R1 -03, maxar bara 273 km/h...?

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Hubba!

Jag har en R1 -03 som jag blir lite fundersam över... Den maxar 273 km/h på mätaren och inte en km mer... Alltså går hojen klockrent upp till 273 och sen är det som om det satt nån elstrypning i maskin. Nån som känner igen detta fenomen? Den är tyskimporterad om det kan vara nån ledtråd?

/Magnus

Buspojke skrev:
2210441 Hubba!

Jag har en R1 -03 som jag blir lite fundersam över... Den maxar 273 km/h på mätaren och inte en km mer... Alltså går hojen klockrent upp till 273 och sen är det som om det satt nån elstrypning i maskin. Nån som känner igen detta fenomen? Den är tyskimporterad om det kan vara nån ledtråd?

/Magnus

Tja den gör väll inte mycket mer i ärlig fart så :hihi nej men låter ganska troligt att det är någon slags strypning.

Kanske är ner-drevad ?
Då borde iof mätaren inte på verkas, bara verklig fart.

/N

Det lät ju knepigt! Kanske som sagt någon strypning i ECU-boxen, min R1-03 gjorde 299 på mätarn så mer skall det ju gå.
Har en ECU-box liggandes här hemma om du är intresserad.

Buspojke skrev:
2210478 Kör med 16/43, det är väl orginaldrevning?
Jag tror det är original, 43 bak är jag helt säker på.

Buspojke skrev:
2210441 Hubba!

/Magnus

Har du brottom?

Buspojke skrev:
2210441 Hubba!

/Magnus

Varvar den ur på 6an eller?

Buspojke skrev:
2210441 Hubba!

/Magnus

Ska dom gå fortare? Min 01a toppar 274 o sen är det som att köra in i en vägg. Står ju iof i regbeviset att högsta hastighet är 271 km/h så det kanske är någon strypning...

David_lkpg skrev:
2210645 Ska dom gå fortare? Min 01a toppar 274 o sen är det som att köra in i en vägg. Står ju iof i regbeviset att högsta hastighet är 271 km/h så det kanske är någon strypning...

Finns vissa marknader som kräver strypning på 100 ellr 110hk Frankrike m.fl

Kan vara så att dessa är strypta genom varvtalsbegränsning i styrboxen men det märker man tydlig då den ej varvar ur på 6an oavstt vilken drevning man kör.

slangarn skrev:
2210758 Finns vissa marknader som kräver strypning på 100 ellr 110hk Frankrike m.fl

Kan vara så att dessa är strypta genom varvtalsbegränsning i styrboxen men det märker man tydlig då den ej varvar ur på 6an oavstt vilken drevning man kör.

Då varvar den väl inte ur oavsett vilken växel man har i, eller håller boxen reda på vilken växel man har petat i?

ligger du riktigt platt på tanken då, topp kåpan är ju så liten och sitter man inte riktigt rätt kan det skilja 10-20 km i toppfart. 02 an jag hade gjorde 295 på mätaren men stack jag upp huvvet bara det minsta så sacka den till 280

Buspojke skrev:
2210885 Maskinen varvar inte ur... Den liksom bara bottnar på 273...
Kolla vad den gör på 5,an för på 5,an ska den varva ut! Vet iofs inte vad en
02-03 gör på 5,an men den bör väl göra runt 270? Då min 05,a gör 299 på
5,an och varvar lätt ut på 6,an med orginal drevning.

För gör den ca 270 i 5,an och 273 i 6,an och inte varvar ur 6,an,då kan man ju misstänka någon form av strypning eller något annat fel.

espa skrev:
2210893 ligger du riktigt platt på tanken då, topp kåpan är ju så liten och sitter man inte riktigt rätt kan det skilja 10-20 km i toppfart. 02 an jag hade gjorde 295 på mätaren men stack jag upp huvvet bara det minsta så sacka den till 280
Jo, jag anpassar mig efter vindförhållandena... Sitter racekåpa med dubbelbubbel-glas på så det blir rätt så strömlinjeformat.
Skulle kanske försöka låna en box nånstans för att kolla om det kan sitta nån varvtalsregulator för 6:ans växel... Det är väl en del hojar som är strypta på 1, 2 och 6:an, typ GSX-R1000, GSX-R600, nya R6 mfl..?

Buspojke skrev:
2211368 ...Det är väl en del hojar som är strypta på 1, 2 och 6:an, typ GSX-R1000, GSX-R600, nya R6 mfl..?
Gixxrarna är väl bara "strypningen" på 1,2,3 och 4:e växeln om jag inte minns helt fel. Den strypningen har iaf inget med toppfarten att göra. Sök på TRE eller TRE-mod så får du förmodligen upp hundra trådar i ämnet.

Buspojke skrev:
2211368 Jo, jag anpassar mig efter vindförhållandena... Sitter racekåpa med dubbelbubbel-glas på så det blir rätt så strömlinjeformat.
Skulle kanske försöka låna en box nånstans för att kolla om det kan sitta nån varvtalsregulator för 6:ans växel... Det är väl en del hojar som är strypta på 1, 2 och 6:an, typ GSX-R1000, GSX-R600, nya R6 mfl..?
Prova att bara byta till originalruta först. R1:an jag hade (en -03.) gjorde 299 på mätaren men när jag senare fick på racekåpor & db-glas hade jag svårt att komma över 280.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg