R1 06, Går ej ner i varv

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Triumph
Hej. jag har en R1 06:a, som betér sig väldigt konstigt. När man startar den kall så ligger tomgången och pendlar mellan ca 1k-1,2k varv. Efter ca 20 sekunder på tomgång så, om man varvar upp den lite, så sjunker varvet långsamt från ca 3k varv ner till tomgång.. Efter ca 30 - 40 sek, om man gör samma sak så hänger sig varvet på 3k varv, där stannar den sedan precis som ett gashäng. Om någon här inne har några idéer på vart jag ens ska börja så får ni gärna ösa på med så många förslag som möjligt. Att tillägga är att motorlampan lysen, dock finns ingen felkod under "grupp" 60 eller "grupp" 61 :(. M.v.h John

Jag tror att insugningsröret läcker, prova med startgas.

låter mer som en felaktig tps

men kanske lite för enkelt..

om du varmkör den, dör den helt plötsligt ibland ? eller den går knappt att köra då den går illa som fan, då är det tps

(trottle positions sensor)

Du har inga fler symptom att dela med dig av?
Tror du den går för fett eller tunnt? Baktänder den? Glöder det om grenrören? Ryker den svart?

TPS har jag varit med om och det är ganska tydliga symptom om den spökar. Svårt att hålla jämn gas etc.

tps eller läckage. prova med startgas som sas. tps finns bra youtube videos att följa.

Yamaha har ju faktiskt utfärdat en återkallelse om det här som gällde flera modeller tillverkade under år 2005 och som omfattade över 14000 exemplar:

Concern: ENGINE MAY STALL
Description: The idle speed of the engine may become intermittently unstable. In rare cases this may result in the engine stalling when the machine is stationery or at low speed
Remedial Action: Recall affected machines and check Throttle Position Sensor. If necessary fit revised part.

Kollat med Yamaha i Sverige? Mer läsning här:

http://www.r1-forum.com/forums/104-04-06-r1-mechanical-help/172634-tps-recall-04-05-r1s-24.html

:)

Last edited:
Ursäkta att jag inte varit aktiv för fem öre. Men eftersom att jag själv inte tycker om trådar där man inte får veta om ts hittade felet eller inte så skriver jag nu. Det var en slang i kylsystemet som var igensatt, därav kunde inte hojen läsa av temp och slutade inte choka.

Back