R1 98 och frammåt.

Fotrally skrev:
2195159 Var inte det på 98:an och extrasjärnor på ramnummer? Btw, lite OT om dom nu stansade in extra stjärnor på motornr hur fan gör dom det? Godset är rätt vekt på tråget tycker jag?

Det är på ramen.
98 samt 99.

Asken skrev:
2194874 Min -98 drar en del olja.

Det där med att man måste ha styrdämpare förstår jag inte :confused:

det kommer du att förstå när du väl börjar å använda hojen till det den e byggd för! det är ingen touringmaskin du har köpt :D

Fotrally skrev:
2195122 *98-99 års R1 verkar ha förmånligare försäkring än 00 och uppåt.
*Ang. oljeförbrukningen så är det nog lite som trisslotter, vissa dra olja och vissa inte. Svårt att veta riktigt när du handlar.
* Vissa anser att styrdämpare är "onödigt" och andra säger att det behövs. Själv så är jag på den sidan som anser att det behövs. Köpte min r1:a i höstas...det tog inte många veckor innan jag insåg att en styrdämpare kan nog vara vettigt att införskaffa. Men det beror säkert på körstil och hur vägarna är som där man bor.
*Jag tycker du ska satsa på en "skitfin" 98 lr 99. :) Tänk bara på att dra ur den på 1:an och 2:an för att upptäcka ev fel på växellådan! :tummenupp

Tackar för alla svar! Självklart så belastas lådan för att testa att den håller i växlarna. Har aldrig varit med om det på mina hojar, men de har väl varit friska i lådan.

Lutar nog åt en hyffsat fin(allt är ju reltivt..) 98-99 iaf, om jag får för mig att byta, svider dock lite då jag trivs bra med min Rf, då den dessutom går så himla fint, allt lirar så bra motor/låda, skulle helst vilja ha den motorn och lådan (växlarna går i så fint, mekaniken är som BMW känsla om man får säga så.. )med bättre hejddare i roligare chassi för den är lite tung o otymlig när man svänger mycket, men sportouring är den suverän hoj!!! Men man kan inte få allt.

Last edited:
98:an är billig i försäkring! En kompis betalar 519kr/mån för halvförsäkring, han bor på söder/STHLM !!! :tummenupp

Har för mig att efter 98:an sticker premien iväg lite mer..... :va

Jonte*FZ6 skrev:
2199224 98:an är billig i försäkring! En kompis betalar 519kr/mån för halvförsäkring, han bor på söder/STHLM !!! :tummenupp

Har för mig att efter 98:an sticker premien iväg lite mer..... :va

Det beror på vilket bolag !!

Vissa bolag höjer för varje årsmodell :arsele , andra har samma pris för 98-01 då det är samma effekt.

/ Micke

micke.r skrev:
2199965 Det beror på vilket bolag !!

Vissa bolag höjer för varje årsmodell :arsele , andra har samma pris för 98-01 då det är samma effekt.

/ Micke

Var väl så att vissa 98:or hade 55kw i reg.beviset....

sporTlovEr skrev:
2195492

Lutar nog åt en hyffsat fin(allt är ju reltivt..) 98-99 iaf, om jag får för mig att byta...

För drygt två år sedan var jag i samma sits.. :3freak

Jag letade hoj över halva sverige och jag hade några saker jag trodde var måsten, och som därigenom styrde mit urval av hoj..

Idag skulle jag värdesätta följande saker, i tur och ordning (På en cykel avsedd både för bana och gata)

1 Öhlins bakdämpare, eller annat märke
2 Bättre bromskomponenter fram (dock kanske inte så vanligt på gathojjar)
3 Slip on / Helsystem som inte bullrar för mycket (max 95 dB på många banor)
4 tillbehör, framförallt extra fälgar, men även depåstöd, krachpuckar/kåpset, fotpinnesatser etc
5 Öhlins styrdämpare (inget måste direkt, speciellt inte på bana i motionstempo, men proffsen kör ju med styrdämpare så varför inte ??)

Kort sagt, så skulle jag hålla utkik efter en registreringsbar racehoj, som redan har alla komponenter och tillbehör, till en rimlig summa, och som du ändå snart kommer att sukta efter :3freak

Tänk på att även småsaker snabbt drar iväg budgeten - depåstöd både fram och bak, krachpuckar (?), nya däck, osv

Med din budget skulle jag ändå sträcka ut mig från 98 och ända till 01. Kanske till och med en 02-03, då den har insprutning (=enklare vid ombestyckning/ommappning)

Lycka till !!

/ Micke

micke.r skrev:
2201367 För drygt två år sedan var jag i samma sits.. :3freak

Jag letade hoj över halva sverige och jag hade några saker jag trodde var måsten, och som därigenom styrde mit urval av hoj..

Idag skulle jag värdesätta följande saker, i tur och ordning (På en cykel avsedd både för bana och gata)

1 Öhlins bakdämpare, eller annat märke
2 Bättre bromskomponenter fram (dock kanske inte så vanligt på gathojjar)
3 Slip on / Helsystem som inte bullrar för mycket (max 95 dB på många banor)
4 tillbehör, framförallt extra fälgar, men även depåstöd, krachpuckar/kåpset, fotpinnesatser etc
5 Öhlins styrdämpare (inget måste direkt, speciellt inte på bana i motionstempo, men proffsen kör ju med styrdämpare så varför inte ??)

Kort sagt, så skulle jag hålla utkik efter en registreringsbar racehoj, som redan har alla komponenter och tillbehör, till en rimlig summa, och som du ändå snart kommer att sukta efter :3freak

Tänk på att även småsaker snabbt drar iväg budgeten - depåstöd både fram och bak, krachpuckar (?), nya däck, osv

Med din budget skulle jag ändå sträcka ut mig från 98 och ända till 01. Kanske till och med en 02-03, då den har insprutning (=enklare vid ombestyckning/ommappning)

Lycka till !!

/ Micke

Tack för alla svar!

Har nu en fin 98:a På G, Med orginalagat plus effektsystem(även denna klarar bes) styrdämpare arrows, nyservad och full service bok, samt nya däck fram och bak, hojen ser riktigt fin ut, inga repor och bulor, orginallack, dynojet, miniblinkers(orginal med)svensksåld, straxt under 4000 mil, och ett pris under 50K. Blir nog denna kanske redan på Fredag/Lördag, bara den motsvarar förväntingarna, el at den INTE hinner bli såld.. :(

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...