inte att den e fräsch.om en eller fler celler har blivit dåliga eller att det är kortis,så får du ingen kräm när du belastar den=försöker starta hojjen.prova o byt batteri.
 
Carcass skrev:
du kan ju ha 12v när du mäter den,men det menar inte att den e fräsch.om en eller fler celler har blivit dåliga eller att det är kortis,så får du ingen kräm när du belastar den=försöker starta hojjen.prova o byt batteri.


Har du 12 volt är väl batteriet att betrakta som förbrukat. Iallafall om vi pratar om bilbatterier. Dock är batterierna konstruktionsmässigt lika med 6st celler om ca 2 volt vardera. Minnet sviker mig nu, men det finns en tabell för att visa ditt batteris kondition. Tror det är va 13 volt när det är 100%. 12.5 volt är det 50% och 12 volt ca 0%. Detta skall givetvis mätas när batteriet blivit ordentligt laddat samt stått ett par timmar.

Mvh Alexander Holmberg
 
Om startmotorn drar runt "lite som den vill" skulle jag föresten sätta en femma på att kolen i startmotorn är nernötta. Då kan det bli ganska chansartat om den får kontakt eller inte, beroende på i vilket läge rotorn stannat. Om den är helt död, prova gärna att knacka på solenoiden för att se om den kanske inte är riktigt kry.

Mvh Alex Holmberg
 
alexholm skrev:
Har du 12 volt är väl batteriet att betrakta som förbrukat. Iallafall om vi pratar om bilbatterier. Dock är batterierna konstruktionsmässigt lika med 6st celler om ca 2 volt vardera. Minnet sviker mig nu, men det finns en tabell för att visa ditt batteris kondition. Tror det är va 13 volt när det är 100%. 12.5 volt är det 50% och 12 volt ca 0%. Detta skall givetvis mätas när batteriet blivit ordentligt laddat samt stått ett par timmar.

Mvh Alexander Holmberg

brukar vara 12,5 till 12,8v när du mäter ett fräscht batteri,sen har du ju typ 13,5 till 13,8 när man har grejerna igång o får laddning.men ett batteri kan visa bra volt fast den är helt slut,så med andra ord ska man belastningtesta batteriet.hur menar du med att ett batteri som har 12v är förbrukat?tar du ett helt nytt batteri och drar ur den helt så har du ju under 12v garanterat och den går ju o ladda upp o kör med igen.
 
Tack för alla svar! Har plockat ur batteriet och ska ladda det som första åtgärd! Annars får det bli ett nytt helt enkelt. Inte aktuellt att fastna någon stans pga dålig batteri!! Ska kolla kolen oxå, men hojen har "bara" rullat 1750 mil, så den borde väl inte vara slut?!? Kanske förra ägaren gillade att starta och stänga av hojen hela tiden?? Återstår och se....

//Melvin :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top