R-hoj för banköra

Ja, ngn 600-ish hoj kommer det att bli med extra allt, om möjligt. Annars finns det en överhängande att jag köper en HP4 och alla tilllbehör så att jag får meka mer än jag får köra och då på en hoj jag inte kan hantera. Så vid den första och oundvikliga kraschen får jag sälja :arsele i centrala Stockholm, låter så där...

Men som sagt inga kittade R6 eller 600rr så långt ögat når, skumt eftersom dem ska vara vanligast.
 
Last edited:
Tack! Fick tipset att köpa en 600, 2008 eller nyare. Jag vill att hojen ska vara reggad, så det blir lättare att sälja vidare när den dagen kommer, då faller tyvärr dem flesta av dem hojarna bort...
 
Ska du ha en banhoj så spelar reggat eller ej noll roll. Du köper den billigare och säljer den billigare den dagen du ska avyttra.

Samtidigt som du gnäller om ett par tusenlappar i skillnad pratar du om att köpa en hp4a att skrota på banan där ingen försäkring gäller. Lite motsägesfullt måste jag säga :confused:
 
För mig spelar det roll eftersom jag inte har licens, så är jag ju tvingade till att åka på arrangerade bandagar. Tex SMC tillåter inte oreggade hojar och med dem gäller försäkringen. Så om jag köper en oregbar hoj begränsar jag mina möjligheter att köra samt förlorar potentiella köpare som är i samma sits som mig eller vill köra gata, övningsköra osv. Det är inte bara svart eller vitt...
 
För mig spelar det roll eftersom jag inte har licens, så är jag ju tvingade till att åka på arrangerade bandagar. Tex SMC tillåter inte oreggade hojar och med dem gäller försäkringen. Så om jag köper en oregbar hoj begränsar jag mina möjligheter att köra samt förlorar potentiella köpare som är i samma sits som mig eller vill köra gata, övningsköra osv. Det är inte bara svart eller vitt...
Ja, ärligt talat tyckte nog jag personligen att Du lade en väl ambitiös budget för Dina planer, dessutom är nog svaren Du får färgade av att Du valde att skapa tråden i race-forumet.

Många av oss har kört rätt länge och klarat av de värsta vurporna vi kommer att göra. När vi handlar eller värderar hojar vill vi helt enkelt ha så mycket prestanda som möjligt för så billig slant så möjligt. Avsaknaden av reggad ram innebär lägre pris och väger lätt i f t dyrbara chassikomponenter och elektroniska gizmos.

Vi som åker en mix av gata, bana och kurs, som deltagare och/eller instruktör, har mer de preferenser Du själv föredrar. Bästa hojen, bästa affären och största nöjet hittar Du oftast med en hoj som ägts av en förare som hunnit ett par år längre fram och redan kittat med de vanligaste tillbehören. Som redan sagts är puckar, motorkåpsskydd, ban- och gatkåpor (alternativt kinaplast), dubbla fälgar, vettig mappning/bullerkollade avgassystem, quickshifter, bättre/modifierad/anpassad stötdämpare/gaffel sådant som tar tid och kostar flis att kladda på och justera in själv. Hittar Du ett vettigt objekt kan Du ju fokusera på att köra in Dig själv på hojen och lära Dig hur den funkar.

Är Du som de flesta av oss som fastnar för bana och kanske har lite talang för att köra kommer Du att kapa tider snabbt, kanske lite för snabbt för att andra erfarenheter hinner med. Det innebär att Du kommer att gå ut på lite för kalla däck, krana på lite för snabbt, ligga på lite för länge när det börjar stänka eller haka på en lite för snabb rygg lite för länge trots att Du är trött och egentligen borde in i depån,

Det innebär skamkärra in i depån, sårad självkänsla och tid i garaget/kostnader på ebaykontot. De flesta vurpor kostar 5-10 kkr att fixa om Du skruvar själv, men då är det bra om hojen inte är så dyr att det skär i hjärtat att rikta bakramen med kofot och järnspett.

Fördelen med att vara medveten om samt acceptera att mint condition är en utopi och att vurpfria säsonger är en bonus är dels att Du kör mer avslappnat samt att Du inte bryter ihop, säljer möget och lägger handskarna på hyllan när sandfållan studerats ur makroperspektiv.

Ett sista råd - det tar tid att få ut det bästa ur en hoj, i alla fall för de flesta av oss. Så ha inte för bråttom att byta hoj bara för att säsongens nya underverk presenteras.

Än en gång - lycka till med Ditt val:)
 
Ja, ärligt talat tyckte nog jag personligen att Du lade en väl ambitiös budget för Dina planer, dessutom är nog svaren Du får färgade av att Du valde att skapa tråden i race-forumet.

Många av oss har kört rätt länge och klarat av de värsta vurporna vi kommer att göra. När vi handlar eller värderar hojar vill vi helt enkelt ha så mycket prestanda som möjligt för så billig slant så möjligt. Avsaknaden av reggad ram innebär lägre pris och väger lätt i f t dyrbara chassikomponenter och elektroniska gizmos.

Vi som åker en mix av gata, bana och kurs, som deltagare och/eller instruktör, har mer de preferenser Du själv föredrar. Bästa hojen, bästa affären och största nöjet hittar Du oftast med en hoj som ägts av en förare som hunnit ett par år längre fram och redan kittat med de vanligaste tillbehören. Som redan sagts är puckar, motorkåpsskydd, ban- och gatkåpor (alternativt kinaplast), dubbla fälgar, vettig mappning/bullerkollade avgassystem, quickshifter, bättre/modifierad/anpassad stötdämpare/gaffel sådant som tar tid och kostar flis att kladda på och justera in själv. Hittar Du ett vettigt objekt kan Du ju fokusera på att köra in Dig själv på hojen och lära Dig hur den funkar.

Är Du som de flesta av oss som fastnar för bana och kanske har lite talang för att köra kommer Du att kapa tider snabbt, kanske lite för snabbt för att andra erfarenheter hinner med. Det innebär att Du kommer att gå ut på lite för kalla däck, krana på lite för snabbt, ligga på lite för länge när det börjar stänka eller haka på en lite för snabb rygg lite för länge trots att Du är trött och egentligen borde in i depån,

Det innebär skamkärra in i depån, sårad självkänsla och tid i garaget/kostnader på ebaykontot. De flesta vurpor kostar 5-10 kkr att fixa om Du skruvar själv, men då är det bra om hojen inte är så dyr att det skär i hjärtat att rikta bakramen med kofot och järnspett.

Fördelen med att vara medveten om samt acceptera att mint condition är en utopi och att vurpfria säsonger är en bonus är dels att Du kör mer avslappnat samt att Du inte bryter ihop, säljer möget och lägger handskarna på hyllan när sandfållan studerats ur makroperspektiv.

Ett sista råd - det tar tid att få ut det bästa ur en hoj, i alla fall för de flesta av oss. Så ha inte för bråttom att byta hoj bara för att säsongens nya underverk presenteras.

Än en gång - lycka till med Ditt val:)


Har ett par ggr skrivit i samma trådar som du och jag måste verkligen lyfta på hatten, Mer sakligt,informativt och klokt skrivet är svårt att finna.

Du är en enorm tillgång för detta forum och ditt sett att belysa och beskriva är lysande!
 
Tack för de vänliga orden, Sandfållan - de värmer gott i nattkylan:)

Vi är ju ett rätt stort antal medlemmar som försöker hjälpa varandra i frågor kring vårt gemensamma intresse, det är mycket kompetens och erfarenhet samlat bland de som skrivit i denna tråd. Roligt att få vara en del av det:)
 
För mig spelar det roll eftersom jag inte har licens, så är jag ju tvingade till att åka på arrangerade bandagar. Tex SMC tillåter inte oreggade hojar och med dem gäller försäkringen. Så om jag köper en oregbar hoj begränsar jag mina möjligheter att köra samt förlorar potentiella köpare som är i samma sits som mig eller vill köra gata, övningsköra osv. Det är inte bara svart eller vitt...

Ta licens annars. Det kostar inte mycket i sammanhanget, och det brukar ingå en hel del bantid i själva kursen.
 
Tack roffe_s, klockrent! Som du beskriver, just nu vill jag hitta ett objekt som inte målar in mig i ett hörn. Detta blir hur man än vänder och vrider på det, min första R-hoj, om det visar sig att jag är en no-talent-ass-clown, så kan jag iaf bli av med grejerna. Men ambitionen är så klart att sylta in mig i det här "nåt så djävulskt". :brinnerup Fortsätter jag att nöta, blir det licens, för att komma ner i pris för bantid och då är det garanterat mer intressant att köpa en ren race-hoj.

Just nu finns det, vad jag vet tre st Daytonas till salu, som uppfyller några/dem flesta av mina önskemål.
Har pratat med säljarna och det känns som det börjar ordna upp sig.

Nu ska jag ut i endurospåret och bli, skitig, trött, sur, förbannad och därmed lycklig :tummenupp
 
Tack roffe_s, klockrent! Som du beskriver, just nu vill jag hitta ett objekt som inte målar in mig i ett hörn. Detta blir hur man än vänder och vrider på det, min första R-hoj, om det visar sig att jag är en no-talent-ass-clown, så kan jag iaf bli av med grejerna. Men ambitionen är så klart att sylta in mig i det här "nåt så djävulskt". :brinnerup Fortsätter jag att nöta, blir det licens, för att komma ner i pris för bantid och då är det garanterat mer intressant att köpa en ren race-hoj.

Just nu finns det, vad jag vet tre st Daytonas till salu, som uppfyller några/dem flesta av mina önskemål.
Har pratat med säljarna och det känns som det börjar ordna upp sig.

Nu ska jag ut i endurospåret och bli, skitig, trött, sur, förbannad och därmed lycklig :tummenupp

Kul med enduro, det saknar jag verkligen. Inget som kan vara så frustrerande och tillfredsställande på en och samma gång! :)

Daytonan verkar vara en bra hoj, och här kommer det oundvikliga, men... hur vanliga är de i depåerna? Som nybörjare är en av de största tillgångarna för dig den samlade kunskapen i depån och tillgången på billiga delar på ebay, blocket osv. Det gör att du kan få hjälp med inställningar, eller om du har problem, på plats vid banan vilket är ovärderligt när du står där efter första passet på morgonen och kliar dig i skalpen och tänker "varför i helvete gör den sådär?". Om killen bredvid dig har en likadan hoj kan det vara skillnaden mellan att packa ihop grejerna och åka hem, med åstkilliga tusenlappar i kostnader för 20 min på banan, eller fixa skiten och sätta personbästa nästa pass. Vanliga hojar är mycket pga det också enklare att sälja när det är dags för dig att byta.

Men jag vet som sagt inte hur det ser ut i depåerna i Sverige, hur vanliga de är. Här nere ser man de nästan aldrig och det kanske är därför jag personligen skulle tänka efter några gånger innan jag slog till på en sådan. De lär väl vara vanligare i England så det kanske är gott om delar på ebay i alla fall.

Har du gjort en överslagskalkyl mellan att köpa färdig banhoj och bygga en själv?
 
Last edited:
Daytonan verkar vara en bra hoj, och här kommer det oundvikliga, men... hur vanliga är de i depåerna? Som nybörjare är en av de största tillgångarna för dig den samlade kunskapen i depån och tillgången på billiga delar på ebay, blocket osv. Det gör att du kan få hjälp med inställningar, eller om du har problem, på plats vid banan vilket är ovärderligt när du står där efter första passet på morgonen och kliar dig i skalpen och tänker "varför i helvete gör den sådär?". Om killen bredvid dig har en likadan hoj kan det vara skillnaden mellan att packa ihop grejerna och åka hem, med åstkilliga tusenlappar i kostnader för 20 min på banan, eller fixa skiten och sätta personbästa nästa pass. Vanliga hojar är mycket pga det också enklare att sälja när det är dags för dig att byta...
Jättebra synpunkt, på grund av att IF hade en väldigt gynnsam premie tror jag att Daytona 675 varit den i särklass bäst säljande 600-hojen i Sverige sedan 2006-2007! I "Sporthoj en dinosaurie"-tråden har Du ju läst om Hondas och Suzukis problem med försäljningssiffrorna sedan 2008, medan Triumphs försäljningssiffror gått i höjden och kapat marknadsandelar.

Trajjan är inte lika populär i race-depåerna, men under kurs- och bandagar har det inte varit ovanligt med både fem och tio, ibland fler, Daytonor bland deltagare och instruktörer. Därmed är reservdelstillgången god och priserna humana.

Skulle jag köpa en ren racehoj skulle nog en Honda eller R6 ligga bäst till, men som kombinerad ban- och gathoj under kurser och bandagar är nog Triumph det val som ger mest möjlighet att hitta reservhandtag, belägg, fotpinnar etc i depån. Och nördar som hjälper till med diagnostik, verktyg, däckssparkande etc...;)

Hur ser det ut i depån på kontinenten, är det vanligare med 600 där än i Sverige? Dominerar S1000RR, eller är japanerna fortfarande vanliga? Ducati är rätt vanliga även i Sverige, men jag har en föreställning om att MV är vanligare på Dina breddgrader?
 
Last edited:
Haha sitter i depån o pustar ut med lite te o ostmackor och går från klarhet i den här tråden, uppskattar all input!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1363437767682.jpg
    uploadfromtaptalk1363437767682.jpg
    89.2 KB · Visningar: 100
Hur ser det ut i depån på kontinenten, är det vanligare med 600 där än i Sverige? Dominerar S1000RR, eller är japanerna fortfarande vanliga? Ducati är rätt vanliga även i Sverige, men jag har en föreställning om att MV är vanligare på Dina breddgrader?

Bland nyare hojar och främst racehojar/banhojar ser det ut ungefär såhär tycker jag baserat på inget annat än min subjektiva uppfattning;
1 S1000RR 2010/2011
2 S1000RR 2012
3 inget
4 inget
5 Fireblade från 2008 och framåt
6 R6/CBR600RR
7 Resten, främst RSV4:or, 1098/1198:or och ZX-10R från 2011 som börjar bli vanligare och vanligare. Några Panigales började dyka upp andra halvan av säsongen ifjol men de blir nog vanligare i år.

Bland gatreggade hojar är det mest BMW's av de nyare hojarna och resten är rätt jämnt fördelat mellan Japaner, Aprilia och Ducati.

Att det är vanligast med literhojar här beror säkert till viss del på att banorna är "större" här än många svenska banor, i alla fall får jag för mig att banorna är det.

Bland äldre hojar är det vanligare med 750/600:or i varierande skick :) R1:orna från 2004 och framåt är också rätt vanligt förekommande och Gixxers men där har jag svårt att se skillnad på 600/750/1000.

Det där har nog med hojarnas utveckling att göra, innan typ 2005 var det ju främst 600:orna som var avsedda för bana men sedan har literhojarna gått mer och mer åt det hållet också.

MV ser man tyvärr inte så många, det brukar vara någon bland ca 200 deltagare och då alltid en gathoj med tejpade lysen, jag har inte sett någon racehoj. Och sedan har det varit ett par Desmosedicis som vi vanliga dödliga kunnat dregla över :)
 
Last edited:
Det där har nog med hojarnas utveckling att göra, innan typ 2005 var det ju främst 600:orna som var avsedda för bana men sedan har literhojarna gått mer och mer åt det hållet också.


Jag skulle nog vilja hävda att litersporthojarna har varit minst lika rejsiga som motsvarande 600:or sedan 98 när 1000cc-eran började.
 
Jag skulle nog vilja hävda att litersporthojarna har varit minst lika rejsiga som motsvarande 600:or sedan 98 när 1000cc-eran började.

Jag har en annan åsikt men vill inte dra in alltför mycket OT i tråden så jag nöjer mig med att konstatera att vi har olika åsikter :)
 
Min första tanke är att om man under sin första bandag bryter runt en KTM990 på 1:20 på Gelleråsen så har man nog tillräckligt med talang att göra mäktiga tider med en sjysst 600 eller 1000 R-hoj på slicks.
Köp en bankittad S1000RR, ta licens och börja köra Rookie-1000 :). På SMC-körningarna kommer du ändå bara att få ligga och bromsa bakom långsammare förare.
 
Min första tanke är att om man under sin första bandag bryter runt en KTM990 på 1:20 på Gelleråsen så har man nog tillräckligt med talang att göra mäktiga tider med en sjysst 600 eller 1000 R-hoj på slicks.
Köp en bankittad S1000RR, ta licens och börja köra Rookie-1000 :). På SMC-körningarna kommer du ändå bara att få ligga och bromsa bakom långsammare förare.

Att man sätter en bästa tid på 1.23.8 och resten av dagen åkt runt på 1.25-1.28 gör en ganska normal ändå efter att man minst haft 9 år i sadeln!!!

http://www.youtube.com/watch?v=oVscad_eL10&feature=plcp
 
Sandfållan, jag kunde nästan höra hur du satte kaffet i vrångstrupen när Steffo K hade fräckheten att ge mig en komplimang. Hur understår han sig!?

Det var ju tyvärr inte på min första bandag som jag satte 1.20 och jag har det inte på film, så det här med all säkerhet inte hänt. Sen har vi det här med jämheten på varvtiderna, ajajaj, det är nog lika bra att lägga ner, DIREKT! :tummenupp
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top