R1 05 vs 690 smc

Kryle

(Ò_ó)
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
R1'09
Har en r1 05 just nu, gillar den skarpt men de kostar ju därefter me :)
Har små funderingar på att skaffa en 690 smc istället, är den rolig? E de värt att byta för att tjäna nåra kronor i månaden? Vad hade ni gjort?
Bomba gärna in med förslag och argument :)
Tack mvh Marcus

motard är skoj på ett helt annat sätt testa hojen först om de är nått för dej den är rätt hög med så om du är kort så kan de bli jobbit vid rödlyssen
men kan bara säga den är fett skoj

Det är omöjligt att svara på.
Det är två helt skilda hojtyper med olika användningsområden.

R 1 an är supersporthoj med gryma högfartsprestanda både på väg o rr-bana. Den har en silkesmjuk men ändå helt brutal motor med fartresurser som är närmare 290 km/h. Den har ett grymt chassie och areodynamik som matchar motorprestandan.

690 smc är det närmaste du kan komma en "racemotard" utan att köpa någon.
Motorn är 1 cyl och vibrerar lite och har ett ganska "kort" varvtalsregister där den trivs bra. Körställning är upprätt vilket blir jobbigt högre farter, men funkar ypperligt i stadskörning.

KTM 690 SMR eller 690 Duke kan nog passa bättre om du vill ha lite bättre komfort på landsväg.

Ett alternativ (lite OT) är en streethoj typ Kawa Z750, Honda hornet 600 / 1000, Yamaha FZ 1 n. Dom har många av R1 an fina egenskaper fast utan kåpor och med lägre försäkringskostnader.

Last edited:
Jag skulle aldrig bytt sporthojjen för motard, bättre en av varje :-)

Tvingades jag välja blir det sporthojjen varje dag i veckan. Hellre en äldre om jag inte har råd med den nuvarande.

Håller med föregående talare: motard är skitkul på många sätt men jag skulle aldrig kunna ha en som enda hoj, användningsområdet är för smalt för mig. Framförallt saknar jag moset och (har det visat sig) att sitta framåtlutad. Blir aldrig riktigt bekväm med att sitta rakt upp och ned på gatan, det känns avigt. I skogen är det helt annan sak.

Men som sagt, provkör. Det är många som bytt från sporthoj till motard -och ett gäng som bytt tillbaka.:)

Hmm, trodde användningsområdet var större på motard en på sporthoj? :va

Last edited:
Håller med föregående talare: motard är skitkul på många sätt men jag skulle aldrig kunna ha en som enda hoj, användningsområdet är för smalt för mig.

Sporthoj måste ju ändå vara den mest ensidiga hojen av alla?

Sitter i exakt samma funderingar som trådskaparen.. är småsugen på något annat. Sporthojen är såklart oslagbar på banan.. men ja.. 80% av min körtid är ändå gata, så då är det nog både lämpligare och bättre för hälsan med något annat.

Kan iofs hålla med om att motard också är ganska ensidig.. Jag föreslår att du kikar på tex superduke eller hypermotard också.

Vill man ha pulver men ändå vindskydd så finns ju "sporthojar" (sporttourers) som är betydligt mer ergonomiska än just supersporthojarna..

Kan iofs hålla med om att motard också är ganska ensidig.. Jag föreslår att du kikar på tex superduke eller hypermotard också.

hmm....
ducati hypermotard 1100, ktm 990 sm... dräggel.. :banana
motard men ändå lite pulver :yoparty
perfekt ju.. hmm nu trillade tummen ur röva..
Provköra snarast !!!! :D:D

de är nå helt annat att köra en hypermotard och en supermotard(ktm 690 smc/husaberg 650/sxv 550) de är betyligt lättare därav beter dom sej helt annorlunda

Hmm, trodde användningsområdet var större på motard en på sporthoj? :va
Jag klev från K5 1000 till 660smc... Nu är jag inne på andra säsongen med motarden, och har köpt en R6 på bana. Jag har inga funderingar som helst på att ha sporthoj på gata igen.

Ska jag ut med sporthojen så är det ju sportig körning som gäller annars blir det jobbigt för ryggen och handlederna. Så då vill man ju köra de där goa vägarna där man kan ligga på lite. Oftast blir det en lång runda eftersom man inte vill köra samma väg om och om igen, utan variera lite. Så mina runder blev sällan kortare än 20 mil - annars var det inte värt det... Så hade jag bara 1-2 timmar på mig så lät jag hojen stå...

Med motarden däremot :banana....så är varje halvtimme rolig. Jag måste inte hitta de där goa vägarna, för jag kan ta vilken skitväg som helst att brassa på, eller sladda in i svängarna, eller wheela ut ur varenda tvär kurva, det roliga tar aldrig slut....förrän du ska ut på stora vägar där skön fart börjar närma sig 180.

Så enligt mig så är motarden mycket mer mångsidig, men visst saknar jag pulver ibland... Men när jag funderar på om jag skulle busa lika mycket och le lika brett innanför hjälmen med sporthojen, så är svaret helt klart nej.

MEN!!! Om jag bara skulle ha råd med en hoj, så skulle jag ändå välja sporthoj pga av att jag inte vill sluta köra bandagar...och då vill jag har pulver. Så så länge jag har råd med båda, eller tröttnar på bana, så kommer jag fortsätta köra motard :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back