R1 -02 tickar/knackar

Madny

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Yamaha R1 -02
Tja! har en gammal r1 - 02 med 4500 mil på nacken. Senast när jag var ute och åkte så började den ticka/knacka. det låter hela tiden när motorn är igång men ju mer jag varvar desto snabbare låter det. Någon kunnigare än jag som vet vad detta kan bero på? ventiler? lager?

Mvh Ted

Tickar det är det garanterat ventilerna.
Har du gjort ventiljusteringen som enligt service skall göras vid 4200mil?

köpte den för kanske 200 mil sedan så det är möjligt att det inte är gjort. men börjar ventilerna tikka så plötsligt?

Det är svårt att veta vilket ljud du menar, har du möjlighet att lägga upp en liten filmsnutt där man kan höra motorn?

Jag tycker också att min 4a låter lite väl mkt ibland också, tickande, som försvinner när varven ökar, förmodligen för att tickandet blir så tätt att det mer blir ett ihållande "surr" istället. Trodde att spelet var skevt, men kollade det härom veckan och alla låg inom rätt mått. Nöjer mig med att man ändå sitter rätt rakt ovanpå motorn, så att man hör ventilerna arbeta kommer man nog inte ifrån.
Att jag tidigare enbart ägt en desmo-motor där man verkligen hör ventilerna gör ju att mina referensramar är något skeva!
Men en film skulle nog hjälpa :)

ljudkvaliten blev inge vidare så tickandet hördes i stort sett inte ett dugg. får försöka hitta något bättre att spela in med, fick tips om att det skulle kunna vara grenrörs packningen? brukar ge ett knackande/tickande ljud tydligen. :/

Det är en väldig skillnad på tickande och knackande.. så har du svårt att beskriva ljudet, lägg upp ett klipp på det..

Yammor är kända för att "ticka" lite.. (googla yamma-tick) .. men det hör man hela tiden, eller ja, tydligare vid vissa varv.. inte helt plötsligt från ingenstans..

Och återigen.. skillnad på tick och knack.

Jag tycker också att min 4a låter lite väl mkt ibland också, tickande, som försvinner när varven ökar, förmodligen för att tickandet blir så tätt att det mer blir ett ihållande "surr" istället. Trodde att spelet var skevt, men kollade det härom veckan och alla låg inom rätt mått. Nöjer mig med att man ändå sitter rätt rakt ovanpå motorn, så att man hör ventilerna arbeta kommer man nog inte ifrån.
Att jag tidigare enbart ägt en desmo-motor där man verkligen hör ventilerna gör ju att mina referensramar är något skeva!
Men en film skulle nog hjälpa :)

Tror du inbillar dig för när jag hörde din motor lätt den som vilken gixxer motor som helst. Grejen är den att börjar man lyssna efter missljud är det lätt hänt att man börjar höra saker som alltid funnits där men de nojar upp en. Helt enkelt mekanisk ljud från en jobbande motor.

Läckande grenrörspackning ger ett visst ljud, tickande ventiler ett annat osv.
Det blir bara spekulationer om man inte kan höra motorn.
Försök att få till ett ljudklipp på motorn vid lite olika varvtal så ska vi lyssna. :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla