R1-00 turbo Byggtråd

  • Thread starter Thread starter exc
  • Start date Start date
Ok!

Kör själv med 33.7x2. Nog jäkligt ändå. Kommer mest troligt köra med en lösning så att 2an och 3ans cylinder går in i framkant på flänsen...
Hur högt har du lyckats få turbon? Min kylare sitter "klämd" mellan avgasfläns och kompressorutblåset. Framflyttad kylare ca 1cm.

Min kylare är också inklämd mellan avgfläns o compr. Har kylaren i ordinarie fästen uppe men inflyttad ca 1cm i nederkant(1mm spel från elfläkt o topp)
 
I helgen tillverkades ett plenum i kartong :D och några bitar blev utskurna i aluminium. Nu skulle bara den där jä... tigsvetsen fungera. Har haft en kille som kikat på den och han sa:.. den där behöver du nog 50-60A säkring för att köra:mad: Någon som vill köpa en tig???

Idag skickades "kopplingsplattan" till MCX för modifiering, och den lilla önskelistan slank också med. :yoparty
 
Hänt i veckan: Byggt nytt slimmat vattenrör från blocket, kapat och vinklat om det mötande röret som sedan går igenom oljetråget.(Bild)
Rör liten.jpg
Bockat bitarna till plenumet och punktat ihop (mellan säkringavbrotten:huvet )
Ryms tom. under tanken:D Har börjat måtta in wastegatens placering, blir bra.. bara ett nytt fäste.
Plenum liten.jpg
 
Antar att du menar att de ska fräsa ur för att fjädrarna ska kunna stå på plats mot plattan. (till kopplingen dvs..). Jag och polarn gjorde detta ingrepp på hans r1a under veckan. Kom bara på att fundera, vad tar de för att fräsa ur spåren?
 
Antar att du menar att de ska fräsa ur för att fjädrarna ska kunna stå på plats mot plattan. (till kopplingen dvs..). Jag och polarn gjorde detta ingrepp på hans r1a under veckan. Kom bara på att fundera, vad tar de för att fräsa ur spåren?

Har inte fått grejorna än, men det lär väl kosta... de skulle även svarva av kopplings pinnen (den du vrider när kopplingen dras in) annars kunde fjädrarna ta i. Återkommer med exakt pris när de har kommit.
 
Har inte fått grejorna än, men det lär väl kosta... de skulle även svarva av kopplings pinnen (den du vrider när kopplingen dras in) annars kunde fjädrarna ta i. Återkommer med exakt pris när de har kommit.

Just ja.. det gjorde vi också. Tur när polaren har svarv / fräs hemma :tummenupp
 
Dags för lite uppdatering.. Plenumet är färdigbyggt,byggde ett i plåt pga tigsvetsen som inte funkar än. :mad: Väntar fortfarande på grejorna från marklund, så jag har roat mig i helgen med att dra om elsystemet. Flyttade tändningslåset till H sida under sitsen,så att jag får plats med laddt.mätare mm. Förlängde även kablarna till reglagen på styret,och drog nya kablar till
oljetrycksgivaren med lampa, kylfläkt och soppapump.

Tlås liten.jpg

Kablar liten.jpg
 
Hoppsan. Jag tror då att mitt elsystem ska få vara kvar exakt där det är, hehe. Inga bilder på plenumet?
 
Hoppsan. Jag tror då att mitt elsystem ska få vara kvar exakt där det är, hehe. Inga bilder på plenumet?
Lägger upp en bild på plenumet nu. Rev motorn ikväll och började fundera på nipplar och slang för oljetrycket till turbon.:confused: 16mm
hål i blocket..och endast tum nipplar på jobbet,hittade en nippel som var
ca17mm "i mm" blir nog lite lite gänga att dra fast den med.

Plenum liten.jpg

Riven motor liten.jpg
 
Nice! Lär ju hålla för ett par tusen bar också :D Är den större anslutningen till en dump?

Ser den fräsh ut i motorn i övrigt? Vad ska göras invärtes?
Har inte hunnit kolla själv, men är denna 16mm-anslutningen gängad eller bara ett hål?

Många frågor, hehe...
 
Ser bra ut det där...har du hunnit lyfta på toppen än? Om inte har du lust att göra mig en tjänst? Kan kolla om dina kolvar glappar i cylindrarna när du "ruckar" på dom framåt, bakåt och sidled. Kolla både på längst upp, mitten, och längst ner i cylindern. D vore jävligt bussigt om du kunde göra det och berätta på ett ungefär hur mkt dom glappar, eller ännu bättre är om du kanske kunde mäta med ett bladmått.
 
Nice! Lär ju hålla för ett par tusen bar också :D Är den större anslutningen till en dump?

Ser den fräsh ut i motorn i övrigt? Vad ska göras invärtes?
Har inte hunnit kolla själv, men är denna 16mm-anslutningen gängad eller bara ett hål?

Många frågor, hehe...

Ja det är för dumpen (25mm)
Jo motorn ser bra ut,ventilspelen var oxå ok. Lite sot i slitsarna på kolvarna för avgasventilerna bara. Blir inte så mycket mer än att lägga in tjockare toppackning . 16mm är bara ett hål, hittade en nippel idag med m18x1,5 gäng och gängade hålet,men det blev inte en så fin gäng. Tappen drog åt ett håll så det blev väldigt grunda gängor på andra sidan:huvet
Men jag drog dit nippel iaf. och den gick att dra. Blev det bara tätt får det duga.

Olje liten.jpg
 
Ser bra ut det där...har du hunnit lyfta på toppen än? Om inte har du lust att göra mig en tjänst? Kan kolla om dina kolvar glappar i cylindrarna när du "ruckar" på dom framåt, bakåt och sidled. Kolla både på längst upp, mitten, och längst ner i cylindern. D vore jävligt bussigt om du kunde göra det och berätta på ett ungefär hur mkt dom glappar, eller ännu bättre är om du kanske kunde mäta med ett bladmått.

Har inte lagt på locket än..kollar glappet imorgon em.
 
Ser bra ut det där...har du hunnit lyfta på toppen än? Om inte har du lust att göra mig en tjänst? Kan kolla om dina kolvar glappar i cylindrarna när du "ruckar" på dom framåt, bakåt och sidled. Kolla både på längst upp, mitten, och längst ner i cylindern. D vore jävligt bussigt om du kunde göra det och berätta på ett ungefär hur mkt dom glappar, eller ännu bättre är om du kanske kunde mäta med ett bladmått.

Ooops glömde att logga in igår. Jag får in 0.30mm bladmått mellan kolv o cyl. I alla lägen både fram-bak o hö-vä. Uppe ,nere ,emellan ,(hade inte ett 0,35 blad att prova med, men 0,40 gick inte in)
 
fränt med fler turbocyklar i Umeå!

behöver du hjälp med Tigsvetsning av rostfritt eller aluminium så kan jag ordna det. tar även på mig konstruktionsjobb i mån av tid.
pm:a i så fall så får du mitt telefonnummer!

mvh /// magnus
 
Ihelgen gängade jag om hålet i blocket för "oljenippeln" till turbon.
Gängade m20x1,5 det blev mycket bättre:) . Monterade även vattenrören
på blockets framsida (bakom turbon),lackade plenum,byggde en hållare för hastigetsmätaren mm. byggde sug o retur block till soppan, och började slipa tanken. Skulle förresten behöva "svetsa" plasten i bakdelen pga. några sprickor. Någon som har något tips på hur man gör el. vet någon som gör det i Umeå trakten?

Vattenrör liten.jpg

lackatplenum liten.jpg

soppaanslutning liten.jpg
 
Ihelgen gängade jag om hålet i blocket för "oljenippeln" till turbon.
Gängade m20x1,5 det blev mycket bättre:) . Monterade även vattenrören
på blockets framsida (bakom turbon),lackade plenum,byggde en hållare för hastigetsmätaren mm. byggde sug o retur block till soppan, och började slipa tanken. Skulle förresten behöva "svetsa" plasten i bakdelen pga. några sprickor. Någon som har något tips på hur man gör el. vet någon som gör det i Umeå trakten?

Hör med en lackerare, dom brukar tydligen "limma". Går inte att spackla ihop en spricka tydligen. Så dom har nån slags lim som är slipbart. Min far lämnade in en kåpa med en spricka till en lackerare häromdan och han sa så. Sen så, vem vet, dom kanske bara plastar ihop det med epoxiplast och lite glasfiber?
 
Hör med en lackerare, dom brukar tydligen "limma". Går inte att spackla ihop en spricka tydligen. Så dom har nån slags lim som är slipbart. Min far lämnade in en kåpa med en spricka till en lackerare häromdan och han sa så. Sen så, vem vet, dom kanske bara plastar ihop det med epoxiplast och lite glasfiber?

Jepp har lämnat bakdelen till Autolacken här i Umeå. Fick toppackningarna i dag,visade sig vara en ,två restade:mad: Börjar vara less på att ha motorn i delar och inget att göra förutom slipning o grundning av tanken.
 
Back
Top