R1 -04 startar inte?

christian84

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Kawasaki ZX-10R, Akrapovic slipon, Valtermoto crashpuckar
Hej har en kompis vars hoj inte startar längre vi va ute o körde en liten sväng sen så fikade vi, sen när vi skulle iväg igen så startade inte hans hoj.:confused:

Det går att putta igång hojjen men så fort man trycker på startknappen så händer det ingenting det klickar inte eller någonting helt tyst är det.
allt annat funkar...


vi har kollat säkringen vid startrelät samt alla säkringar bakom kåpan på vänster sida, och alla verkar vara hela. kan det vara någon vi har missat?


vad faan kan det vara??
någon som har nå tipps?

tack på förhand Christian
 
Är det inte knappen som lagt av bara? Första som slog mig.....
Oxid i kontakten eller fukt eller vad det nu kan tänkas vara.

Nybörjarsvar men kanske kan vara en början att kolla.
 
laddade batteriet. har även provat att köra med starkablar mellan bilen o hojen....

joo det känns som om knappen skulle vara trasig vi skruvade upp o tittade lite o det såg fint ut...men den kan ju vara sönder för det-....
 
Last edited:
laddade batteriet. har även provat att köra med starkablar mellan bilen o hojen....

joo det känns som om knappen skulle vara trasig vi skruvade upp o tittade lite o det såg fint ut...men den kan ju vara sönder för det-....

Går det inte att mäta upp om kontakten fungerar med ett mätinstrument. Nu är jag inget elproffs men det borde gå tycker jag?!
Vore trist om det är ngn sladd som det är glapp i eller om den gått av någonstans.

Mvh
 
Last edited:
några fler ideer?

så du har testat med starthjälp, kolla detta:

leta upp startmotorn, mät med en voltmeter om du får någon ström när du trycker på knappen.

om ja, koppla loss startmotorn och kör den direkt på ett bilbatteri för att se om det fungerar eller inte. byt i så fall, alternativt plocka isär och kolla vad som har gått sönder (en lindning som brunnit? kol som är slut? osv.)

om nej, leta fram ett kopplingsschema på elsystemet och mät med voltmeter, från början till slut och leta upp var du tappar spänningen. vet ej exakta ordningen, men typ i denna stil: börja vid säkringen, sen kollar du relät, sen knappen osv.

saker som du måste ha/kan vara bra att ha är en voltmeter givetvis och kontaktspray (som man sprayar på elektriska kontaktytor, behöver inte se rostiga ut för att inte göra kontakt)
 
Vild gissning men det är inte stödkontakten som spökar?
Om stödet är nere eller om kontakten är sönder brukar det ju inte hända något när man trycker på startknappen :) Värt att kolla upp iaf
 
Vild gissning men det är inte stödkontakten som spökar?
Om stödet är nere eller om kontakten är sönder brukar det ju inte hända något när man trycker på startknappen :) Värt att kolla upp iaf

Isf skulle inte motorn starta när man puttar igång den. :)
 
nu hittade vi felet det var kablen från startknappen samt nödavstängaren som hade nöts sönder så nu funkar den fin fint igen..:tummenupp

Tack så mycket för hjälpen allihoppa
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top