R1-06 slö?!

Jag var och provkörde en R1-06 för ett tag sedan. Min tjej envisades med att hon ville ha en, för den var blå...

Jag upplevde den som otroligt slö genom i princip hela registret jämfört med min GSXR1000 K6. Det kan nog tänkas att om man inte släpper ner varvet under 10000 så är den riktigt snabb, men vem ligger hela tiden där ?

Nej, någon R1'a blev det inte

De blev lite sura på Yamaha center när jag kom tillbaka och sa att det måste vara något fel på hojen för den är så slö :yoparty
 
Haha jäla surr om att den e så slö.
Jörgen Anderssons R1 05 var bland de absolut snabbaste på anderstorprakan 2005. 2006 gick hans hoj riktigt bra också, och drog flera K5-K6.
Jag har legat och krigat mkt med en kompis som också kör sbk som har K5:a med helsystem. De går riktigt lika, kanske skiljer 2-4hk till hans fördel, men de går ju att slipstreama om honom utan större problem.
Sen finns det några K5-K6 i startfältet som går värre.. men de finns andra R1:or som går värre än min också...
Kim jensen(K5) och wictorsson(R1) bänkade sina på a-torp 2005 i samma bänk och ja tror Kim hade 1 eller 2 hk mer..
 
jag hade valt en kompromis typ Duke eller buell som har botten drag mellan 2500- 6000 varv, om man håller sig på allmänna vägar så kan man knappast få roligare körning.// Lasse
:rolleyes:

Haha jäla surr om att den e så slö.
Jörgen Anderssons R1 05 var bland de absolut snabbaste på anderstorprakan 2005. 2006 gick hans hoj riktigt bra också, och drog flera K5-K6.
Jag har legat och krigat mkt med en kompis som också kör sbk som har K5:a med helsystem. De går riktigt lika, kanske skiljer 2-4hk till hans fördel, men de går ju att slipstreama om honom utan större problem.
Sen finns det några K5-K6 i startfältet som går värre.. men de finns andra R1:or som går värre än min också...
Kim jensen(K5) och wictorsson(R1) bänkade sina på a-torp 2005 i samma bänk och ja tror Kim hade 1 eller 2 hk mer..

trodde tråden handla om botten draget? på bana ligger man ju å varvar lite mer å släpper inte ner varvet som man gör i trafikkörning eller?
 
Last edited:
Haha jäla surr om att den e så slö.
...

Min kommentar handlar om hur den KÄNNS, inte hur den kanske går när man laddar max, eller jämför den i en bromsbänk.

Jag tycker att det är viktigare med hur hojen känns när man kör och inte var det står på ett papper efter en bromsbänksövning
 
Köp en GSX1000R så slipper du problemen du har.. :yoparty
 
1) Köpte min R1-06 i februari och tycker att den har ett kasst bottenvrid.
2) Blir ganska lätt frånåkt av min polare på Gixxer 1000 -05.
3) Är det andra som upplever R1:an slö mellan 3000-8000 varv?
4) Hur ska man göra för att få upp vridet lite mer på lägre varv?
dreva? PC3? HJÄLP!
1) Beror väl på vad man gämför med
2) Det är nog inte hojens fel
3) Det är olika karaktär på olika motorer, vad man föredrar är högst personligt. Jag upplever R1:an väldigt lättkörd just pga det snälla vridet ut ur kurvorna...
4) Med helsystem och PC får du bort "svackan" mellan 6 och 8000 dvs runt 10hk, och kanske 5 på topp.
Med 1 kugg mindre fram ökar du ca 500 varv i mellanregistret vilket ger ca +5hk vid samma hastighet och växel.

Men R1 och de andra är och förblir banhojar! Vill man ha hög effekt på låg- och mellanvarv och kryssa på sta'n skall man helt enkelt köpa sig en hoj som är gjord för rätt användingsområde t.ex Superduke, Speedtripple eller liknande...
 


AAAUUUOOO aldrig HD!!

3%20monkeys.jpg
 
:rolleyes:



trodde tråden handla om botten draget? på bana ligger man ju å varvar lite mer å släpper inte ner varvet som man gör i trafikkörning eller?

Jaja.. okej.
1. Ja det är kasst vrid i r1:an jämfört med sukka o kawwa.
2. Ja det är dåligt mellanregister jämfört med sukka o kawwa.

Vad man kan göra åt problemet är redan nämnt flera ggr.

Varför är det såhär ? - ring till japan o be om ett svar.:tungan

Min kommentar handlar om hur den KÄNNS, inte hur den kanske går när man laddar max, eller jämför den i en bromsbänk.
Jag tycker att det är viktigare med hur hojen känns när man kör och inte var det står på ett papper efter en bromsbänksövning
Hojen är tillverkad för att ladda max, inte för att lukta på blommor o kika på naturen vid 3500rpm.. :arsele
Men vill du uppleva härlig körupplevelse i trafiktempo så lulla vidare på din sukka då om skramlahan känns så slö och icke gatuanpassad :tungan

För mej får du köra precis vilken hoj du känner för.. lovar att inte bli sur:tummenupp
 
Last edited:
Köpte min R1-06 i februari och tycker att den har ett kasst bottenvrid.
Blir ganska lätt frånåkt av min polare på Gixxer 1000 -05.
Är det andra som upplever R1:an slö mellan 3000-8000 varv?
Hur ska man göra för att få upp vridet lite mer på lägre varv?
dreva? PC3? HJÄLP!

Har satt på sebring slip-on på hojen och den kanske behöver mappas om så den går mer optimalt?

// Vapor

kan du inte göra pow pows i 2:an eller:hihi. Yamahas 5 ventilstoppar har ju alltid haft lite rykte om sig om leverera lite sämre vridmoment. Detta kunde jag berättat för dig innan du köpte skrotet, men allt ska ju vara så hemligt:D
kör Brincken ifrån dig på sin kwakker 750 eller:blah
 
Det är just det jag menar med mitt första inlägg. Hur ofta orkar man ligga och "cruisa" i +10000 varv?! När jag kör med polare på slingriga vägar så ligger jag kanske mellan 5000-12000 varv. 2:ans till 6:ans växel beroende på väg och kurvor etc...
Men man kan ju inte ligga inne i stan på 7000 varv för att man ska kunna dra järnet. Då ligger man oftast kring 3000-4000 och så drar man på så känns det som hojen ska dö... pinsamt när folk glor... :va
 
Det är just det jag menar med mitt första inlägg. Hur ofta orkar man ligga och "cruisa" i +10000 varv?! När jag kör med polare på slingriga vägar så ligger jag kanske mellan 5000-12000 varv. 2:ans till 6:ans växel beroende på väg och kurvor etc...
Men man kan ju inte ligga inne i stan på 7000 varv för att man ska kunna dra järnet. Då ligger man oftast kring 3000-4000 och så drar man på så känns det som hojen ska dö... pinsamt när folk glor... :va

ta på dig hjälmen så glor de mindre:D
 
Varför byta om du tycker att K5:an går så bra?!
Jag blev faktiskt lite besviken då jag tycker att R1 -01 har mer bottenvrid än -06. Men det ska nog lösas. kan ju dreva ner hojen 1 kugg fram så bör den röra på sig lite mer. Vem brukar utnyttja toppfart på 299+ km/h?!

ja det låter ju faktiskt dumt när jag e tvärnöjd ned K5:an,men har väl bara tröttnat...sen åkte jag på en fet krash förra säsongen så känner väl bara för att byta...börjar tycka att 06:ans R1 e snyggare me...:)

men det blir väl ett helsystem och mappning då isåfall,kanske nån kugg mindre me som ni säger...fast jag tror ju man e ganska långt ifrån att utnyttja all effekt i suzukin ändå,så får väl först se vad man tycker när man provat R1:an.
 
Haha jäla surr om att den e så slö.
Jörgen Anderssons R1 05 var bland de absolut snabbaste på anderstorprakan 2005. 2006 gick hans hoj riktigt bra också, och drog flera K5-K6.
Jag har legat och krigat mkt med en kompis som också kör sbk som har K5:a med helsystem. De går riktigt lika, kanske skiljer 2-4hk till hans fördel, men de går ju att slipstreama om honom utan större problem.
Sen finns det några K5-K6 i startfältet som går värre.. men de finns andra R1:or som går värre än min också...
Kim jensen(K5) och wictorsson(R1) bänkade sina på a-torp 2005 i samma bänk och ja tror Kim hade 1 eller 2 hk mer..

Heheh Kul att du tog upp just de cyklarna.
Den 05:an köpte jag av honom(kommer förövrigt att köras i helgen på Sviesta)
Den 06:an köpte jag av honom (kommer också köras på Sviesta i helgen)
07:an har du ju själv kört mot och den går duktigt bra.
Han hade ju inga problem på Anderstorp (effektmässigt)
Då var det helt orginal t.o.m. org avgas.
Petter och Mange som rattar de R1:orna i helgen.

Ska du ner och kolla något i helgen?

Övrigt: många som bänkar sina ber ju bara om så mkt toppeffekt som möjligt,
pruta ett par för att få en fin kurva är min rekomendation.


Men det sjukaste med 07:an är bromsarna.
 
Botemedel för slöa R1:or....
Läste precis i en engelsk tidning detta om hur man enkelt kan pigga upp sin R1...Detta gällde för 07:an:
Acrapovic Evolution helsystem och en Dynojet PCIII powercommander gav
10 bakhjulshästar extra i topp, och vid 7200 varv gav det 12 hästar samt
14Nm extra. Dessutom blev hojen ca 9kg lättare enligt dom......
Så det finns utvägar för slöa R1:or men .....det gäller att ha pengar...
 
hörde nån klaga lite på 80-tals effektkurvor...

själv kan jag puttra med min hoj och ha fint vrid rätt tidigt :D
 
Alla pratar om R1, ZX-10 och gixxer. Hur är CBR 1000 jämfört med dessa hojjar??
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top