r1 - 6000 mil

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Vad säger ni, vågar man köpa en R1 som gått 6000 mil? Hur länge kan den isf tänkas hålla ihop? (självklart beror det på hur man skött den, men approximativt?)

Är sugen men vet inte om man bara gör ett dumt köp? Har aldrig tidigare sett en r1 som gått så långt.

Vad säger ni, vågar man köpa en R1 som gått 6000 mil? Hur länge kan den isf tänkas hålla ihop? (självklart beror det på hur man skött den, men approximativt?)

Är sugen men vet inte om man bara gör ett dumt köp? Har aldrig tidigare sett en r1 som gått så långt.

Prova, kläm, känn, lyssna. Det ska nog inte vara några problem.
Priset är väl dessutom satt därefter ?

Jag skulle inte vara rädd för att den maskinellt brakar ihop om den ter sig bra vid testandet innan köpet, däremot lär den vara i princip osäljbar när du ska sälja den.

Många som har 985 mil på mätaren, men 3-4000 i verkligheten. Eller
6000 mil som är ärliga det är bara att välja.

CBR 600 6500mil jag har inte upplevt några problem.
Ändå är det en "sketen" 600 som vill ha varv.( mer än en r1:a iaf)

Känns den schysst vid provkörning är det inga problem.
Hem och byt olja filter, kanske kolla ventiler sen är det bar å gas!!:tummenupp

Hej,
Kul hoj!
Milen i sig är inte problemet utan snarare vad som underhållits.
6000mil är en hel del på alla rörliga delar på en sporthoj, speciellt om den levt ett medelhårt R1 liv.
Kolla:
Olja i avgaserna..ett typfel på motorn är överdriven oljekonsumption. Hona om cylindrarna och byt ringarna.
Alla lager: hjul, sving,styr-lager.`
Gaffel/stötdämpare:renoverade eller bytta?
Kolla efter gamla skador: lagade omlackade kåpor, strategiska dekaler. Ta bort sadlarna och inspektera bakramen så gott det går.
Kolla defenetivt ramnummer mot motornummer...ev motorbyten?
6000mil skall defenetivt synas på prislappen oavsett hur välskött den är.

Ok tack för tipsen. Det är en 98 och den kostar 37.000. Men som någon sa, den lär ju vara osäljbar. Men man kanske kör den tills den rasar ihop ändå :)

Byta ringar och horna om cylindrar låter jobbigt och dyrt.. får kanske tänka lite mer på saken :/

synd att många ska va så mil kåta....finns nog många hojjar som inte gott långt som mår sämre..känn o klämm :tummenupp

Det är få hojar med några år på nacken som har 100% ärliga mil på klockan. 6000 mil nog inte så ovanligt..

Som sagt: Prova, kläm, känn, lyssna. Lycka till! :)

Det är få hojar med några år på nacken som har 100% ärliga mil på klockan. 6000 mil nog inte så ovanligt..

Som sagt: Prova, kläm, känn, lyssna. Lycka till! :)

Har du belägg för det påståendet "Det är få hojar med några år på nacken som har 100% ärliga mil på klockan"?
Eller är det något du själv sysslar med?

I min situation (+ flertalet av min bekantskapskrets) med familj, tjänsteresor, hus m m så har det senaste åren bara blivit 200-450 mil/år.

Det är väldigt sällan man ser hojar med 6000 mil på klockan, oavsett vilken årsmodell det är.. Jag vill påstå att de som tror att det finns så få hojar som rullat 6000 mil är naiva.

Vad gäller mig personligen så har jag alltid full dokumentation på mina hojar. Bokstavligen.

Jag har ägt flera hojar som rullat ca 6000 mil och en som hade rullat nästan 8000 mil och ja, det var en sporthoj!:tummenupp Konstigt nog var dessa hojar i samma skick som hojar som 3000 mil...

Mina nuvarande hojar har båda rullat drygt 2000 mil, ZX12:an är i absolut nyskick medans min KTM har används i skogen vilket syns...

Last edited:
Agreed. Jag har iofs bara rätt normala polare som jag kör med men jag känner ingen som försöker skruva. Har läst en massa här om folk som bara kör sin motard med cykeldator. Är det nåt sånt han är ute och far efter?

Har du belägg för det påståendet "Det är få hojar med några år på nacken som har 100% ärliga mil på klockan"?
Eller är det något du själv sysslar med?

I min situation (+ flertalet av min bekantskapskrets) med familj, tjänsteresor, hus m m så har det senaste åren bara blivit 200-450 mil/år.

Förstår din tvekan...sällan man ens ser gsxr 1100 från 88 som gått mer än 5000 mil, verkar vara någon magisk mental gräns där, oavsett årsmodell...så den här killen är ju ärlig iaf.

Är hojen välskött rullar den säkert det dubbla och mer utan större renoveringar.

min gixxer 750 årsmodell 88 hade gått 7900 mil och min honda fireblade årsmodell 92 hade gått 7500 mil. båda dessa gick helt klockrent i motorn och drog ingen olja.

Anledningen till att du inte sett en R1 med 6000 mil är för att de hinner väl åka 300 mil innan den är totalkraschad?

skämt åsido

prutaaaaa lite till o köp , snart är det sommar!

10000 mil ska inte va några problem på någon sporthoj om den skötts bra och används normalt.

Är ju som en liten trimmad bilmotor egentligen domdära R1 mfl :D

Ok tack för tipsen. Det är en 98 och den kostar 37.000. Men som någon sa, den lär ju vara osäljbar. Men man kanske kör den tills den rasar ihop ändå :)

Byta ringar och horna om cylindrar låter jobbigt och dyrt.. får kanske tänka lite mer på saken :/

Pruta och köp. Det går att hitta motorer till R1 för mellan 5-10 tusen. Bara att byta om skiten trots allt skulle rasa.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025