R.I.P Thomas Harding

værum#82

værum#82
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
ingen
Dansk motorsport blev i dag ramt af frygtelig tragedie.

Søndag middag kørte motorcykelkøreren Thomas Harding frontalt ind i et autoværn på Padborg Park og pådrog sig så svære kvæstelser, at han senere på eftermiddagen er omkommet.

Slagelse-køreren, der var iklædt reglementeret køredragt, nakkestøtte og hjelm, førte et superbikeløb på en almindelig løbsweekend på Padborg Park. Men pludselig gik det galt for den rutinerede og veltrænede Harding, der var rangeret som en af landets bedste road racing-kørere.

Under en nedbremsning løftede baghjulet sig, så han mistede kontrollen over motorcyklen. Han blev kastet ind i autoværnet og blev efterfølgende ramt af motorcyklen.

Løbene på Padborg Park blev midtertidigt afbrudt, inden de blev genoptaget kort før klokken 15.

Fløjet på sygehuset
Thomas Harding mistede bevidstheden ved ulykken, hvor han pådrog sig både brud og indre blødninger. Løbets stævnelæge og officials tilså straks den tilskadekomne rytter, der efterfølgende blev fløjet til Flensborg Sygehus med helikopter.

Men han stod ikke til at redde, og klokken 16.43 modtog løbsarrangørerne meddelelsen om hans død.

- Vi husker Thomas Harding som en stor sportsmand, som der altid har stået stor respekt om, såvel på det sportslige plan som på de personlige, hvor han har gjort et stort arbejde for motorcykelsporten. Æret være Thomas Hardings minde, skriver arrangørerne af løbet på Padborg i en pressemeddelelse.

Verkligen tråkigt! :(

Autoværnet, ursäkta men vad betyder det?
Antar att det var banans fel?

Helt otroligt!Jag träffade Thomas i Lausitz i påsk och nu så är han borta!!!Fattar ingenting.Verkligen tråkigt,han var riktigt trevlig och jordnära person som hade nära till skratt.Tråkigt mycket tråkigt!R.I.P.:gråta

riktigt tråkigt, jag träffade thomas första gångrn på valencia i våras och han var en utav dom trevligaste jag träffat i depån. Oerhört tråkigt att sånt här ska hända :(
/Eric #95, Robban

RIP kära Thomas. En så glad och rolig person kommer man aldrig glömma. Vi ses på den andra sidan. Vila i frid nu. <3

Svårt att ta till sig

Livet är orättvist och allt kan hända!

Thomas var en av våra påtänkta piloter för PSE-engagemang i fjol, att han nu inte är ibland oss längre än svårt att ens ta till sig. Vår sport är idag oerhört säker, men hur säker den än nu är så finns (och kommer alltid att finnas) förbättringsområden.

Till detta finns även vad många bedömer vara maximal otur eller osannolikt inträffande. Vill oavsett tro att denna händelse kan leda framåt för säkerheten men att priset vi betalat redan är oerhört och omänskligt högt.

Hur banalt det än må anses vara på ett forum som detta, sänder jag i denna stund mitt varmaste deltagande till Thomas familj och vänner.

/Eric

Stor förlust för Dansk racing. Inte bara för att han var en av dom bästa i det landet utan mera för det jobb han la ner på att hjälpa andra och för hur mycket han brann för sporten. Det projektet han drog i med talangsatsningen i DMU finns det inget som kan jämföras med i vårt land! Han är kanske inte så känd av alla som kör eller följer racing i Sverige pga att han körde DM och IDM. Men alla som han hjälpte av dom unga förarna från Danmark är väl kända av oss. Vad jag förstår var han en stor förebild och hjälp för dom och säkert mycket saknad just nu..

Tänker på hans familj med fru och son.

Ett foto som jag tog i våras på Thomas när han hjälper en av dom unga Danska förarna med sin förberedelse på vad han skulle tänka på att förbättra sig och hojen nästa inför sin träning på banan.
217716_10150163566613670_623463669_6344933_7120485_n.jpg

Tror alla Danska tidningar skrev om detta på söndagen eller måndagen. Dessutom är det bara 3 år sen senast en Dansk racerförare körde ihjäl sig. Den gången på Jyllandsringen. Är vid sånna här tillfällen man blir påmind att våran sport kan ha baksidor och att det inte är schack vi sysslar med. :(

Min gamle kammi, vi kørte i klubben "No Brains" i starten af 90érne...

Vi stjal mursten til baren i klubhuset, kørte alt for stærkt.... Ikke velkomne til træf fordi der skulle laves burnere midt om natten .... og, vi gad ikke fællesturene.... det gik for langsomt... Thomas var den hurtigste af os... naturligvis. Han var desværre lidt for hurtig i søndags. Han kom som den første under 1 min. på Padborg Park. Han forlod os som nummer et og sådan vil han altid blive husket...

Æret være hans minde... R.I.P. Thomas, vi ses nok en anden gang

http://www.95forever.dk/

Thomas startnummer 95 har blivit ett skyddat nummer som ingen kommer få köra med innom roadracing i Danmark. Det är och förblir Thomas nummer.

Några har gjort en minnessida åt honnom: www.95forever.dk

Idag dog dessutom en 42-åring på Våler under ett race där.. :(

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...