R1 -04 som knackar??? (hjälp)

Scardashell

Viklund
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Honda cbr 600 rr -08
Nån som kan hjälpa mig med lite erfarenhet!

Har köpt en R1 -04 som har gått 800mil,,, (import så jag vet ju inte exakt hur långt den har gått)
Men när den går på tomgång så hör man ett lite knackande ljud, som fortsätter upp till 5-6000 varv... vid högre varv vet jag inte om den knackar hörs ju inte så väl längre...

Hur ska ja tänka för att hitta vad det beror på?
vilka alternativ har jag att välja på?

- Kamkedje spännare?
- Ventiler?
- gren rör sitter löst?

Andra alterntiv???
Kom gärna med förslag på saker som ja kan kolla själv?

Tack på förhand,,,

Prova att dra in kopplingen. Blir det tyst, ja då är det växellådan eller kopplingen ljudet kommer ifrån.

Den första tanken är ju att den längtar efter en ventiljustering.

Nu vet jag ju inte vilken "nivå" du är på, men i en motor som har på tok för lite vätska i sig (olja och/eller vatten) hörs ventiler och annat mer. Bara en tanke...

min R1 -99 knackade oroväckande..

tills jag smörjt upp spjällaxeln till exupen, då blev det tyst igen

Jag har haft knack eller tick i min R1 05 det visade sig vara defekt härdning i insugs ventilerna så två av dem hade blivit kortare. Jag hade tagit ner och kollat ventilerna som en första åtgärd om spelet är stort så byt ventiler. alla insugs ventiler.... Det är drygt jag fick mitt på Garanti. Dom vet om detta problem tydligen på Yamaha swe. mitt blev gratis fixat men med import så kan det vart tricky dom kanske kan stå fö delarna och du får stå för jobbet.....
I så fall riv ner mototrn och lämna in den lös så tjänar du pengar....
Yamaha center GBG var det som kollade min och åtgärdade som vet vad dom ska lyssna efter nu mer....
Kollar man på Ventilerna så finner man att dom ersättningsventilerna har ett annat nummer inpräntat på ventilen vilket tyder på en förändring i själv detaljen...
Lycka till Och maila görna tillbaka Feedback på hur det går.... min hade också gått exakt ca 800 mil Hade jag kört mer så hade jag riskerat att tappat ner hela ventilen i Cylindern enligt mek på Yamma.

Låter inge vidare de där ju,, mm varför ska livet vara lätt...

Hur resonerar man kring detta, om en hoj har för högt spel i ventilerna efter endast 800mil så är nått på väg att gå fel? är det typ så man ska tänka...
vet ju att normalt kontrollerar man efter 4500mil typ
Får kanske lätta på toppen och titta lite då...

ifos lär det bli en sväng bort till nån mc firma i skåne och se vad dom säger enbart genom att lyssna på den,,

Jag har haft knack eller tick i min R1 05 det visade sig vara defekt härdning i insugs ventilerna så två av dem hade blivit kortare. Jag hade tagit ner och kollat ventilerna som en första åtgärd om spelet är stort så byt ventiler. alla insugs ventiler.... Det är drygt jag fick mitt på Garanti. Dom vet om detta problem tydligen på Yamaha swe. mitt blev gratis fixat men med import så kan det vart tricky dom kanske kan stå fö delarna och du får stå för jobbet.....
I så fall riv ner mototrn och lämna in den lös så tjänar du pengar....
Yamaha center GBG var det som kollade min och åtgärdade som vet vad dom ska lyssna efter nu mer....
Kollar man på Ventilerna så finner man att dom ersättningsventilerna har ett annat nummer inpräntat på ventilen vilket tyder på en förändring i själv detaljen...
Lycka till Och maila görna tillbaka Feedback på hur det går.... min hade också gått exakt ca 800 mil Hade jag kört mer så hade jag riskerat att tappat ner hela ventilen i Cylindern enligt mek på Yamma.

Back