R1 -98 Bör man byta kedja och sträckare i förebyggande syfte

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Håller på att fixa 2:an i min låda vilket innebär att jag har ur motorn och reservdelskontot belastas ganska hårt.
Bör jag byta kamkedja och sträckare när jag ändå är inne och gräver? Eller räcker det med en ventiljustering?
Hojen har gått ~4500mil.
 
Jag såg ingen anledning att göra det när jag rev min motor förra vintern, eftersom det är en kedja och allt såg bra ut. Jag ställde bara ventilerna och undercuttade dreven (2:an och 6:an), vilket jag ångrar. Jag skulle byt dreven, eftersom jag fortfarande har rassel om jag inte gör perfekta växlingar. Det finns dock ingen chans att växlarna hoppar ur.

Själva meckandet gick dock kanska bra och relativt fort i alla fall andra gången gången (jag hade tappat en bricka från utgående axel på golvet vilket jag inte märkte förrän jag hade stoppat in motor och började städa):huvet

Lycka till:tummenupp
 
Jag renoverade min motor (98) vid 4200 mil, inget fel på varken kamkedja eller sträckare. Är det inte slitet så varför byta, det kostar ju en del.
 
Jag såg ingen anledning att göra det när jag rev min motor förra vintern, eftersom det är en kedja och allt såg bra ut. Jag ställde bara ventilerna och undercuttade dreven (2:an och 6:an), vilket jag ångrar. Jag skulle byt dreven, eftersom jag fortfarande har rassel om jag inte gör perfekta växlingar. Det finns dock ingen chans att växlarna hoppar ur.

Själva meckandet gick dock kanska bra och relativt fort i alla fall andra gången gången (jag hade tappat en bricka från utgående axel på golvet vilket jag inte märkte förrän jag hade stoppat in motor och började städa):huvet

Lycka till:tummenupp

Låter bra. Du bytte inte någon gaffel? Jag skall lyfta undre motorhalvan idag och hoppas kunna se om någon av gafflarna har fått sig en törn.
Nya drev blir det iaf. Känner att man ändå får lägga ett gäng timmar så då kan man lika gärna lägga de hundralapparna extra och byta båda dreven.

Jag renoverade min motor (98) vid 4200 mil, inget fel på varken kamkedja eller sträckare. Är det inte slitet så varför byta, det kostar ju en del.

Precis, väntar gärna med det. Tänkte mest höra om det är en svag punkt, men det verkar det ju inte vara så det får hänga med några år till.

Tack för svaren! :tummenupp
 
Låter bra. Du bytte inte någon gaffel? Jag skall lyfta undre motorhalvan idag och hoppas kunna se om någon av gafflarna har fått sig en törn.
Nya drev blir det iaf. Känner att man ändå får lägga ett gäng timmar så då kan man lika gärna lägga de hundralapparna extra och byta båda dreven.


Jag kollade gafflarna och mätte så gått det gick och mina var raka, så jag behöll dom. Men gafflarna kan givetvis vara skeva, men att det var mina drev som var boven i dramt denna gång var det ingen tvekan om.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top