R1 09 dyno

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Finns det någon annan dyno på nätet som är "bättre" än den ursula från akrapovic. Den lär skrämma bort köpare!!

herrejävlar vilken apdålig kurva:va
Dippar överallt genom hela registret. Skumt
Jo det lär nog slrämma iväg lite köpare. Nu är jag inget proffs på den typen av motor men ändå.

test mellan 08 och 09

Bifogat

• Nm%20kurver%20Yamaha%20R1%202008%20og%202009.jpg
    Nm%20kurver%20Yamaha%20R1%202008%20og%202009.jpg
    70.9 KB · Visningar: 632
  • HK%20kurver%20Yamaha%20R1%202008%20og%202009.jpg
    HK%20kurver%20Yamaha%20R1%202008%20og%202009.jpg
    91.7 KB · Visningar: 581
Ehm... hade för mig att yamaha skryter med att kraften skall komma mer linjärt och jämnare över hela registret... de där effektkurvorna ser ju ut som fyllehicka...

Ja.. Vad säger man?
Det är väl som den är orginal. Brukar ju kunna vara ganska konstiga kurvor på de flesta hojar från fabrik pga. emmision och ljud lagar (Så även på Ducati)

Finns det en graf med A/F så kan nog några av våre inneboende trimgurus komma med en förklaring till hickningarna.

Vill du se ett skräckexempel? Här är min gamla 748SP i orginalutförande..
HYFSAD dip som får R1:an att se väldigt snäll ut.
SAE.jpg

Mappning tar bort dippen ovan, men hur många vanliga förare spenderar pengarna på det?

Last edited:
Yamahas kurvor från -04 och framåt är lite vågiga precis som de flesta konkurenternas. Det ser värre ut på papper än vad det upplevs.
Jämför man Acras originalkurvor 08-09 är det i stort sätt bara mättoleransen som skiljer.

mickmeduzas 08 har garanterat minst helsystem, dippen vid 6-7k (som knappt finns kvar) beror på störningar från exupen och går inte att mappa bort. (ursäkta meduza, har jag fel får du gärna rätta mig)

Vad som däremot är frågetecken är hur det är med vibrationer och hur blir hållbarheten? Påkänningarna på vevaxel och lager borde bli i en helt annan division med så'n tändföljd...

Yamahas kurvor från -04 och framåt är lite vågiga precis som de flesta konkurenternas. Det ser värre ut på papper än vad det upplevs.
Jämför man Acras originalkurvor 08-09 är det i stort sätt bara mättoleransen som skiljer.

mickmeduzas 08 har garanterat minst helsystem, dippen vid 6-7k (som knappt finns kvar) beror på störningar från exupen och går inte att mappa bort. (ursäkta meduza, har jag fel får du gärna rätta mig)

Vad som däremot är frågetecken är hur det är med vibrationer och hur blir hållbarheten? Påkänningarna på vevaxel och lager borde bli i en helt annan division med så'n tändföljd...

ingen aning vilken utrustning som satt på vid bänkningen av dom ,var en dansk som la upp bänkningspappren på dom här:
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=205611&highlight=r1+2009+dyno

här är några bänkningspapper från akras sida iallafall + ett par till, kan ju bara hoppas att det är gjort i samma bänk o samma förutsättningar , annars är ju uppgifterna helt värdelösa

Bifogat

• 2fedc26bb9d0cb68f50cf02f75b24b44.jpg
    2fedc26bb9d0cb68f50cf02f75b24b44.jpg
    66.7 KB · Visningar: 158
  • Dyno%20data%20rev%201.JPG
    Dyno%20data%20rev%201.JPG
    104.5 KB · Visningar: 80
  • Nm%20dyno%20kurver%20rev%201.jpg
    Nm%20dyno%20kurver%20rev%201.jpg
    66.1 KB · Visningar: 374
  • HK%20dyno%20kurve%20rev%201.jpg
    HK%20dyno%20kurve%20rev%201.jpg
    77.1 KB · Visningar: 372
Efter all reklam om denna fantastiska motor, så ger den väldigt ojämna kurvor med förvånanvärt lågt vrid och lägre effekt än den tidigare R1:an. Därför undrar jag om det verkligen är så här dåligt:confused:

följer man dem testen så är r1an sämre än dem andra hojarna ner till -05 i princip ju.. jätte lite effekt ju:confused:

Efter all reklam om denna fantastiska motor, så ger den väldigt ojämna kurvor med förvånanvärt lågt vrid och lägre effekt än den tidigare R1:an. Därför undrar jag om det verkligen är så här dåligt:confused:

jag går ju i tanken på en ny r1 men.... jag blir ju iskall när jag läser sånt där... en sak om man hittar en artikel på nätet skriven av vilken tyckas kunnare som helst(för de finns många som vill jävlas lite) men när akra har ett dyno test på sin sida så känns helt annorlunda.... dom vill ju få sanningen o inget annat... o den där kurvan var faktiskt pinsam... r1 från -04-08 har ju mycket snyggare kurvor. nä de här känns int bra!!!:huvet

För det första:
Hur relevanta är egentligen fullgaskurvor annat än vid korvkiosken eller möjligtvis på rakan på några enstaka av våra svenska banor?
Mer intressant för körbarheten är väl att se hur hojen beter sig på 30-75% gas, där den befinner sig under 95% av tiden den körs.
För det andra så har väl Yamaha rätt uttryckligen sagt att toppeffekt inte varit målet med 2009 års R1:a, utan snarare 90 graders vevaxeln och de saker den för med sig?

@ meduza: den första bilden är från Acra, i exellbladen vet vi ju inte var siffrorna kommer ifrån, t.ex CBR:en har ett max vrid på 112Nm men tittar man på Acra ger den 108, kompisen fick 104Nm en oktoberdag...

@ övriga: Lägg inte någon vikt vid så'na här uppgifter på internet utan källhänvisning. Om man bara tar sig tid att granska lite lite, så ser man nästan alltid att något är fel, att man jämför äpplen med bananer eller original i en bänk mot optimerad i en annan bänk osv. Näe, ut och provkör och upplev själv hur den uppför sig, Yamaha trycker ju inte på effekten utan på körbarhet, gensvar osv.

R1 har ju i alla dynotest dom senaste 5 åren fått kritik på lite effekt o taskigt mellanregister.
Men samtidigt så är dom ju riktigt trevliga hojar att köra. Jag skulle vilja säga att gaskontrollen och känslan brukar va riktigt bra och lätthanterad på r1. Det är långt mycket mer värt än en fin kurva vid fullgas.
Hur ofta håller man fullt från 3000varv till max på en sporthoj? Den har väl växelåda!

Jag är övertygad om att yamaha inte gjort bort sig.

När jag körde som snabbast på sviestad på min gsxr1000k5 när katten hade pajjat på hojen och jag hade 144hk.

R1 har ju i alla dynotest dom senaste 5 åren fått kritik på lite effekt o taskigt mellanregister.
Men samtidigt så är dom ju riktigt trevliga hojar att köra. Jag skulle vilja säga att gaskontrollen och känslan brukar va riktigt bra och lätthanterad på r1. Det är långt mycket mer värt än en fin kurva vid fullgas.
Hur ofta håller man fullt från 3000varv till max på en sporthoj? Den har väl växelåda!

Jag är övertygad om att yamaha inte gjort bort sig.

När jag körde som snabbast på sviestad på min gsxr1000k5 när katten hade pajjat på hojen och jag hade 144hk.

visst har ni kanske rätt med det ni skriver om att man inte ska dra för stora växlar på de där kurvorna från akra.... men i ärlighetens namn så tror jag de flesta skulle få en bra magkänsla när man överväger att beställa en om de skulle va riktigt snygga vridkurvor när de pratar om just vridmoment... den känslan om övertygelse ÄR viktig.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage