R1 -98 ingen oljan i gaffeln?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har lite problem med framgaffeln på min R1:a årsm. 98.

När jag åker på ojämnheter så studsar den som om den vore super hård eller om det är gaffeln inte har nån retur.

Ställde returskruven nere vid oket på max in skruvat, men ändå ingen retur. Tog bort damskyddet på gaffelbenet, stack upp ett bladmått men ingen olja rinner ner, bladmåttet får en svart olje film på sig men ingen olja rinner ner som det brukar göra på andra hojar. (visst ska det rinna ner olja när man sticker in ett bladmått?)

Misstänker starkt att idioten som ägde den innan inte har fyllt på med nån olja, inte för jag hajar varför man inte skulle göra detta men misstänker detta.

Nån som nå tips innan jag river allt vad det kan vara?

Felsökning bygger i mångt och mycket på att man först återställer allt till fabriksvärden, alltså gör service.
Börja med att dränera gaffeln, fylla på med korrekt mängd olja av rekommenderad viskositet, ställ sedan in retur- och kompressionsdämpning enligt handboken. SEDAN är det dags att börja sortera och leta fel.
Trist och jobbigt? Mmmm, absolut! Men sant...

Justerskruven i botten på gaffelbenet är oftast för kompressionen. Kolla i din instruktionbok. Men en service är nog på sin plats ändå så plocka du isär och greja iordning den.

Blir att byta packboxar ändå när man har isär grejerna och byte/häla i ny olja :)

Ska man hälla i Biltemas racing eller standard gaffelolja?

Kör enbart gata med denna hoj och man slangar en hel del :)

Justerskruven i botten på gaffelbenet är oftast för kompressionen. Kolla i din instruktionbok. Men en service är nog på sin plats ändå så plocka du isär och greja iordning den.

Du har rätt! var ute och ändrade tillbaks den nedre skruven vid oket till standard och ändrade på den skruven på toppen av gaffeln och det hände inte mycket med returen fören jag hade skruvat in den på max. Så nåt är inte som det ska då det ej ska behövas skruva in den på max för att nån retur ens ska kännas.

Blir att byta packboxar ändå när man har isär grejerna och byte/häla i ny olja :)

Ska man hälla i Biltemas racing eller standard gaffelolja?

Kör enbart gata med denna hoj och man slangar en hel del :)

Kan bara se 10W på standard. Vad skall din hoj ha? 5w som i racing? Vet dock att många som har gammelrettor tyckte om att slänga i lite tjockare olja men jag hade tagit 7,5w i så fall som finns hos välsorterade åf.

Kan bara se 10W på standard. Vad skall din hoj ha? 5w som i racing? Vet dock att många som har gammelrettor tyckte om att slänga i lite tjockare olja men jag hade tagit 7,5w i så fall som finns hos välsorterade åf.

I service manualen säger de att man ska ha det som yamaha rekommenderar men det står inte exakt vilken. Biltema har både 5w racing och 10w standard. Köper nog 1st 5w flaska och 1st 10w flaska och kör 50% av varje.

Jag körde med shell gaffelolja 10w och öhlinsfjädrar i min 99 o 00 för att få gaffeln att fungera bättre :)
shell är "tjockare" än övriga märken i 10w klassen, med 5w var man tvungen att ha allt skruvat i botten :död

/S

Jag körde med shell gaffelolja 10w och öhlinsfjädrar i min 99 o 00 för att få gaffeln att fungera bättre :)
shell är "tjockare" än övriga märken i 10w klassen, med 5w var man tvungen att ha allt skruvat i botten :död

/S

får testa mig fram :)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back