BTB
Ny medlem
Är det någon som kört en kugge mindre fram på sin R1-07:a? Funderar på att dreva ner den eftersom det känns som det vore mer optimalt. Känns lite underligt att den gör 150+ i 1:an och bonnar mätaren redan i 5:an.
/D.
/D.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
6:an fungerar väl som overdrive så man får ner förbrukningen på längre turer..
***
Är det någon som har erfarenhet av neonljus på sin hoj? Håller själv på att pimpa min retta eftersom jag inte har körkortet just nu och då roar jag mig med detta. I dagarna har det åkt på mintgröna fälgstripes, neonljus på baksvingen (alla andra ställen under 07-an är omöjliga pga att det blir för varmt..) samt hotbodies miniblinkers fram som passar plant och finty in i kåporna.![]()
På tur står skylt hållare och miniblinkers bak samt devil master slipon, de har varit på väg till mig med posten bra länge nu. Webshopen jag beställde regskylthållaren och blinkersen på i USA sålde det kitet som att det passade 07 men vid närmare test så passar de inte då 07 har en liten tapp undertill presis nedanför där bromsljuset slutar som gör att regskylthållaren som är helt plan inte passar utan att man måste böja till det... Störigt när man köpt det till att passa min modell..![]()
När allt är på kommer det bilder. Neonljus kanske låter lite overkill *ûberkill* men det ser snyggt ut i mörker med blått sken under en blå hoj!![]()
![]()
![]()
![]()
Tur att smaken är som baken![]()
Men seriöst, bort med neonen för fan!
Hur är den i det dagliga livet då? Om man tex ska köra en sväng på byn, kanske ett par mil bort till grannbyn eller kanske en längre sträcka på 10-20 mil?Lite kul att R1-07 är lika bra som den känns! Ni som läst Mastebikes seriösa bentest har sett att den var snabbast på bana och även gav den snabbaste snitt tiden. Lite kul att den exempelvis slog MV Agusta F4R 312 på bana som är en utpräglad banhoj som kostar 100 papp mer!
Den kom 2:a på hela testen och slog alla utom just Agustan eftersom den kunde köras snabbt av fler förare (?) och drog det längsta strået fast R1-07:an hade snabbast individuella tid samt snabbast snitt tid.
Synd att man själv inte har samma kapacitet som hojen.
/D.
Hmmm.. Som sagt sluta kebabkitta en hoj som redan e snygg,köp dej en epatraktor å sätt neon på den istl6:an fungerar väl som overdrive så man får ner förbrukningen på längre turer..
***
Är det någon som har erfarenhet av neonljus på sin hoj? Håller själv på att pimpa min retta eftersom jag inte har körkortet just nu och då roar jag mig med detta. I dagarna har det åkt på mintgröna fälgstripes, neonljus på baksvingen (alla andra ställen under 07-an är omöjliga pga att det blir för varmt..) samt hotbodies miniblinkers fram som passar plant och finty in i kåporna.![]()
På tur står skylt hållare och miniblinkers bak samt devil master slipon, de har varit på väg till mig med posten bra länge nu. Webshopen jag beställde regskylthållaren och blinkersen på i USA sålde det kitet som att det passade 07 men vid närmare test så passar de inte då 07 har en liten tapp undertill presis nedanför där bromsljuset slutar som gör att regskylthållaren som är helt plan inte passar utan att man måste böja till det... Störigt när man köpt det till att passa min modell..![]()
När allt är på kommer det bilder. Neonljus kanske låter lite overkill *ûberkill* men det ser snyggt ut i mörker med blått sken under en blå hoj!![]()
Hur är den i det dagliga livet då? Om man tex ska köra en sväng på byn, kanske ett par mil bort till grannbyn eller kanske en längre sträcka på 10-20 mil?
Enligt en engelsk tidning så spar man ca 7kg med ett helt sportsystem
+Dynojet PCIII och får ut ca 10hk extra både i mellanregistret och på topp.
Har precis tagit en lång tur (flera dagar) med 07:an och eftersom jag kört mycket med förra versionen så tycker jag att det är inte någon stor skillnad. Du sitter likadant...möjligen fotpinnarna något mera bakåt på nya men knapp märkbart. I övrigt förstås uppdaterad men ej så att man överaskas.
Det jag inte gillar på nya hojen är att den är så oerhört seg när man vrider
på gasen..känns som att det tar ett tag för tekniken att fatta...att
jag vill gasa...jämfört med föregångaren.
Själv föredrar jag rena disketa förändringar och hojar som är mer enkelt råa än en massa disconeon.
/D.
Det är alltså meningen att det ska vara så??......
Det jag inte gillar på nya hojen är att den är så oerhört seg när man vrider
på gasen..känns som att det tar ett tag för tekniken att fatta...att
jag vill gasa...jämfört med föregångaren.
Det är alltså meningen att det ska vara så??
Har just kört en runda med en -07 och jag måste säga att den där segheten är inte bara störande, det är direkt dåligt, vete tusan om jag ens vill ha en hoj som beter sej på det viset.
Ojämn tomgång, soppig respons vid medelbelastning runt 4k rpm och tre gånger råkade jag ut för att insprutningen tokklippte vid motorbroms, ~60km/t på tvåan eller trean så jag f*n åkte framåt på hojen och tom slirkopplingen var tvungen att kicka in.
Chassiet var en klar uppgradering men motorn var, så vitt jag han känna, inte på något vis bättre än min gamla 05a, som iofs gick väldigt bra men mer hade jag förväntat mej av 07ans motor.
Har Yamaha gått ut med något ang TPS på -07orna precis som de gjort på -04 & -05, är det ett "känt" problem?Antingen har vi olika referenser att jämföra mot eller så undrar jag om det varit något mysko med provhojen ni kört. Jag upplever inte gasen seg utan tvärt om får man passa sig för att vrida på för hastigt vid vissa lägen. En kompis till mig som har haft en R1-03:a upplever min 07:a som ryckig pga för omedelbar gasrespons. Min förra 01:a var även den betydligt mjukare. Jag har inte en aning om den hoj ni testat är som min och er känsla beror på jämförelser mot 05:an men något skumt verkar det vara.
Att motorn stannade vid motorbroms är med största sannolikhet ett fel på TPS:en, min gör likadant vid vissa tillfällen. Min är inne på garantibyte av TPS:en idag.
/D.
Har Yamaha gått ut med något ang TPS på -07orna precis som de gjort på -04 & -05, är det ett "känt" problem?
Det finns två sorters "fördröjningsproblem" på -07orna.
1. 5500rpm på 2a växelnfördröjning (helt klart ett fel som visas på video här) www.yamaha2007r1.com
2. 1200 - 4000rpm på 1, 2 & 3e växelnfördröjning, det verkar vara mer eller mindre normalt och tydligen har Yamaha sagt att det ska vara så(?)
Det finns åtskilliga trådar om fenomenet här:
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=204967&highlight=throttle+lag
Det är helt klart en fråga om körstil och hur känslig man är, sen skiljer det säkert mellan olika hojar också.
Flera hävdar att man måste köra hårt, typ inte sega under 4Krpm och så ska man slira mer på kopplingen, finns även tips på att gå ner någon/några kugg på framdrevet, PowerComander, osv, osv.....
Frågan är, ska det vara nödvändigt på en nästan ny hoj och varför är det så här?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |