R1 98/99 motor i 01:a?

Pude

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Årsunda
Hoj
Gsxr1000
Jag funderar om det funkar rakt av med en motor från en R1 98-99 i en R1:a från 2001? Är det samma elektronikprylar/kopplingar?
Vad är det som skiljer dom olika årsmodellerna åt motormässigt förutom växellådan och kamaxeln?

Passar topplocket från en 01:a i en 98/99 motor?

Måste man göra en reg. besiktning vid motorbyte?
 
Jag har för mig att motorfästena ska vara likadana, förutom nån gänga i ramen eller nåt sånt som skiljer. Det är nog en del som skiljer i elektroniken också. TändStyrenheten är inte likadan i alla fall.
 
Last edited:
Jag har för mig att motorfästena ska vara likadana, förutom nån gänga i ramen eller nåt sånt som skiljer. Det är nog en del som skiljer i elektroniken också. TändStyrenheten är inte likadan i alla fall.

Kan man flytta över tändstyrenheten och övriga elgrejor från 01-motorn till den äldre motorn eller passar det inte alls?
 
Kan man flytta över tändstyrenheten och övriga elgrejor från 01-motorn till den äldre motorn eller passar det inte alls?

Det vågar jag faktiskt inte svara säkert på. Motorn är ju i stort sett samma och de få sensorer och prylar som hör till själva motorn borde kunna anpassas för att kopplas till det nyare elsystemet. Hur jobbigt det kan tänkas vara vet jag dock inte, men om du kan få tag i kabelhärva från en äldre hoj slipper du ju tänka på det.
 
Det passar rakt av mellan -98 till -01
 
Om du använder din gamla cdi-box , oljevakten i tråget och förgasarna
så kommer det att funka utan problem

Precis vi har lite erfarenhet av ett bytta av just dom här motorerna.

98-99 har en kabelstam som inte passar i 00-01 dvs cdi boxen passar inte.
Men alla kontakter från motorn och förgasarna passar.

Men en cdi box från 98-99 funkar inte till en 00-01 motor.

Psst jag vet ett team som har en 01 motor i bra skick till salu:rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top