R/C-Bil som stått länge, metanol

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Hej! Var ett tag sedan jag var aktiv här, men under den tiden märkte jag att det fanns en stor kunskap om det mesta.

Jag fick ett ryck och plockade upp min gamla Traxxas T-maxx som stått i källaren ett bra tag. Jag undrar därför om det är något särskilt jag bör göra innan jag (försöker) starta den? Vad skall jag använda för att få bort allt metanolklägg med?

Även undrar jag var jag kan köpa metanol till den i mina trakter, dvs helst något inom 10 motorvägsmil men helst närmre.

Behöver även en 7,2 volts ACC till elstarten, var kan man köpa en sådan billigast och snabbast? Skulle vilja ha så många mAh som möjligt, då min gamla jävel inte räckte mer än ett par starter.

Tack på förhand.

Rensa alla slangar med t-sprit/etanol. Ta bort förgasaren och kör i den med. Samma med tanken. Har metanolen du har hemma stått länge så köp ny. Kör tills det funkar med nya, sen prova med gamla, märker du skillnad å det sämre så kan du tända grillen eller grannens solskymmande häck med den gamla soppan.
Enjoy!

Finns hobex kvar, isf kan du säkert hitta ngn sådan butik i din närhet.

Annars, Gallerian sthlm, finns en butik där, Wentzels hobby säljer enbart radiostyrda "leksaker" :tummenupp Ligger på utsidan, mittemot McDonalds.

Det är ricinoljan som oxiderar och bildar beläggningar. Det är bäst att lösa upp med metanol el T-röd som ngn sa. Köp nytt bränsle om det är bottensats i den gamla dunken.

Roffes modellflyg på Upplandsgatan 60 var min favvobutik när jag modellflög. De finns kvar fortfarande.
http://www.rmf.se/

/J

Det är ricinoljan som oxiderar och bildar beläggningar. Det är bäst att lösa upp med metanol el T-röd som ngn sa. Köp nytt bränsle om det är bottensats i den gamla dunken.

Roffes modellflyg på Upplandsgatan 60 var min favvobutik när jag modellflög. De finns kvar fortfarande.
http://www.rmf.se/

/J

Har du också flygit modellflyg?
Det måste väl ändå ha varit på dieslarnas och reed-radions tid? :D

Jag flög för några år sedan och har garaget fullt med grejor än.
Faktum är att jag var på Aircombat tävling i går och blev smått sugen på att börja om, men då med ett litet elektriskt plan, gärna ett sjöflyg, så att man inte behöver packa bilen och åka till fältet, utan kan plocka fram grejorna när man har lust och vara i luften på en kvart.

El är helt klart framtiden för den hobbyn, lika bra/bättre prestanda än motsvarande metanol, längre flygtider, och framförallt slipper man torka kladd...

Fick mig att tänka på bästa särskrivningen nånsin..

Brunstens batterier
:rofl

Jo jag hade det intresset istället för moppar. Mina föräldrar tyckte inte att jag skulle åka moppe, det var för farligt..

Jag hade alla möjliga kärror men det slutade med multi-40 med pipa. Det var häftigt att se dessa spolformade kärror med symmetrisk vingprofil stiga vertikalt utan att tappa fart.

Eldrift intresserade mig aldrig. För mig var en stor del av modellflygintresset just det motormässiga, avstämda pipor, metanol och ricinoljedoften mm.

Sedan förbjöds 27Mhz AM och man var tvungen att skaffa 35 MHz Fm. Radiostyrningar var rätt dyra då jämfört med nu. Bara den flygburna delen var dyrare än både kärra och motor. Så det fick bli anledningen som gjorde att jag som fattig student lade av när jag var 17. Jag köpte då min första motorcykel istället. En Suzuki T20 250 -69 med helkåpa.

Till mina föräldrars bestörtning :hihi

/J
Har du också flygit modellflyg?
Det måste väl ändå ha varit på dieslarnas och reed-radions tid? :D

Jag flög för några år sedan och har garaget fullt med grejor än.
Faktum är att jag var på Aircombat tävling i går och blev smått sugen på att börja om, men då med ett litet elektriskt plan, gärna ett sjöflyg, så att man inte behöver packa bilen och åka till fältet, utan kan plocka fram grejorna när man har lust och vara i luften på en kvart.

El är helt klart framtiden för den hobbyn, lika bra/bättre prestanda än motsvarande metanol, längre flygtider, och framförallt slipper man torka kladd...

Eldrift intresserade mig aldrig. För mig var en stor del av modellflygintresset just det motormässiga, avstämda pipor, metanol och ricinoljedoften mm.

/J

Eldrift har aldrig varit intressant förän dom senaste fem åren.
Det blev intressant i samma veva som dom borstlösa motorerna och LiPo batterierna utvecklades.

Jag tröttnade fett på att torka ricin, att justera in nålarna var aldrig något bekymmer, även om man hackade av sig några knogar ibland...

Jag har faktiskt en diesel också, men den har jag inte ens provstartat eftersom jag inte har något bränsle.

spruta in lite after run olja i motorn och dra runt den ett par var, låt stå ett tag. Ta bort stiftet och dra runt motorn, sen starta som vanligt

Jo mina kompisar som flyger idag pratar sig varma för dessa borstlösa elmotorer. Men jag tycker som sagt att elmotorer är helt könlöst att hålla på med, oavsett effekt/vikt.

Diesel hade en kompis. Det luktade mysigt. På den tiden var dieselbränslet lika delar eter, fotogen och sae30 mineralmotorolja. Fruktansvärt kladdigt från avgserna, och svart dessutom :hihi

Eldrift har aldrig varit intressant förän dom senaste fem åren.
Det blev intressant i samma veva som dom borstlösa motorerna och LiPo batterierna utvecklades.

Jag tröttnade fett på att torka ricin, att justera in nålarna var aldrig något bekymmer, även om man hackade av sig några knogar ibland...

Jag har faktiskt en diesel också, men den har jag inte ens provstartat eftersom jag inte har något bränsle.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back