R1 2004 körd i bänk

hur de än ligger till me de så tänker inte ja släppa förbi nån R1:a i sommar iaf!! eller hur felix...
 
WASP skrev:
Och sedan angående hur synd det var att det inte var mer hästar behöver du nog inte bry dig så mycket om, för det första får du inte köra så stora hojar för det andra tvivlar jag på att du någonsin kommer att begränsas i din körning av att det inte var mer effekt än så...
:D Läs inlägget en gång till, mopedister. Det innehåller alla relevanta fakta i frågan :D
 
Track

Visst betyder "Track record" en del när man köper nytt, att ha en ny modell vars utseende man ännu inte tröttnat på ligger i den andra vågskålen.....jämt skägg. :tomten




TbA skrev:
Gixxern har ju varit med ett tag och är mer utvärderad. De andra är mer osäkra kort. Att Kawan nog tar hem jämförelsetesten i tidningarna blir nog ingen överaskning. Däremot är nog Gixxern det bästa köpet om man vill slippa barnsjukdommar och ha en hoj som funkar klanderfritt. Eller är det viktigare att ha det värsta enligt mc-journalisterna.
 
Kent W skrev:
......som kraschar minst!!

Hitills leder Yamaha R1 överlägset kraschligan....blir det nån förbättring med
-04 och dess högre effekt/lägre vikt....?

Egentligen har nog ingen av R-hojarna på allmän väg att göra överhuvudtaget,
eller.....?

Förare med stil och finess klarar sig med en moppe...
Vi med hästkrafter får till raksträckan sätta hoppet.
 
blom skrev:

Skulle man ligga på så höga förluster som 15% så skulle växellådan smälta pga all effekt som blir till värme.

Dock sällar jag mig till de som inte skulle märka skillnad om det var 160 eller 170hk, det är väl jättebra när man håller på att bli omkörd på någon milslång raka på motorvägen, men när det är krokigt så är det knappast någon fördel med en massa effekt.
 
TbA skrev:
Gixxern har ju varit med ett tag och är mer utvärderad. De andra är mer osäkra kort. Att Kawan nog tar hem jämförelsetesten i tidningarna blir nog ingen överaskning. Däremot är nog Gixxern det bästa köpet om man vill slippa barnsjukdommar och ha en hoj som funkar klanderfritt. Eller är det viktigare att ha det värsta enligt mc-journalisterna.

Tycker nog att Kawan är den helt klart fräckaste i gängen i varje fall. Längtar till mässan när man får se dom live :banana
 
GSX-R Micke skrev:
hur de än ligger till me de så tänker inte ja släppa förbi nån R1:a i sommar iaf!! eller hur felix...
Hehe, jag tänker då göra mitt bästa men jag vill ogärna lova stort och hålla tunt när det finns bättre piloter än mig här som spakar R1...

Förresten så ser det ut som jag snart är klar med min hoj!! hurra, nästan i kördugligt skick snart!
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Skulle man ligga på så höga förluster som 15% så skulle växellådan smälta pga all effekt som blir till värme.
1) lådan kyls av motoroljan psss övriga motorn. Med tanke på att värmeförlusterna i en motor är ca 100 % av, dvs. lika stor som, avgiven motoreffekt så vore det inte helt omöjligt.
2) förlusterna uppkommer lite härådär, effekten passerar ett antal lager o kugghjul o drev o däck innan den når bromsbänken. Både kedja o däck blir ju varma;

Jag brukar hugga till m 13 % gissad förlust, men det är nog inte säkrare/bättre än 15 %. (Bike 'mätte' faktiskt upp 30 % förlust för nån enduro häromåret..... Solklart mät/metodfel, men publicerat på fullaste allvar iaf. :D )

Slutsats: Det finns ingen %-sats som är sann o riktig; det kan heller inte finnas nån sån. Det är och förblir bara en tumregel.
/u
 
Vore ju konstigt om samma kjedja och drev snodde dubbelt så mycke effekt om man hade 300hk istället för 150hk. Ok att det kanske blir varmare men dubbelt så mycket?
 
Visst känns det som om 2004 års 1000cc serie har hoppat framåt till en ny nivå av sporthoj. Med över 180 hästar i varje hojj så känns det verkligen som ett stort steg ifrån de tidigare modellerna.

MEN det konstiga är just att detta bara är en illusion om man tänker efter. Reklamen inför den nya R1an är enormt överdriven, 180 (172) hästar låter ju otroligt. Sedan när den i själva verket bänkas till 151 hästar vilket är precis samma effekt som gamla GSX-R1000 2003 orignalutförande så börjat man fundera vad egentligen som är så speciellt med dessa så kallade 180 hk monstren. Yamaha är verkligen överskattad när det gäller spjutspetsteknik om ni frågar mig.

Om det skulle röstas fram bästa hojj år 2004 så har egentligen inte R1:an något att göra på prispallen enligt mig. Kawasaki, Honda, Suzuki levererar så mycket vassare maskiner.

/a
 
Normalt är förluster på strax över 10 % att få ner förlusterna till 5 % är nog omöjligt. När vi har räknat på förlusterna i bilar brukar vi anta att dessa ligger på runt 12-13 % generellt lite mer för en framhjulsdriven bil än en bak. Naturligtvis är variationen stor beroende av val av oljor, utformning av transmission mm. Många andra felkällor kan komma in. Tex. om bromsbänken är kalibrerad, typ av däck, hur högt lufttryck man använder mm. Men man kan ju anta att företaget som redan fått tag på en r1 -04 och hunnit byggt ett helsystem rimligtvis borde ha en korrekt kalibrerad bänk och köra under relativt normala förhållanden. Dvs. 13%förlust av 172hk ger 149.6hk på bakhjulet så dessa siffror får anses vara fullt normala..
 
aLcATRAZ skrev:
Visst känns det som om 2004 års 1000cc serie har hoppat framåt till en ny nivå av sporthoj. Med över 180 hästar i varje hojj så känns det verkligen som ett stort steg ifrån de tidigare modellerna.

MEN det konstiga är just att detta bara är en illusion om man tänker efter. Reklamen inför den nya R1an är enormt överdriven, 180 (172) hästar låter ju otroligt. Sedan när den i själva verket bänkas till 151 hästar vilket är precis samma effekt som gamla GSX-R1000 2003 orignalutförande så börjat man fundera vad egentligen som är så speciellt med dessa så kallade 180 hk monstren. Yamaha är verkligen överskattad när det gäller spjutspetsteknik om ni frågar mig.

Om det skulle röstas fram bästa hojj år 2004 så har egentligen inte R1:an något att göra på prispallen enligt mig. Kawasaki, Honda, Suzuki levererar så mycket vassare maskiner.

/a

Hur vet du vad som kommer vara vassaste maskin?
Det är bara antaganden alltihop, presis som hela denna tråden.
Högsta effekt är det enda som gäller det kan man lätt se här, jag tycker det är rent trams alltihop, gör folk hojarna rättvisa? NEJ
 
Silwer skrev:
Hur vet du vad som kommer vara vassaste maskin?
Det är bara antaganden alltihop, presis som hela denna tråden.
Högsta effekt är det enda som gäller det kan man lätt se här, jag tycker det är rent trams alltihop, gör folk hojarna rättvisa? NEJ

Vad tror du det är som lockar köpare till R1/R6 egentligen. Det är illusionen att de köper den vassaste hojjen i klassen. Jag försöker bara ge en hint om att detta är föga verklighet. Erfarenheten ligger hos de andra hojjtillverkarna.

/a
 
aLcATRAZ skrev:
Vad tror du det är som lockar köpare till R1/R6 egentligen. Det är illusionen att de köper den vassaste hojjen i klassen. Jag försöker bara ge en hint om att detta är föga verklighet. Erfarenheten ligger hos de andra hojjtillverkarna.

/a

Men det är ju bara kallprat för fanboys, varför skulle de andra ha mer erfarenhet?
Skillnaden är minimal just till 04, tidiagre har suzuki haft mer motor än övriga, det försprånget är helt borta nu.
Japanerna är värdsledande på att bygga hojar, de har allihopa hållit på så länge att de vet vad de gör och hur det fungerar.
Sen att varje liten fantasisiffra inet stämmer det är en sak, det kommer det troligen inte göra på nån av hojarna.
 
Silwer skrev:
Men det är ju bara kallprat för fanboys, varför skulle de andra ha mer erfarenhet?
Skillnaden är minimal just till 04, tidiagre har suzuki haft mer motor än övriga, det försprånget är helt borta nu.
Japanerna är värdsledande på att bygga hojar, de har allihopa hållit på så länge att de vet vad de gör och hur det fungerar.
Sen att varje liten fantasisiffra inet stämmer det är en sak, det kommer det troligen inte göra på nån av hojarna.

Fantasisiffror och yamaha har varit polare ett bra tag nu, det inbjuder inte till värst mycket förtroende från konsumenternas sida. Bara att Yamaha ännu ett år vill "låtsas" vara värst i världen, det är det som stör mig, oavsett hur mycket du försöker bagatellisera problemet.

/a
 
Silwer skrev:
Jag har så svårt att tro att det skule bli dubbel förlust när man har dubbel effekt på samma grejor.
Kom upp med nån mer trolig tumregel. (Inte att förlusterna är oberoende av överförd effekt, då skulle hojen stanna på låg gas.)

Undrar om det är värt saken att hitta nån invecklad modell för effektförlusten. Det blir säkert nån där du behöver veta en massa andra saker, t.ex. typ av olja o oljenivå o oljetemp o skärning på dreven o kedja o allt möjligt. Till vad nytta ? Omräkning till motoreffekt är iaf bara lite sifferlek.

Vill man VETA vad motorn ger får man mäta motorn. Vill man VETA vad hojen ger får man mäta hojen, helt enkelt.
Vill man VETA hur hojen går får man mäta hur hojen går.....Jo, jag börjar låta tjatig.
Vad man egentligen ska göra m värdena på bakhjulseffekt fattar jag inte. Utom om man jagar mer effekt på en enskild hoj och inte kan mäta direkt på motorn.
Vill man veta VARFÖR hojen går som den går, DÅ får man börja mäta en del specifika egenskaper hos hojen; luftmotstånd, vikt, bakhjulseffekt i alla hastigheter etc. Och då räcker det inte att veta enbart bakhjulseffekten.

Missförstå mig rätt, jag tycker allt sånt är väldigt intressant i sig. Men lite skepsis till nyttan av siffror måste man ha ibland. Tillfälligt slutfilosoferat från
/u
 
aLcATRAZ skrev:
Fantasisiffror och yamaha har varit polare ett bra tag nu, det inbjuder inte till värst mycket förtroende från konsumenternas sida. Bara att Yamaha ännu ett år vill "låtsas" vara värst i världen, det är det som stör mig, oavsett hur mycket du försöker bagatellisera problemet.

/a

Vad är problemet menar du?
Du kanske hänger upp dig på R6ans motoruppgifter?
För du vet de äldre R1orna ger det som de ska ge i rovan.
Suzuki tramsade ju ihop torrvikt 03 tex, hojen är tyngs av de tre, Hondan var lättast, så såg det inte ut på pappret.
Det är ju ett skitproblem, ingen kommer att komma med en hoj med 20hk mer tex, uten det är små jäkla skitskillnader som jag kan slå vad om att du inet ens skulle märka av.
 
ulf_lundin skrev:
Kom upp med nån mer trolig tumregel. (Inte att förlusterna är oberoende av överförd effekt, då skulle hojen stanna på låg gas.)

Undrar om det är värt saken att hitta nån invecklad modell för effektförlusten. Det blir säkert nån där du behöver veta en massa andra saker, t.ex. typ av olja o oljenivå o oljetemp o skärning på dreven o kedja o allt möjligt. Till vad nytta ? Omräkning till motoreffekt är iaf bara lite sifferlek.

Vill man VETA vad motorn ger får man mäta motorn. Vill man VETA vad hojen ger får man mäta hojen, helt enkelt.
Vill man VETA hur hojen går får man mäta hur hojen går.....Jo, jag börjar låta tjatig.
Vad man egentligen ska göra m värdena på bakhjulseffekt fattar jag inte. Utom om man jagar mer effekt på en enskild hoj och inte kan mäta direkt på motorn.
Vill man veta VARFÖR hojen går som den går, DÅ får man börja mäta en del specifika egenskaper hos hojen; luftmotstånd, vikt, bakhjulseffekt i alla hastigheter etc. Och då räcker det inte att veta enbart bakhjulseffekten.

Missförstå mig rätt, jag tycker allt sånt är väldigt intressant i sig. Men lite skepsis till nyttan av siffror måste man ha ibland. Tillfälligt slutfilosoferat från
/u
Jag fattar att det är omöjligt att beräkna exakt, jag tycker att 13% rakt av oavsett maskin är väldigt dåligt.
Det innebär ju som sagt att den skulle förlora dubbla effekten med dubbel motoreffekt i samma drivlina.
Du som kan det här kan ju försöka förklara det för mig isf.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top