Kom upp med nån mer trolig tumregel. (Inte att förlusterna är oberoende av överförd effekt, då skulle hojen stanna på låg gas.)
Undrar om det är värt saken att hitta nån invecklad modell för effektförlusten. Det blir säkert nån där du behöver veta en massa andra saker, t.ex. typ av olja o oljenivå o oljetemp o skärning på dreven o kedja o allt möjligt. Till vad nytta ? Omräkning till motoreffekt är iaf bara lite sifferlek.
Vill man VETA vad motorn ger får man mäta motorn. Vill man VETA vad hojen ger får man mäta hojen, helt enkelt.
Vill man VETA hur hojen går får man mäta hur hojen går.....Jo, jag börjar låta tjatig.
Vad man egentligen ska göra m värdena på bakhjulseffekt fattar jag inte. Utom om man jagar mer effekt på en enskild hoj och inte kan mäta direkt på motorn.
Vill man veta VARFÖR hojen går som den går, DÅ får man börja mäta en del specifika egenskaper hos hojen; luftmotstånd, vikt, bakhjulseffekt i alla hastigheter etc. Och då räcker det inte att veta enbart bakhjulseffekten.
Missförstå mig rätt, jag tycker allt sånt är väldigt intressant i sig. Men lite skepsis till nyttan av siffror måste man ha ibland. Tillfälligt slutfilosoferat från
/u