r1 98 motor. VAD ÄR DET HÄR?

Fluxir skrev:
Du kan dra slangen rakt ut nånstanns, jag har en slang sitter på som går ner framför bakhjulet. tänk på att du måste ha ett filter av något slag på slangen så du inte får in skit bakvägen genom slangen. :tummenupp

Lycka till :tummenupp

Föresten, så tror jag att jag har sett din hoj på blocket för inte så längesen, nyinköppt?
Den ser fin ut. :tummenupp

mm nyinköpt köpte den för 3veckorsen kanske. har inte kört den ännu BLIR GALEN!!!
jag satte dit en slang nu ifrån luftboxen till hålet. en vanlig slang bara. måste väl funka det med!

Fluxir skrev:
Du kan dra slangen rakt ut nånstanns, jag har en slang sitter på som går ner framför bakhjulet. tänk på att du måste ha ett filter av något slag på slangen så du inte får in skit bakvägen genom slangen. :tummenupp

Lycka till :tummenupp

Föresten, så tror jag att jag har sett din hoj på blocket för inte så längesen, nyinköppt?
Den ser fin ut. :tummenupp
Nja asså de kan komma ut olja där? Inget man vill ha på bakhjulet.

HanneZ skrev:
Nja asså de kan komma ut olja där? Inget man vill ha på bakhjulet.

sant. men lite sport skall det ju vara, det är ju en sporthoj :) :rolleyes:

det är väl väldigt sällsynt att det kommer ut olja där?

Demp@ skrev:
mm nyinköpt köpte den för 3veckorsen kanske. har inte kört den ännu BLIR GALEN!!!
jag satte dit en slang nu ifrån luftboxen till hålet. en vanlig slang bara. måste väl funka det med!

Kommer säkert att funka!.. Du behöver nog inte oroa dig så mkt.. :tummenupp

Fluxir skrev:

Hehe, jo de måntro men räcker det med "väldigt sällsynt" för dig så visst. Jag slipper helst olja på bakhjulet hela tiden :)

Bakhjulsaktiviteter kan väl leda till ett de skvalpar upp en del?

Det är slangen från vevhusvetilationen, och ja... du får mer effekt genom att inte leda in varmluft till förknasarna.... frågan är bara hur mycket?
Men du måste ju som sagt va ha en slang nerifrån röret som går till en behållare av nå slag med tanke på att det kommer en del olja med luften när det varvas en del!!! Att det sitter en slang till luftfiltret orginal har bara med miljökrav å värden å dyligt, typ som på en bil. Dock inte så ofta på trimmade motorer! Inte på bilar iallafall. Inte min hoj heller förstås

Fluxir skrev:

Låt slangen sluta i en liten plastflaska i stället, så ser du vad som kommer ut. Better to be safe than sorry...

Största problemet är nog att det skitar mycket ner när det inte sitter en slang/flaska/luftburk i andra änden. Och att miljön inte mår bra av att släppa ut föroreningar sådär.
Jag vet inte hur det blir vid extremt hög bakhjulskörning men för vanligt bruk så är det ingen fara att inte ha sluten vevhusventilation.

Vevhusventilationen på mina hojar har alltid kletat ner luftburkens insida med rätt rejäla mängder olja, så det är nog bäst att låta motorns insug ta hand om kladdet.

Victor skrev:
Största problemet är nog att det skitar mycket ner när det inte sitter en slang/flaska/luftburk i andra änden. Och att miljön inte mår bra av att släppa ut föroreningar sådär.
Jag vet inte hur det blir vid extremt hög bakhjulskörning men för vanligt bruk så är det ingen fara att inte ha sluten vevhusventilation.

Gissar du eller har du fakta?, vad jag vet så är det väldigt obra att ha helt sluten vevhusventilation lager m.m kan gå. Ett alternativ är att dra slagen ovan för kedjan.

Lam-Kaka skrev:
Gissar du eller har du fakta?, vad jag vet så är det väldigt obra att ha helt sluten vevhusventilation lager m.m kan gå. Ett alternativ är att dra slagen ovan för kedjan.

Vad för några lager går sönder för att man har det? Det funkar ju uppenbarligen på alla registrerbara motorcycklar och bilar som säljs idag.
Edit: Jag menar inte pluggad vevhusvent. utan att den är ansluten till luftburken.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025