R1 1 st förgasare "läcker"

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jaha, då har man lite problem.:confused:
I höstas tyckte jag mig känna en liten gnutta bensindoft från motorns inre. När jag plockat av tank och allt annat som döljer förgasarna, hade naturligtvis allt torkat och jag såg bara spår av att förgasare 3 kunde ha läckt bensin. Lite gult runt (vad jag tror) tömningsskruven, plus lite högre upp såg man att det var mycket skitigare än på de andra.
Funderade inte mer på det under vintern, men nu när jag plockat ihop den och startade luktade det helt plötsligt väldigt mycket bensin och den gick ojämnt. Precis som att en cylinder inte gick.
Tittade in i motorn och ser att det rinner bensin från samma förgasare som jag nämnde ovan. Det rann ordentligt oxå.
Nu verkar det ju vara ett mindre helvete att ta loss hela förgasarbryggan för att kunna göra en inspektion.

Fråga: Kan det vara så att den bara hängt sig? Då borde väl lösningen vara att öppna tömningsskruven och sedan knacka lite för att det skall ordna sig.

Eller är detta något mer seriöst rengörningsproblem som behöver åtgärdas med större åtgärder.

Någon som känner sig manad att komma med bra förslag så gör det gärna så fort som möjligt. Behöver ha bågen klar inom en vecka.

Det låter som en sån där flottörventil har blivit utsliten, eller om det kan ha kommit något skräp i den så att det inte stänger riktigt. Att plocka loss och isär förgasarbryggan är ju lite pill, men inte speciellt svårt eller jobbigt. Om du inte redan vet hur grejerna funkar kommer du nog att lära dig ett och annat också. :tummenupp

Jaha, igen.

Det var inte så svårt att få loss grejerna:tummenupp . Nu har jag rengjort den strulane förgasaren. Kändes som att det var skit i hålet för nålen, det lät lite som grus när den gled. Kan det varit så enkelt? Dom andra lät bättre, det var nummer två som också lät lite knas. Men den rengjordes oxå.

Nu skall det ihop igen och så får vi se vad som händer:va

Det hjälpte ju inte

Helvetes, jävla, skit!!!:mad:

Satte ihop allt efter att jag trodde att jag rengjort den rätt. Hjälpte absolut inget alls, plus att nu rör sig gasvajrarna trögt. Dom fjädrar inte tillbaka.

Så nu är det tre fel!!!

Någon som har ett bättre förslag på vad det kan vara som gör att förgasaren flödar?
Någon som vet varför vajrarna helt plötsligt har blivit tröga??

Sedan undrar jag varför varvräknaren fått knas. Den åker upp och ställer sig på 8000 när man slår på tändningen. Den fortsätter att göra så när man har motorn igång. Går ner till noll sedan upp till 8000 en stund, sedan ner till det varvtal man har på motorn sedan upp till 8000 en stund och sedan ner till noll igen. Vad sjutton är det?

Ett problem mindre, två kvar

Nu har jag plockat ner allt IGEN, och rengjort bättre än innan. Men icke, den läcker som ett såll ändå.

Vajrarna är nu fixade, var ju bara en enkel inställningsfråga. Hade nog kommit åt dom när jag vände och vred på sakerna första gången.:)

Men varvräknaren knasar sig fortfarande.

Kan det vara så enkelt att packningen är gammal och tråkig i förgasaren? Jag kan verkligen inte hitta något fel eller smutsigt.Normalt när jag mekar med crossar och annat så ser man smutset tydligt. Nu är det så rent att jag skulle kunna drick öl i flotörhuset :va

Nu har jag plockat ner allt IGEN, och rengjort bättre än innan. Men icke, den läcker som ett såll ändå.

Vajrarna är nu fixade, var ju bara en enkel inställningsfråga. Hade nog kommit åt dom när jag vände och vred på sakerna första gången.:)

Kan det vara så enkelt att packningen är gammal och tråkig i förgasaren? Jag kan verkligen inte hitta något fel eller smutsigt.Normalt när jag mekar med crossar och annat så ser man smutset tydligt. Nu är det så rent att jag skulle kunna drick öl i flotörhuset :va

Har du blåst rent alla munstycken och kollat så skiten inte kommer ifrån tanken ?

Jordfel ?

Nämen hej. Min allvetande mästare :tummenupp .

Alla munstycken noga nerplockade, blåsta, torkade, blåsta igen osv. osv... Sitter och kollar en sprängskiss nu så jag inte missat något. Krångligt litet monster när det är sammanlänkat med sina tre polare:rolleyes:

Jordfel! Kan du nog faktiskt ha helt rätt i, har ju inte monterat alla kablar än. Sedan var det någon jordkabel bak som jag satte på ett annat ställe. Den kanske inte har kontakt med jorden ordentligt. Att jag inte tänkte på det:näsblod .
Men varvräknaren bete sig så då? Finns det någon manual där man kan utläsa fel beroende på hur varvräknren beter sig?

Kolla vart du har läckan då du släpper på soppan. Vart det läcker på förgasaren. Är det mellan skålen och huset = packningsprobelm. Är det, vilket det förmodligen också är, så att soppan strilar från något evakueringsrör så är det flottörnålen som hängt sig. Så som alla andra redan sagt. Ta bort och gör rent ordentligt.

mvh/U

Kolla vart du har läckan då du släpper på soppan. Vart det läcker på förgasaren. Är det mellan skålen och huset = packningsprobelm. Är det, vilket det förmodligen också är, så att soppan strilar från något evakueringsrör så är det flottörnålen som hängt sig. Så som alla andra redan sagt. Ta bort och gör rent ordentligt.

mvh/U

Har gjort rent som en tok. Kan inte se exakt var läckan är, men nu när du påpekar det så har jag faktiskt inte kollat evakueringsrören. Jag tror bara att det läcker från själva förgasaren och inte rören. Då borde det vara packningen känns det som. Men det förklarar ju inte att den bara går på tre cylindrar om det inte är så att det påverkar "trycket" i förgasaren.

Får helt klart springa ner och kolla hur det verkligen ligger till.

Jag kan nog svara på en av dina frågor i alla fall. Är rätt säker på att varvräknaren visar en felkod. 8000 rpm innebär i så fall att du har kopplat in bränslenivå-givaren felaktikgt eller inte alls.

Jag kan nog svara på en av dina frågor i alla fall. Är rätt säker på att varvräknaren visar en felkod. 8000 rpm innebär i så fall att du har kopplat in bränslenivå-givaren felaktikgt eller inte alls.

Det är helt korrekt, jag har ju inte monterat tanken alls när jag testat om förgasaren läcker:yoparty Ytterligare ett problem mindre. Grymt stort tack för det klargörandet. :tummenupp . Du vet inte var man kan få tag i de olika "felkoderna"?

Alltså bara grundproblemet kvar.

Du vet inte var man kan få tag i de olika "felkoderna"?

Någonstans i Verkstadshandböcker-tråden finns en länk till en original-handbok i PDF-format. Där står allt du behöver veta. Har för mig att du ska 98:ans manual plus en kompletterande för 00-01.

EDIT: ..fast det verkar vara en 99 du har (bilden i din profil) och i så fall räcker det ju med 98:ans manual eftersom det inte är nån skillnad på dom.

Ha, nu är jag en bit närmre sanningen tror jag.
Flyttade nål, säte och resten av prylarna från förgasare tre till nummer två istället. Resultatet blev att förgasare tre fortfarande läcker, bara lite men ändå. Det betyder ju i min värld att felet ligger i packningen för flotörhuset och inte att den flödar pga något fel på nål, säte eller flotör.

Ny packning beställd, kommer väl förhoppningsvis på torsdag.

Skriver här igen, inte för att det är kul, utan för att någon annan med samma problem skall kunna ha detta vid egen felsökning. Jag har ju även lärt mig att det inte var så svårt att demontera förgasarna som jag trodde. Lite tid tar det, men inte vidare svårt:tummenupp .

Jag återkommer med om det var packningen.

Nämen, då var problemet löst.
Det var packningen till flotörhuset som var kass, nu läcker den inte:yoparty .
Men däremot så går den kass på låga varv, låter som om den bara går på tre cylindrar. Varvar man upp så går den som en klocka över 4500:va . Enligt samtal med polare kunde detta bero på att nålen till vakumdelen är sliten/trasig/skit i systemet. Vilket skulle få den att "flöda" hela tiden, men när man sedan varvar upp så blir resultatet av detta fel att den går som den skall.
Kan det vara så? Det låter rimligt.

Nu är ju nackdelen att man monterat ihop hela cykeln, det blir ett arslejobb att ta ner den till förgasarna igen:huvet

Nämen, då var problemet löst.
Det var packningen till flotörhuset som var kass, nu läcker den inte:yoparty .
Men däremot så går den kass på låga varv, låter som om den bara går på tre cylindrar. Varvar man upp så går den som en klocka över 4500:va . Enligt samtal med polare kunde detta bero på att nålen till vakumdelen är sliten/trasig/skit i systemet. Vilket skulle få den att "flöda" hela tiden, men när man sedan varvar upp så blir resultatet av detta fel att den går som den skall.
Kan det vara så? Det låter rimligt.

Nu är ju nackdelen att man monterat ihop hela cykeln, det blir ett arslejobb att ta ner den till förgasarna igen:huvet

Stackars sate:D Du är nog tvungen att plocka ner den gasaren igen, Du bör kolla att flotörnivån är ställd som den ska ev gämför höjden för stängning med dom andra gasarna eller verstashandbok. sedan måste du kolla så inte flotörerna läker helt enkelt skaka dom och lyssna , dränk dom i soppa en stund och skaka . sist men inte minst ta en örontopp med tandkräm på och rotera den i nålsätet då blir den inslipad och ren & garanterat tät, Du har väl redan regort vacumtrottlarna och spåren för dom antar jag? Dom måste gå snorlätt för att få bra gassvar. Du kan ju även kolla vilken cylle som jäklas genom artt ta en blomspruta och blåsa lite vatten på grenrören då märker du vilken som är kallast:tummenupp

Då kanske man kan avsluta denna tråd.

Slutkontenta:

1. Grundproblemet var en läckande flotörhuspackning.
2. Felmeddelande på varvräknaren var att jag inte kopplat in tankmätaren.
3. Gången på tre cylindrar berodde troligen i utgångsläget på att den felande packningen orsakade dåligt flöde. Sedan berodde det troligen på skit i systemet, som troligen fick förgasaren att flöda och därmed blev det dålig gång på låga varv.

Men jag var ute en sväng igår och då gick den som den drömmen den skall gå.:yoparty :)

Tack alla som kommit med förslag och idéer:tummenupp .

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman