R1 -00:a

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Hej!

Kan tänka mig att det här blir tjatigt men jag måste få fråga.
Jag blev just erbjuden att köpa en:
R1:a -00:a
röd/vit
1 ägare
4400mil (låter mycket?)
Nyservad
Nya däck
Nytt drivpaket

För 55000:-
Jag antar att det är en ganska bra pris, för de jag har kollat på har typ Blocket så verkar de ligga mellan 68-75 typ.

Men jag tycker att den verkar ha gått rätt långt??
E det nått speciellt man ska kolla på då?
Det är ju bara 1 tidigare ägare och han (om det nu har nån betydlese) är "gubbe" om man får säga så? Runt 70år kanske

Den kommer ju bli dyrare i försäkring också mot en -98:a (ca 4000:- dyrare om året) E det värt det eller ska jag fortsätta leta -98:a?

Tack för hjälpen

Kolla det almänna intrycket på bågen. Kolla mekaniskt slammer i motorn, går växlarna i lätt och stannar i läge vid full acc. Verkar allt juste så hade jag slagit till.

Lartes skrev:
Det är ju bara 1 tidigare ägare och han (om det nu har nån betydlese) är "gubbe" om man får säga så? Runt 70år kanske

70 år och R1... Lär han va ensam om i Sverige isåfall.
:va

Tycker inte du ska vara rädd för milen på den om den är välskött och servad. Min R1:a 98 hade gått 4600 mil och det var inget fel på den, har sett likadana som gått 1200mil (som också verkar skumt) som sett förjä*liga ut.
Här kan du vara rätt säker på att milen stämmer.

Många rettor ÄR bankade och de flesta hinner klota innan de gått så långt som +4000mil.

Däremot tycker jag du ska satsa på 00/01:an om du har möjlighet(försäkringen är mycket bra på just 98:an) då denna är lite uppdaterad i motor/växellåda bla.

Lycka till....

PMR skrev:
Kolla det almänna intrycket på bågen. Kolla mekaniskt slammer i motorn, går växlarna i lätt och stannar i läge vid full acc. Verkar allt juste så hade jag slagit till.
Xakt, är intrycket för dig bra så är det bara att slå till, jag hade då gjort det.

Om du inte nu skulle köpa den så kan du ju PM mig lite uppgifter vars han bor osv. för jag är ute efter en till R1. Jag måste ha en SNART alltså....

Uffe

Då ska jag bara flänga ner & kolla på den alltså?
Om allt "känns" rätt så borde jag slå till tycker ni?

Tack för hjälpen :Bugar

Lartes skrev:
Då ska jag bara flänga ner & kolla på den alltså?
Om allt "känns" rätt så borde jag slå till tycker ni?

Tack för hjälpen :Bugar
Låter ju som ett kanonerbjudande men som sagt.. KOlla på den ordentligt först... Ska du ha sällskap när du ska kolla på den så hojta till.. :gnissla :D ..

Kolla noga upp om ventiljusteringen är gjord, den skall nämligen göras vid de miltalen.
En yngre förare har givetvis framfört hojen, det är väl helt enkelt en skenad hoj bara.
00or kan man få för 60-65k rätt lätt, men är den fin så är det väl ingen faar att köpa just denna.
Det trista är väl som sagt den höga premien, hojen som sådan är i princip samma med några småförändringar från 98an.

Silwer skrev:
En yngre förare har givetvis framfört hojen, det är väl helt enkelt en skenad hoj bara.

Behöver inte vara skenad eller ni kanske har något form av bevis?

70 år och Retta, faan va coolt... Sån skall jag bli!!
Annars låter det som ett bra köp om den är i bra skick, kan inte riktit tänka mig att han har stuntat och hållit på? men han kanske e en riktit hård jävel på det med? :D

Silwer skrev:
Kolla noga upp om ventiljusteringen är gjord, den skall nämligen göras vid de miltalen.
00or kan man få för 60-65k rätt lätt, men är den fin så är det väl ingen faar att köpa just denna.
Det trista är väl som sagt den höga premien, hojen som sådan är i princip samma med några småförändringar från 98an.

Ventiljustering...hmm det ska jag kolla.

Men det är inte en yngre förare som har kört den hojjen (eller jo det kanske det är men det är gubbens hoj som han kör).
Jag vet vem han är han som ska sälja den.

Var hittar jag en R1:a -00 för 60"?

Är det inte insprutning på -00:an? det är det väll inte på -98:an?

Lartes skrev:

Men det är inte en yngre förare som har kört den hojjen (eller jo det kanske det är men det är gubbens hoj som han kör).

Nej den har inte insprutning, det kom 02.
Skillnaderna ligger i att kammarna har fått några extra smörjpunkter, ny design på tank o kåpor (bla högre kåpglas) lägre monterade fotpinnar , titan slipon orginal mm, det uppgavs flera hundra ändringar men de flesta är mycket små.
Den är lite bekvämare att sitta på än de äldre modellerna.
Jag sökte ju hoj i höstas, och då fick jag iaf en del 00or för 60-65k visserligen begärde de ju mer först men det var skitlätt att pruta.
Jag köpte ingen 00a bara av lathet, de var för långt borta och en 99a är ju helt ok.

Lartes skrev:

Jag köpte min-00 för 61´000:- i höstas med 1800Mil på mätarn, lättare lagd förvisso. Så de går att hitta.

Det vart inprutning först på -02´orna.

Som nån annan sa: Kolla att ventiljusteringen är gjord, provkör å kolla att växlarna liger kvar vid höga varv, kolla att kopplingen inte slirar. Kolla styrlager, svinglager så det inte glappar. Resten e standard checkar...Drivlina mm.

Föresten, kolla så den inte ryker olja också....

55´000:- för en hoj som gått såpass långt e inte "jättebilligt".

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien