R1 05 som dör ibland på tomgång

• Thread starter Thread starter mhh
  • Start date Start date

mhh

Tummen mitt i handen
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
Yamaha R1 -05
Hej alla kloka..

Har ett lite underligt problem. Cykeln går fint när jag kör ute på väg och så, men om jag kört under 5-10 minuter och kommer in i stadstrafik med rödljus så händer det ibland att tomgången sjunker ner och motorn dör om jag stannar för att tex vänta på att en signal ska slå om.

Nu till det som gör mig fundersam.. Försöker jag bara starta upp den mha startknappen så ligger den kvar i samma varv och bara dör direkt. Jag måste vrida av tändningen för att den ska gå att få igång igen.

Nu har detta hänt några gånger, trodde först att det bara var nåt temporärt tuppjuck, men så verkar inte vara fallet. Några tips?

-04 och -05orna hade problem med en trottel positions givare, Yamaha Scandinavien gick ut i brev till ägarna att lämna in hojarna för byte.

Börja med att kolla så det verkligen har blivit gjort.

Precis som övriga skribenter säger. Det är TPS:en som strular. Detta omfattas av garantiåtgärd på modellerna 04-05 och är korrigerat på -06:orna.

Har du en svensksåld hoj så får ägaren ett brev om åtgärd. Har du en parallellimporterad hoj så får du ta kontakt med din närmsta Yamaha-återförsäljare.

Precis! Har själv bytt min även fasst jag inte upplevde några problem.. Bara att köra in hos yamahacenter eller annan auktoriserad verkstad så fixar dom det om detta in redan är gjort! Problemet låter dock precis som det som händer när TPS:en strular... Lycka till!

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back