R1-06 slö?!

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Köpte min R1-06 i februari och tycker att den har ett kasst bottenvrid.
Blir ganska lätt frånåkt av min polare på Gixxer 1000 -05.
Är det andra som upplever R1:an slö mellan 3000-8000 varv?
Hur ska man göra för att få upp vridet lite mer på lägre varv?
dreva? PC3? HJÄLP!

Har satt på sebring slip-on på hojen och den kanske behöver mappas om så den går mer optimalt?

// Vapor
 
Köpte min R1-06 i februari och tycker att den har ett kasst bottenvrid.
Blir ganska lätt frånåkt av min polare på Gixxer 1000 -05.
Är det andra som upplever R1:an slö mellan 3000-8000 varv?
Hur ska man göra för att få upp vridet lite mer på lägre varv?
dreva? PC3? HJÄLP!

Har satt på sebring slip-on på hojen och den kanske behöver mappas om så den går mer optimalt?

// Vapor

jaa byt den till en gixxer :) nej men kanske pc3 och ett helsystem+ mappning borde hjälpa upp mellanregistret lite skulle ja tro...
 
mer mellanregister... = trattar plus tunnare topplockspackning.. i komb med helsystem o mappning (PC) så får du kanske 10hk vid 7-10 000..
3000rpm:va där kan du fan inte ligga... sluta me det direkt:tungan
 
Jag kan instämma att 07 är lika svag på lägre varv. Får ofta motorstopp i stadskörning som jag inte brukar få tidigare med min förra R6 05. Men det kanske beror på att man är så van vid det feta vrid som finns i övriga registret så man slutat gasa tillräckligt vid stadskörning...
 
Jag testade en R1 -06 på Mittsverigebanan härom veckan och ja, jag tyckte att den kändes slö, som en 600. Går in i kurvan och börjar mata på gas för att balansera ekipaget och accellerera ut ut kurvan, men inget hände. Växla ner en pinne inför nästa kurva, hände lite mer men inte speciellt mycket iallafall. R1-06 var en besvikelse för mej. Mjuk och skön som en soffa att sitta på, komfortabel. Bromsarna var rätt okej, fjädringen mjuk men förmodligen nåt som går att fixa hyfsat.. men motorn har en effektkurva som en 600, händer inget, händer inget, händer lite grann...och "skriiik" samt växla. När jag satte mej på min zx-10 så kändes den turboladdad, den drar starkt från mellanregistret och så kickar den vid 8-9000 och sticker som en raket. Gixxern har ännu bättre mellanregister men inte lika mycket punch på slutet. Det är märkligt att R1:an, en modern 1000 kubikare skall vara så tråkig och 80-tal i registret...
Jag hoppas att -07 är bättre...
 
Köpte min R1-06 i februari och tycker att den har ett kasst bottenvrid.
Blir ganska lätt frånåkt av min polare på Gixxer 1000 -05.
Är det andra som upplever R1:an slö mellan 3000-8000 varv?
Hur ska man göra för att få upp vridet lite mer på lägre varv?
dreva? PC3? HJÄLP!

Har satt på sebring slip-on på hojen och den kanske behöver mappas om så den går mer optimalt?

// Vapor
Den är gjord så, alltså relativt klen på låga varv. Frånkörd blir du mest för att du kör som en höna, varva den lite så ska du se att du hänger med :crash
 
Har visserligen bara några dagars erfarenhet från min 07:a men tycker den svarar ganska bra i mellanregistret. Men för att få en riktig gång på grejorna skall man ligga mellan 9-12 000 varv. Där drar den iväg på allvar.

/D.
 
hm..det där med R1:ans effekt e nåt jag sitter och funderar på hela tiden faktiskt,jag har nämligen bestämt mig för att byta till en R1 -06 till nästa år...men om den som någon sa här,känns som en 600 så vete f-n...men med helsystem,filter och pc3 så borde väl R1:an gå mkt bättre lr...nån som har koll på det kanske och kört andra hojar med i samma klass???

ska man byta så vill man ju iaf inte att den ska gå SÄMRE än K5:an jöh:confused:
 
hm..det där med R1:ans effekt e nåt jag sitter och funderar på hela tiden faktiskt,jag har nämligen bestämt mig för att byta till en R1 -06 till nästa år...men om den som någon sa här,känns som en 600 så vete f-n...men med helsystem,filter och pc3 så borde väl R1:an gå mkt bättre lr...nån som har koll på det kanske och kört andra hojar med i samma klass???

ska man byta så vill man ju iaf inte att den ska gå SÄMRE än K5:an jöh:confused:

Har haft en hel del hojar även en 06 R1 kör 07 nu.
Men den behövde mappas för att bli pigg, visserligen bara slipon och pc3 och filter men då blev det skillnad.
Vissa har upplevt sina extra slöa, men då är det oftast bytt något utan att mappa därefter i vissa fall bara filter och i vissa fall bara avgas.
Men det gick ju att vinna SM mm på en R1-06, så så illa verkar den ju inte gå :)
07 går som ett skollat o....:yoparty
 
Man lär sig nått nytt varje dag shit va sjukt nu vill jag ha en r1 men inte 06.:arsele
 
Har haft en hel del hojar även en 06 R1 kör 07 nu.
Men den behövde mappas för att bli pigg, visserligen bara slipon och pc3 och filter men då blev det skillnad.
Vissa har upplevt sina extra slöa, men då är det oftast bytt något utan att mappa därefter i vissa fall bara filter och i vissa fall bara avgas.
Men det gick ju att vinna SM mm på en R1-06, så så illa verkar den ju inte gå :)
07 går som ett skollat o....:yoparty

Synd att mätarfart inte är verklig fart.Min 07:a gör 155 i 1:an 275 i 4:an och bonnar mätaren redan i 5:an! Den verkar aldrig vilja sluta varva. Makalös maskin det där.

Tror ni de gör större uppdateringat på 08:an?

/D.
 
Har haft en hel del hojar även en 06 R1 kör 07 nu.
Men den behövde mappas för att bli pigg, visserligen bara slipon och pc3 och filter men då blev det skillnad.
Vissa har upplevt sina extra slöa, men då är det oftast bytt något utan att mappa därefter i vissa fall bara filter och i vissa fall bara avgas.
Men det gick ju att vinna SM mm på en R1-06, så så illa verkar den ju inte gå :)
07 går som ett skollat o....:yoparty

ok,men om man sätter på ett helsystem och mappar den med pc3 så kan väl skillnaden mot min original (endast slip-on) K5:a inte vara så stor...lr??
man vill ju som sagt inte köpa en hoj som går sämre direkt...tycker K5:an går precis som jag vill ha en hoj.
 
ok,men om man sätter på ett helsystem och mappar den med pc3 så kan väl skillnaden mot min original (endast slip-on) K5:a inte vara så stor...lr??
man vill ju som sagt inte köpa en hoj som går sämre direkt...tycker K5:an går precis som jag vill ha en hoj.

Varför byta om du tycker att K5:an går så bra?!
Jag blev faktiskt lite besviken då jag tycker att R1 -01 har mer bottenvrid än -06. Men det ska nog lösas. kan ju dreva ner hojen 1 kugg fram så bör den röra på sig lite mer. Vem brukar utnyttja toppfart på 299+ km/h?!
 
Varför byta om du tycker att K5:an går så bra?!
Jag blev faktiskt lite besviken då jag tycker att R1 -01 har mer bottenvrid än -06. Men det ska nog lösas. kan ju dreva ner hojen 1 kugg fram så bör den röra på sig lite mer. Vem brukar utnyttja toppfart på 299+ km/h?!

Med tanke på ditt tempo förra veckan så tror ja bara den är igensotad.... Hi hi hi :arsele :D :tungan
 
Köpte min R1-06 i februari och tycker att den har ett kasst bottenvrid.
Blir ganska lätt frånåkt av min polare på Gixxer 1000 -05.
Är det andra som upplever R1:an slö mellan 3000-8000 varv?
Hur ska man göra för att få upp vridet lite mer på lägre varv?
dreva? PC3? HJÄLP!

Har satt på sebring slip-on på hojen och den kanske behöver mappas om så den går mer optimalt?

// Vapor

om du ska rejsa bör du väll ligga 8000rpm å uppåt, nu vet jag att min R6a inte är en R1a men på min R6a kommer allt pulver över 8500rpm, så vxla oftare så du har högre varv ;)
 
jag kör -06:an och tycker den är helt oki. vid 3 kan jag hålla med om att det inte händer så mkt utan den kommer vid 6 tusen,sen skjuter det på lite. Den är mer jämn i registret än -01 jag hade förr. Men vad vet jag ?? *S* jag är ju dock en posör rider:D
 
Kul att läsa!! sporthoj i ett nötskal.... vi är ju alla olika men jag förstår inte va fan man skall ha okörbar hysterisk banracing maskin i städer och till vardags körning, det är ju precis vad ni skriver helt orketslösa i trafikkörning.. visst man kan ju köra två växlar lägre i över 10000 varv och ha värden ax men hur långt klarar man det det. sånna hojar skall köras på bana enligt minn uppfattning. jag hade valt en kompromis typ Duke eller buell som har botten drag mellan 2500- 6000 varv, om man håller sig på allmänna vägar så kan man knappast få roligare körning.// Lasse
 
hm..det där med R1:ans effekt e nåt jag sitter och funderar på hela tiden faktiskt,jag har nämligen bestämt mig för att byta till en R1 -06 till nästa år...men om den som någon sa här,känns som en 600 så vete f-n...men med helsystem,filter och pc3 så borde väl R1:an gå mkt bättre lr...nån som har koll på det kanske och kört andra hojar med i samma klass???

ska man byta så vill man ju iaf inte att den ska gå SÄMRE än K5:an jöh:confused:


Kanske en ot fråga men varför byta bort en sån underbar hoj som gixxern mot en R1 ?

Varför byta om du tycker att K5:an går så bra?!
Jag blev faktiskt lite besviken då jag tycker att R1 -01 har mer bottenvrid än -06. Men det ska nog lösas. kan ju dreva ner hojen 1 kugg fram så bör den röra på sig lite mer. Vem brukar utnyttja toppfart på 299+ km/h?!


Vet många som drevat ner 2 bak och 1 fram.
Detta har ju gjort susen för registret på hojen..


Alt mappa om skiten..
 
Last edited:
Kanske en ot fråga men varför byta bort en sån underbar hoj som gixxern mot en R1 ?

Tänkte precis samma sak...bytte själv från R1-05 till gsxr-K5 för 2 år sen. I mina ögon så har gixxern ljusår mycket bättre effekt. Drar riktigt ordentligt ändå från botten. Med R1:an så hände som sagt inte ett skit förrän man börja komma upp på ordentligt höga varvtal
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top