R1 '00 Knackig på låga varv...?

Visse

The Unforgiven
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Svart Yamaha R1 2008
Tjena!

Ska försöka förklara mitt problem med hojen trots mina kassa "mek-skillz".
När jag startar hojen och ska dra iväg på 1an så ger jag lite gas försiktigt och släpper upp kopplingen långsamt för att få en kontrollerad och mjuk start. Men när jag gör detta så börjar hojen "knacka", den drar liksom inte frammåt lugnt och försiktigt utan... ja den knackar sig fram tills man ger lite mer gas och släpper ytterligare på kopplingen.
Ger man gott med gas i början och drar iväg fungerar den jättefint.
Som sagt så är det om man håller sig på låga varv och släpper kopplingen försiktigt som den tjafsar. Händer inte så mycket mer än så, ger man inte mer gas när den börjar knacka sig fram så blir det motorstopp ganska enkelt.

Hoppas ni förstår det jag försöker förklara och att någon har ett bra svar.
Tack på förhand.
Mvh'

Visse

Slår vad i kopplingen? :P
Kopplingskorg?
Är lite nybörjare... sorry..

När den slår hoppar hojen framåt? så om du slirar på kopplingen och ingen gas skuttar moppen fram då?

Knack för mig är med metall mot metall.

Med lite tur är det bara lamellerna som är slut och inget dyrare.
Låt en kompis som har lite mer erfarenhet testa hojen.

Lameller byter du enkelt själv om du köper en Haynes-manual.
Även om du inte mekar ofta så är det ett ganska enkelt ingrepp på en R1 -00.

Bild på koppling/korg

Nu river grabben sitt hår och tänker "Shiiit, måste jag skruva isär allt det där för att min älskling ska fungera".

Min magkänsla säger mig att du gör bäst i att lämna in hojen på närmsta MC verkstad där dom först kommer göra en kreditkoll på dig för att veta hur mycket pengar du tjänar så dom vet vad dom ska ta betalt för jobbet :D

Jag har samma sak på min gixxer750 -98. Det är inte så att den "hackar" fram, mer att det låter jävligt illa. Lånade ut cykeln till en polare som är lite mer kunnig än mig, men han kände/hörde inget. Jag har bytt olja nyligen BTW...

/Henk

Jag har samma sak på min gixxer750 -98. Det är inte så att den "hackar" fram, mer att det låter jävligt illa. Lånade ut cykeln till en polare som är lite mer kunnig än mig, men han kände/hörde inget. Jag har bytt olja nyligen BTW...

/Henk
Kan det vara så att den rasslar när du slår av gasen? Isf är kamkedjespännaren slut, typiskt fenomen på såna där. En ny, manuell, kostar 8-900kr, tar 5 min att sätta dit, och är outslitlig :tummenupp
Annars kan kopplingskorgen vara slut också, eller kanske bara lagret innanför, kostade några hundra, och tar heller inte många minuter att byta. Det är bara att tippa hojen, lossa kopplingskåpan, bort med kopplingen och där är det :)

Trodde på kamkedjespännaren först jag med så jag bytte den (dock till en ny automatisk). Men rasslandet när man börjar åka kvarstår. Så det får väl bli till att ta sig en titt på den där kopplingskorgen då:) skoj...

När den slår hoppar hojen framåt? så om du slirar på kopplingen och ingen gas skuttar moppen fram då?

Knack för mig är med metall mot metall.

Jo precis, den skuttar frammåt, det blir ingen mjuk och fin start...

Får ta ut den till Herr Kamikaze helt enkelt.

Hej upplever samma fel på min r1! lite nyficken att få reda på vad som var felet?
Sliten drivlina kan det åstakomma samma symtom? skulle va glad för svar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...