R1 -98-99 eller gixxer 750 -00?!

Krull

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
Köping
Hoj
zx9r
Funderar på någon av dessa hojar..
Någon som har nå + och -, erfarenheter eller nått.
Jag är 2 meter lång oxå, så det ska väl tas med i beräkningarna.

Tack på förhand.
 
Har en R6:a nu och går själv i funderingar på uppgradering men jag lutar nog mer åt en gixxer 750 -00 har kört lite R1 innan och ska få köra en gixxer inom en snar framtid. 191kg fulltankad 141hk på en gixxer orginal tycker jag är rätt bra med tanke på att R1:an är större volym men inte mycket mer hästar "150" på -00:an
 
Krull skrev:
2248938 Funderar på någon av dessa hojar..
Någon som har nå + och -, erfarenheter eller nått.
Jag är 2 meter lång oxå, så det ska väl tas med i beräkningarna.

Tack på förhand.

Storleksmässigt ligger inte dessa hojar långt från varandra o är du 2 m lär du sitta ihopvikt som ett gem på båda. :tungan
Den störrsta skillnaden är väl vridet på lägre varv. R1:an drar någelunda från 2000 varv medan gsxr behöver ett par tusen till för att dra iväg. Så gillar du att växla ofta och ligga på höga varv kvittar det vilken men annars är nog R1:an ett bättre val.
 
hmm

har haft gixern 750 / 00 kanon hoj ... verkligen. :)

men har köpt en R1a 01 nu å kan bara säga att d där extra krafterna gör sitt..

jag röstar för R1an.. :tummenupp

LYCKATILL
 
RW skrev:
2249088 Storleksmässigt ligger inte dessa hojar långt från varandra o är du 2 m lär du sitta ihopvikt som ett gem på båda. :tungan
Tänkte köra fällknivs varianten. :tungan



Någon som är lite "längre" som åker någon av ovanstående modeller?
 
Lätt val.
Väljer den snabbare bättre gixxern...
Bättre chassie... bättre motor.. modernare.... Det enda den har sämre av är vridet...
Kollar du prestanda på den så är gixxern snabbare.. och kommer snabbare upp i toppfart jmf med r1an..

Finns massor skrivet tidigare om dessa hojar... sök...
 
Krull skrev:
2249444 Tänkte köra fällknivs varianten. :tungan



Någon som är lite "längre" som åker någon av ovanstående modeller?

e 191 lång å sitter riktigt bra på min R1:a.. så det skulle bli mitt val om ja skulle välja
 
Jag skulle köpt 750:n, mycket trevlig hoj och jag sitter bättre på den än R1:an (är dock bara 187)

750:n tycker jag är mycket smidigare än R1:an och det väger upp mycket,

Har dock inte ägt någon av de aktuella årsmodellerna du har i åtanke..
 
Gsxr 750 är otroligt smidig, nått som är värt att tillägga är väll att när den kom var den lägttare än den lättaste 600cc. Den har vunnit "Masterbike" en gång(nästan 2ggr). Jag har en gsxr 750 -01 själv och är väldigt nöjd, den är lätt att power-wheela med, dock har ja inte testat R1 så ska inte säga för mycket.

Gsxr 750 -00 har en torrvikt på 166kg
R1 ligger väll runt 175??
Ja menar det skiljer ju inte många hästar på dom..
 
Kristofer86 skrev:
2250538 Gsxr 750 är otroligt smidig, nått som är värt att tillägga är väll att när den kom var den lägttare än den lättaste 600cc. Den har vunnit "Masterbike" en gång(nästan 2ggr). Jag har en gsxr 750 -01 själv och är väldigt nöjd, den är lätt att power-wheela med, dock har ja inte testat R1 så ska inte säga för mycket.

Gsxr 750 -00 har en torrvikt på 166kg
R1 ligger väll runt 175??
Ja menar det skiljer ju inte många hästar på dom..

Fast vridet är väll den stora skillanden?
Samt effektkurvan.. :va

Edit: Yamaha Yzf R1 -99
Power: 150.00 HP (109.5 kW)) @ 10000 RPM
Torque: 108.00 Nm (11.0 kgf-m or 79.7 ft.lbs) @ 8500 RPM

GSX-R 750 -01
Power: 141.00 HP (102.9 kW)) @ 12500 RPM
Torque: 83.40 Nm (8.5 kgf-m or 61.5 ft.lbs) @ 10500 RPM
 
Last edited:
Hade en r1 -00 förra sommaren, riktigt pigg hoj, kan ej jämföra eftersom jag aldrig kört en 750 men, inte kan den va mkt vassare än 600? å det är moppe gämfört med 1000cc :tungan
 
Dicken32 skrev:
2250752 Hade en r1 -00 förra sommaren, riktigt pigg hoj, kan ej jämföra eftersom jag aldrig kört en 750 men, inte kan den va mkt vassare än 600? å det är moppe gämfört med 1000cc :tungan

Det är stor skillnad på en 600 och en 750. vill säg att det är mer skillnad än vad det är mellan 750 och 1000.

Det är ju mer vrid i en R1 som du säger, min 750 måste ju åtminstonde komma upp till 8000rpm för att gå riktigt bra, där kan ja tänkta mig att en 1000cc är stret vassare. Provkör och känn dig fram, har inte provat R1 men kan tänka mig att det är en grym hoj:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top