R1 -98 kopplingen gör märkligt ljud..

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Min koppling är skyldig till ett ljud på min hoj.. På låga varv med friläget i och man varvar lite lite grann så är det ett vibrerande ljud från kopplingen, kan inte riktigt förklara det.. Ungefär som ljudet på min gamla gixxers kamkjedja fast vid lägre varv typ..

Drar man in kopplingen kommer inget sånt ljud..

Vad kan detta vara och är det början till nåt värre?

glenoyne skrev:
Min är likadan. Ljudet försvinner när jag drar in kopplingen. Tror det är korgen som låter.

MVH Martin
Thanks! bra att veta, men undra om det är något som är på väg att ge upp... :va

Hultan skrev:
Thanks! bra att veta, men undra om det är något som är på väg att ge upp... :va

Jag har också funderat lite på det. Kanske är lite glapp i ngt lager i korgen kanske? Jag är ingen super-mek direkt. Ska du riva din och kolla?

MVH Martin

glenoyne skrev:
Jag har också funderat lite på det. Kanske är lite glapp i ngt lager i korgen kanske? Jag är ingen super-mek direkt. Ska du riva din och kolla?

MVH Martin
Skall luska lite mer i det, kan meddela dig när jag vet.. kolla du med runt om du ha lust!

glenoyne skrev:

MVH Martin

Det sitter ett nållager mellan kopplingskorgen och axeln som kan ge ifrån sig lite oljud. Det kan komma därifrån och det är ganska lätt att byta.

Slangen_2 skrev:
Det sitter ett nållager mellan kopplingskorgen och axeln som kan ge ifrån sig lite oljud. Det kan komma därifrån och det är ganska lätt att byta.

Ok, får kika på det. Är det ngn risk att nållagret skär eller annat haveri??

MVH Martin

Slangen_2 skrev:
Å fan det kan ju vara värt att kolla på.

Det sitter två nållager, ett till lamellkorgen och ett till axeln, jag skulle dock tipa mer på det vinkelkontaktlager som sitter i tryckplattan och som funkar som "uttrampningslager".

Men som tidigare sagts så är inget av dem speciellet svårt att byta :)

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda