R1 -04:a med Akrapovic Slip-on

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
Bänkat min R1:a före och efter installationen av Akrapovic slip-ons. Nu gjorde jag iofs detta pga ljudet men för att slippa smällar och sånt installerades även en PowerCommander.

Kanske kan vara av intresse för fler av er så jag postar resultatet här.

EDIT: Just det! Rött = Före och Blått = Efter
 

Bifogat

  • DynoR1.jpg
    DynoR1.jpg
    125.1 KB · Visningar: 313
  • DynoR1-2.jpg
    DynoR1-2.jpg
    140.5 KB · Visningar: 229
Silwer skrev:
Det såg inte så kul ut, du förlorade ju massor i botteneffekt för att få så lite pluttextra på topp.
Eller missförstår jag?

Nja...som sagt gjorde jag det inte för effektens skull, men jag ställde frågan till killen som bänkade den.

Förklaringen är att körningen görs på hög växel och med full gas. Mätningar under ca 3000 rpm är ej tillförlitliga för den här typen av hojar. Det tar ett tag innan bränslesystemet "svänger in". Om du tänker efter, börjar de flesta mätningar i MC-tidningar på ca 2500 rpm (iaf om det rör sig om cyklar som har rödmarkeringar på över 10000).

Jag kör sällan under 3000 rpm (allt under ca 2500 på en R1:a kräver att man jobbar med kopplingen) så jag vet inte om jag verkligen förlorat effekten eller ej.
 
JonnyN skrev:
Jag fick 156,1hk med min men då tag jag bort catten oxå..

Jag har katten kvar. Hoppas på att det blir en del bankörning och många banor har hårda bullerregler numera. Eftersom jag inte kunde få klarhet i om man klarade kraven utan katalysator valde jag att behålla den. Enligt uppgift skulle det ha gjort mycket litet åt "soundet".

Hur många hästar "vann" du förresten?
 
MasRetta skrev:
Bänkat min R1:a före och efter installationen av Akrapovic slip-ons. Nu gjorde jag iofs detta pga ljudet men för att slippa smällar och sånt installerades även en PowerCommander.

Kanske kan vara av intresse för fler av er så jag postar resultatet här.

EDIT: Just det! Rött = Före och Blått = Efter
Tja, Kul att Du visa bänkingen, alltid intressant!

Två Frågor: 1, är det road-legal slip-ons eller race?
2; Om man kollar på din air-fuel kurva, som i och försig såg bra ut över ca 6000 rpm ( man anser att man får ut mest effekt vid 12.6-1 enl DAn Kyle motor Guru från USA). Men du kan få ett bättre bottenregister än så, den var både fet och lite mager om jag såg rätt. Enligt Dynojet själva så tycker de att bästa kompromissen mellan maxeffekt, gassvar och bränsleekonomi ligger runt 13.2-1 beroende på motorkonstruktion..
 
Last edited:
Major Bif skrev:
Tja, Kul att Du visa bänkingen, alltid intressant!

Två Frågor: 1, är det road-legal slip-ons eller race?
2; Om man kollar på din air-fuel kurva, som i och försig såg bra ut över ca 6000 rpm ( man anser att man får ut mest effekt vid 12.6-1 enl DAn Kyle motor Guru från USA). Men du kan få ett bättre bottenregister än så, den var både fet och lite mager om jag såg rätt. Enligt Dynojet själva så tycker de att bästa kompromissen mellan maxeffekt, gassvar och bränsleekonomi ligger runt 13.2-1 beroende på motorkonstruktion..


1- Race Slip-ons är det.

2- Håller med dig. Han som bänkade sade att 12.7 var optimalt och att "slängen" mellan 3k och 5,5k berodde på att bränslesystemet "svängde" in sig. Skulle kunna testa att minska lite på bränslet i det området för att se vad som händer...
 
Om man kollar på största effektdippen strax innan 3000rpm så ser man att det är precis där den går tokfett på air-fuelen! Skulle du magra av där så skulle den troligtvis svara mkt bättre och bli starkare.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top