R1-07/08 tråden

Är det någon som kört en kugge mindre fram på sin R1-07:a? Funderar på att dreva ner den eftersom det känns som det vore mer optimalt. Känns lite underligt att den gör 150+ i 1:an och bonnar mätaren redan i 5:an.

/D.
 
6:an fungerar väl som overdrive så man får ner förbrukningen på längre turer..

***

Är det någon som har erfarenhet av neonljus på sin hoj? Håller själv på att pimpa min retta eftersom jag inte har körkortet just nu och då roar jag mig med detta. I dagarna har det åkt på mintgröna fälgstripes, neonljus på baksvingen (alla andra ställen under 07-an är omöjliga pga att det blir för varmt..) samt hotbodies miniblinkers fram som passar plant och finty in i kåporna.:D

På tur står skylt hållare och miniblinkers bak samt devil master slipon, de har varit på väg till mig med posten bra länge nu. Webshopen jag beställde regskylthållaren och blinkersen på i USA sålde det kitet som att det passade 07 men vid närmare test så passar de inte då 07 har en liten tapp undertill presis nedanför där bromsljuset slutar som gör att regskylthållaren som är helt plan inte passar utan att man måste böja till det... Störigt när man köpt det till att passa min modell..:confused:

När allt är på kommer det bilder. Neonljus kanske låter lite overkill *ûberkill* men det ser snyggt ut i mörker med blått sken under en blå hoj! :yoparty
 
6:an fungerar väl som overdrive så man får ner förbrukningen på längre turer..

***

Är det någon som har erfarenhet av neonljus på sin hoj? Håller själv på att pimpa min retta eftersom jag inte har körkortet just nu och då roar jag mig med detta. I dagarna har det åkt på mintgröna fälgstripes, neonljus på baksvingen (alla andra ställen under 07-an är omöjliga pga att det blir för varmt..) samt hotbodies miniblinkers fram som passar plant och finty in i kåporna.:D

På tur står skylt hållare och miniblinkers bak samt devil master slipon, de har varit på väg till mig med posten bra länge nu. Webshopen jag beställde regskylthållaren och blinkersen på i USA sålde det kitet som att det passade 07 men vid närmare test så passar de inte då 07 har en liten tapp undertill presis nedanför där bromsljuset slutar som gör att regskylthållaren som är helt plan inte passar utan att man måste böja till det... Störigt när man köpt det till att passa min modell..:confused:

När allt är på kommer det bilder. Neonljus kanske låter lite overkill *ûberkill* men det ser snyggt ut i mörker med blått sken under en blå hoj! :yoparty

:zpy :pangihuve :skrattaåt

Tur att smaken är som baken:tummenupp

Men seriöst, bort med neonen för fan!
 
:zpy :pangihuve :skrattaåt

Tur att smaken är som baken:tummenupp

Men seriöst, bort med neonen för fan!

Kanske läge att satsa på en HD eller Vinge istället;) , det är tydligt att vi alla är annorlunda. Själv föredrar jag rena disketa förändringar och hojar som är mer enkelt råa än en massa disconeon.

/D.
 
Lite kul att R1-07 är lika bra som den känns! Ni som läst Mastebikes seriösa bentest har sett att den var snabbast på bana och även gav den snabbaste snitt tiden. Lite kul att den exempelvis slog MV Agusta F4R 312 på bana som är en utpräglad banhoj som kostar 100 papp mer!

Den kom 2:a på hela testen och slog alla utom just Agustan eftersom den kunde köras snabbt av fler förare (?) och drog det längsta strået fast R1-07:an hade snabbast individuella tid samt snabbast snitt tid.

Synd att man själv inte har samma kapacitet som hojen:rolleyes: .

/D.
 
Lite kul att R1-07 är lika bra som den känns! Ni som läst Mastebikes seriösa bentest har sett att den var snabbast på bana och även gav den snabbaste snitt tiden. Lite kul att den exempelvis slog MV Agusta F4R 312 på bana som är en utpräglad banhoj som kostar 100 papp mer!

Den kom 2:a på hela testen och slog alla utom just Agustan eftersom den kunde köras snabbt av fler förare (?) och drog det längsta strået fast R1-07:an hade snabbast individuella tid samt snabbast snitt tid.

Synd att man själv inte har samma kapacitet som hojen:rolleyes: .

/D.
Hur är den i det dagliga livet då? Om man tex ska köra en sväng på byn, kanske ett par mil bort till grannbyn eller kanske en längre sträcka på 10-20 mil?
 
6:an fungerar väl som overdrive så man får ner förbrukningen på längre turer..

***

Är det någon som har erfarenhet av neonljus på sin hoj? Håller själv på att pimpa min retta eftersom jag inte har körkortet just nu och då roar jag mig med detta. I dagarna har det åkt på mintgröna fälgstripes, neonljus på baksvingen (alla andra ställen under 07-an är omöjliga pga att det blir för varmt..) samt hotbodies miniblinkers fram som passar plant och finty in i kåporna.:D

På tur står skylt hållare och miniblinkers bak samt devil master slipon, de har varit på väg till mig med posten bra länge nu. Webshopen jag beställde regskylthållaren och blinkersen på i USA sålde det kitet som att det passade 07 men vid närmare test så passar de inte då 07 har en liten tapp undertill presis nedanför där bromsljuset slutar som gör att regskylthållaren som är helt plan inte passar utan att man måste böja till det... Störigt när man köpt det till att passa min modell..:confused:

När allt är på kommer det bilder. Neonljus kanske låter lite overkill *ûberkill* men det ser snyggt ut i mörker med blått sken under en blå hoj! :yoparty
Hmmm.. Som sagt sluta kebabkitta en hoj som redan e snygg,köp dej en epatraktor å sätt neon på den istl:tummenupp :tummenupp
 
Hur är den i det dagliga livet då? Om man tex ska köra en sväng på byn, kanske ett par mil bort till grannbyn eller kanske en längre sträcka på 10-20 mil?


Jag har som sagt haft en 01:a innan och kan säga att 07:an är bättre på allt. Jag kör alltid 15-20 mils rundor och köra bara hem eftersom jag har tidsbrist. Helt underbar hoj enligt mitt sett att se på saken.

/D.
 
TPS:en

Är som sagt helnöjd med min 07:a, har bara ett mindre problem som jag undrar om fler har. När jag kört en längre stund och skall stanna vid en stoppskylt eller något dör hojen när jag drar in kopplingen. Den startar direkt igen men retligt är det. Det händer kanske 1 gång av 20 men trots allt skall det inte vara så. Har haft den inne på justering av Throttle position senson (TPS:en) och det är med största sannolikhet denna som spökar trots justeringen. Har någon annan samma problem?

Hojen går annars som ett skållat troll och är perfekt i alla avseénde, förutom att den käkar däck d.v.s:gnissla

/D.
 
Enligt en engelsk tidning så spar man ca 7kg med ett helt sportsystem
+Dynojet PCIII och får ut ca 10hk extra både i mellanregistret och på topp.

Har precis tagit en lång tur (flera dagar) med 07:an och eftersom jag kört mycket med förra versionen så tycker jag att det är inte någon stor skillnad. Du sitter likadant...möjligen fotpinnarna något mera bakåt på nya men knapp märkbart. I övrigt förstås uppdaterad men ej så att man överaskas.

Det jag inte gillar på nya hojen är att den är så oerhört seg när man vrider
på gasen..känns som att det tar ett tag för tekniken att fatta...att
jag vill gasa...jämfört med föregångaren.
 
Enligt en engelsk tidning så spar man ca 7kg med ett helt sportsystem
+Dynojet PCIII och får ut ca 10hk extra både i mellanregistret och på topp.

Har precis tagit en lång tur (flera dagar) med 07:an och eftersom jag kört mycket med förra versionen så tycker jag att det är inte någon stor skillnad. Du sitter likadant...möjligen fotpinnarna något mera bakåt på nya men knapp märkbart. I övrigt förstås uppdaterad men ej så att man överaskas.

Det jag inte gillar på nya hojen är att den är så oerhört seg när man vrider
på gasen..känns som att det tar ett tag för tekniken att fatta...att
jag vill gasa...jämfört med föregångaren.

Jag har ju bara kört 01:an tidigare och kan inte jämföra mot 06:ans R1:a. Med tanke på Masterbike resultatet verkar dock 07:an vara den bästa sporthojen idag (MV Agustan kostar 100 papp mer och var långsammare både i snitt och individuellt).

Kanske finns det en mening med att gaskontollen är satt som den är, det var ju just gaskontollen som fick mest negativ kritik på MV Agustan. Jag tror det är svårt att göra stora förbättringar nuförtiden, alla har kommit så långt i utvecklingen. Sedan är det här med känsla väldigt subjektivt, precis som en annan kille i en annan tråd sa tyckte han 1098:an var grym och mycket snabbare är R1:or och diverse annat. I verkligheten känns den bara snabbare och det är ju lite det som man funderar över. Skall man satsa på en maskin som känns lite trögare fast den är snabbare än allt annat eller skall man satsa på en maskin som känns snabb som tusan fast den i själva verket inte är fullt så snabb!? Om man tävlar är det bara tiden som räknas och då lär R1-07:an vara svårslagen. Om man däremot bara skall köra gata kanske 1098:an är roligare eftersom körglädjen tydligen är på topp på denna maskin.

Själv är jag mycket nöjd med R1-07:an och tycker den går som en dröm, fast jag tycker jag kör relativt okej lär jag aldrig växa i hojen fullt ut. Önskar man hade tid och möjlighet att verkligen se vad man kan göra på bana.

/D.
 
......
Det jag inte gillar på nya hojen är att den är så oerhört seg när man vrider
på gasen..känns som att det tar ett tag för tekniken att fatta...att
jag vill gasa...jämfört med föregångaren.
Det är alltså meningen att det ska vara så??

Har just kört en runda med en -07 och jag måste säga att den där segheten är inte bara störande, det är direkt dåligt, vete tusan om jag ens vill ha en hoj som beter sej på det viset.

Ojämn tomgång, soppig respons vid medelbelastning runt 4k rpm och tre gånger råkade jag ut för att insprutningen tokklippte vid motorbroms, ~60km/t på tvåan eller trean så jag f*n åkte framåt på hojen och tom slirkopplingen var tvungen att kicka in.

Chassiet var en klar uppgradering men motorn var, så vitt jag han känna, inte på något vis bättre än min gamla 05a, som iofs gick väldigt bra men mer hade jag förväntat mej av 07ans motor.

Edit: Har hunnit köra lite till och tror jag vet vad som är problemet, för övrigt finns det en viss fördröjning vid lågfartsacceleration fast det är nog bara en vanesak förövrigt en superskön hoj :tummenupp
 
Last edited:
Är det bara jag som tycker att -00ans modell är den snyggaste. De nya modellerna ligger före sin tid, för mycket rymdskepp!

R1an från 00 har enligt mig en fulländad formgivning med vissa modifikationer bla undertail och high pipe. Får se hur länge den kommer stå sig. 8 år nu snart!
 
Det är alltså meningen att det ska vara så??

Har just kört en runda med en -07 och jag måste säga att den där segheten är inte bara störande, det är direkt dåligt, vete tusan om jag ens vill ha en hoj som beter sej på det viset.

Ojämn tomgång, soppig respons vid medelbelastning runt 4k rpm och tre gånger råkade jag ut för att insprutningen tokklippte vid motorbroms, ~60km/t på tvåan eller trean så jag f*n åkte framåt på hojen och tom slirkopplingen var tvungen att kicka in.

Chassiet var en klar uppgradering men motorn var, så vitt jag han känna, inte på något vis bättre än min gamla 05a, som iofs gick väldigt bra men mer hade jag förväntat mej av 07ans motor.

Antingen har vi olika referenser att jämföra mot eller så undrar jag om det varit något mysko med provhojen ni kört. Jag upplever inte gasen seg utan tvärt om får man passa sig för att vrida på för hastigt vid vissa lägen. En kompis till mig som har haft en R1-03:a upplever min 07:a som ryckig pga för omedelbar gasrespons. Min förra 01:a var även den betydligt mjukare. Jag har inte en aning om den hoj ni testat är som min och er känsla beror på jämförelser mot 05:an men något skumt verkar det vara.

Att motorn stannade vid motorbroms är med största sannolikhet ett fel på TPS:en, min gör likadant vid vissa tillfällen. Min är inne på garantibyte av TPS:en idag.

/D.
 
Antingen har vi olika referenser att jämföra mot eller så undrar jag om det varit något mysko med provhojen ni kört. Jag upplever inte gasen seg utan tvärt om får man passa sig för att vrida på för hastigt vid vissa lägen. En kompis till mig som har haft en R1-03:a upplever min 07:a som ryckig pga för omedelbar gasrespons. Min förra 01:a var även den betydligt mjukare. Jag har inte en aning om den hoj ni testat är som min och er känsla beror på jämförelser mot 05:an men något skumt verkar det vara.

Att motorn stannade vid motorbroms är med största sannolikhet ett fel på TPS:en, min gör likadant vid vissa tillfällen. Min är inne på garantibyte av TPS:en idag.

/D.
Har Yamaha gått ut med något ang TPS på -07orna precis som de gjort på -04 & -05, är det ett "känt" problem?

Det finns två sorters "fördröjningsproblem" på -07orna.
1. 5500rpm på 2a växelnfördröjning (helt klart ett fel som visas på video här) www.yamaha2007r1.com

2. 1200 - 4000rpm på 1, 2 & 3e växelnfördröjning, det verkar vara mer eller mindre normalt och tydligen har Yamaha sagt att det ska vara så(?)

Det finns åtskilliga trådar om fenomenet här:
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=204967&highlight=throttle+lag

Det är helt klart en fråga om körstil och hur känslig man är, sen skiljer det säkert mellan olika hojar också.
Flera hävdar att man måste köra hårt, typ inte sega under 4Krpm och så ska man slira mer på kopplingen, finns även tips på att gå ner någon/några kugg på framdrevet, PowerComander, osv, osv.....

Frågan är, ska det vara nödvändigt på en nästan ny hoj och varför är det så här?

Edit: Nu har jag en -07a som går som en -07a är tänkt att funka och herre jäklar vad den går, alltså verkligen, jag som tyckte att -05an gick bra och att Yamaha aderat några hästar på topp med -07 så vadå?

Jag tar alltså till största del tillbaks mitt tidigare uttalande om att -05an skulle vara lika bra eller bättre i motorn, inget är mer osant, visst, den är lite digital (på/av) från tomgång men resten :)
 
Last edited:
Har Yamaha gått ut med något ang TPS på -07orna precis som de gjort på -04 & -05, är det ett "känt" problem?

Det finns två sorters "fördröjningsproblem" på -07orna.
1. 5500rpm på 2a växelnfördröjning (helt klart ett fel som visas på video här) www.yamaha2007r1.com

2. 1200 - 4000rpm på 1, 2 & 3e växelnfördröjning, det verkar vara mer eller mindre normalt och tydligen har Yamaha sagt att det ska vara så(?)

Det finns åtskilliga trådar om fenomenet här:
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=204967&highlight=throttle+lag

Det är helt klart en fråga om körstil och hur känslig man är, sen skiljer det säkert mellan olika hojar också.
Flera hävdar att man måste köra hårt, typ inte sega under 4Krpm och så ska man slira mer på kopplingen, finns även tips på att gå ner någon/några kugg på framdrevet, PowerComander, osv, osv.....

Frågan är, ska det vara nödvändigt på en nästan ny hoj och varför är det så här?


Har för mig jag hittade en artikel om tps problemet och att man skulle få ett brev hem. Jag Hade inga större problem med det men precis som du säger skall en ny hoj vara felfri. Vill inte få stopp precis i en utfart och skrapa kåporna. När man har kört ett tag och slår av abrubt på gasen kan motorn dö en gång av 20 kanske.

Antingen så har ni haft otur, jag tur eller så är det som du säger med körsätt och hur känslig man är. Jag har en tendens att känna efter hur det är och sedan anpassa mig. Har inga problem med annat än just att den ibland dör då man slår av på gasen efter att ha kört aktiv ett tag.

Jag tycker 07:an är rena drömhojen, ialla fall tills nu. Den är en fröjd att köra på alla sätt och har ett underbart chassie. Motorn har precis som ZX10:an och Gixxern sina 156-158 bakhjulshästar utan ram air och det räcker ett bra tag. Har förresten drevat ner min en kugg fram men det gjorde jag bara för att det kändes som onödigt att mätaren visade 299 redan i 5:ans växel samtidigt som jag anser denna utväxling passar hojen bättre som jag använder den. Skulle antagligen kunna dreva ner den en kugg till utan att jag skulle må illa.

D.
 
Läste precis en intervju med R1 projekt ledaren Nishida-San
angående det nya gas systemet som upplevs som "segt" av många:

"Det nya systemet hjälper både nybörjare och mer erfarna förare.
Det nya systemet medför att man kan vrida mycket kraftigare på
gasen utan att tappa fäste vilket har visat sig leder till bättre varvtider
samt att föraren får en bättre känsla i gashandtaget."


Verkar vara en del problem med det om man läser runt...
Fast det är klart...Det är ju datorstyrt...och inget datasystem
är ju felfritt....
 
Jag är skitnöjd med min iaf..det som jag sr som negativt är det där med säkringsboxen..ganska surt om man skulle behöva byta när man är ute på en ride. Nån såm är sugen på att köpa? 116000 så är den din med akra slip-on o miniblinkers.
 
Har haft min inne på verkstad ett par ggr, när jag fick tillbaks den första gången var gasresponsen seg och utan känsla. Lämnade in den direkt igen eftersom den även gasade av sig själv:gnissla . När jag fick tillbaks den (i förrgår) var allt perfekt, en massa elektronik är kass när det inte fungerar men när det fungerar får man det bästa av det bästa. Har snart kört 400 mil med min nu och har svårt att tänka hur man kan förbättra en sådan hoj. Det verkar vara ett perfekt paket, om all elektronik fungerar d.v.s....

På verkstaden nämnde de även att en liten skillnad på TPS inställningen kunde ge ett annat gas svar. Om ni känner att era 07:or reagerar märkbart segt kanske det är läge att kolla upp så att allt är korrekt.

Det enda man ångrar sig lite med är att man köpte en ny och inte en begagnad som gått några mil, de verkar man få för allt mellan 110-125 ksek. Men som sagt, nytt är alltid nytt...

D.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top