R 1> 380 km/h ???

Status
Ej öppen för fler svar.
BLA BLA BLA Spillerill om dom går +-5km/h än varann. Räcker det inte med att susa fram i 90 meter per sekund??(ca300blås)
 
380

enkelt räknat... vid 4.000 på 6:an gör den ca 100, vid 8.000 200 och vid 12 följdaktligen 300 (enligt mätaren och utan tanke på friktionsförlusten i bakdäcket.) men det är lite glädjemätare och som sagt varvar den inte ur original. men varje tusen varv ökar den nästan 30 kmh och varvstoppet ligger på 13.000. (inte för att man ska ligga där så länge men det går)
Alla hojar går i regel lite snabbare än vad som anges då man helre tar i i underkant än i över i sådana situationer.
Jag har haft 317 på mätaren men... den är inte original! helsystem,kn,dynojet med större munstycken än i satsen för att den gick för snålt,
 
ok.

när vägarna torkar upp nu ska jag se om jag kan maxa den, ta med kameran sen är min rygg fri i alla fall. :fakta
 
Re: ok.

Teo skrev:
när vägarna torkar upp nu ska jag se om jag kan maxa den, ta med kameran sen är min rygg fri i alla fall. :fakta

jo, men det handlar ju om verklig fart inte vem som har mest felvisning på mätaren eller nåt sånt. Förares storlek och vikt påverkar säkert en del med.
 
självklart. men Jag menar när det nästan står 320 på mätaren hur långt kan det vara till 300 verklig fart?
ursäkta min 300 fetshism.
(Jag låg som ett knullgummi på tanken och det märks dirrekt)
 
Teo: står de värkligen 320 på mätaren å inte 220? ;)
Nämen ärligt en r1 original toppar kanske 280 skulle ja tro.
320 låter iallafall för mycke för att va en r1
 
317 när jag ligger på varvstopp (13.000) ja.
på mätaren altså.
Min kompis hade hela standardtimköret på sin gix Rk och den visar ju bara 299 men det va rprecis i början på rött sedan ökade varvet ytterligare nästan 1.000 innan varvstopp på den med.
testa om ni inte tror och/eller om ni vågar smaka på varvstoppet. (ni vars rettor orkar varva ur de högsta växlarna). :fakta
 
jag har svårt att tro att skillnaden inom samma modell skulle vara så stora.
Är det ingen annan som har en presis inkörd R1 som kan säga hur fort den går?
jag menar vissa ex kan ju inte gå 270 och andra 320 direkt från fabrik.
Då vad jag förstår busan presis sticker näsan över 300 ärliga och då med 175hk eller nåt sånt borde ju inte R1:an kunna gå lika fort orginal.
Fast å andra sidan har jag ju ingen R1 att testa:-)
 
Silwer skrev:
...Då vad jag förstår busan presis sticker näsan över 300 ärliga och då med 175hk eller nåt sånt borde ju inte R1:an kunna gå lika fort orginal...
I de farterna är aerodynamiken mycket mer avgörande än effekten. R1:ns aerodynamik är inte så god - kåporna är ritade för att vara snygga, delvis på aerodynamikens bekostnad. R1 får t ex stryk i toppfartsstriden av Aprilia RSV trots att denna är betydligt motorsvagare. I de flesta tester jag läst ligger R1 runt 275 ärliga km. Det räcker i de flesta sammanhang. Precis som R6 har R1 väldigt optimistiska mätare.
 
Favorit i repris: Effektbehovet ökar som hast**3. För dubbla hastigheten krävs 8*effekten. En hoj som kräver 180 hk f 300 km/t behöver runt (380/300)**3 = 2.03 så mkt effekt f 380, dvs. runt 365 hk. (Säkert inte helt exakt pga turbulens i praktiken, men stämmer någorlunda. Vi är iaf fortfarande långt från Mach 1 där konstiga saker sker.)
/u
 
kan ju dessutom tillägga att varvräknare inte är ett dugg mer exakta än hastighetsmätare för det mesta, inte alls ovanligt att de slår fel på 1000 rpm vid höga varv.
 
zx-12r vs Hayabusa

Hänvisar till testet de gjorde i sydafrika (har det på film)
Vid toppfartstestet av busan o 12:an (bägge årsmodell -00) gick hojarna precis jämnt. OCH över 300 knutar.

Busan har mindre effekt men mer vrid och kommer iväg bättre vid dragrace.
12:an har således mer effekt men mindre vrid och behöver mer varv, inte lika kvick vid starten faktiskt. :mad:

Vid testen kör bägge förarna bägge cyklarna under alla moment.

Lite fräsigt när ena killen plockar ner 12:an från bakhjulet i 250 knutar...

för övrigt så hamnar R1:an rätt långt bakom vid "rullande start"-race med start runt 100 knyck - egen erfarenhet vid ett flertal tillfällen :D
 
enda hoj jag närmat mig 300 med är en sukka gsx 1100 F från -88... den med justerbar / el manövrerad kåpa (mätarfart 280)

har kört R1:A i 180 mätarfart... fy i helvete.... lång som jag e fick ju ligga slickad över tanken för att inte vinden skulle ta mig...


så jag säger bara en sak om killen som sa 380... MOPPEFUCKO... :rofl


(vill ha båge som har POWER, och VET det. men behöver ej utnyttja det)

får ju inte köra mer än 110 ändå... haha

edit:,,, skrev 280... skulle vara 380
 
Last edited:
Det där 299 på mätaren.. är det en begränsning av maxfarten eller är det bara mätaren som slutar att räkna ?
 
No1 skrev:
Det är en helt OMÖJLIG hastighet för en Yamaha R1, oavsett den har både turbo och lustgas...

No1...

Ps! han var nog ett stolpskott ändå... ;) Ds!

Vad gör din busa med kåpor?
Det borde väl vara möjligt att ta ut 500hk ur en R1 oxo (me tanke på marklunds hayabusa på 700hk), nog borde man kunna vara uppe å nosa på de där siffrorna iaf?
 
Dj_fluffy skrev:
va på hajk i förrgår me skolan (oo va intress :D )..jaja..iafall..så åkte vi ju då givetvis skolbuss, å då satt d nåt riktiskt stolpskott som satt o skröt över att han kunde så J_vla mycke om hojar, o sa att R1 toppar 380 km/h helt orginal o att det också stod i manualen....

kände ju då givetvis att man var tvungen att hoppa in då o säga att 380, knappas inte en chans...den enda serietillverkade hojen som toppar över 300km/h HELT orginal e ju hayabusan.....han tittade då på mig som om att ja vore helt knäpp, för d han sa stämde ju absolut..INTE... lr?? :confused:

Du vet nu varför varenda tonåring med färskt kort vill ha en R1:a!
På skolgårdarna så är R1 den ENDA sporthojen!

Ta ut en R1:a (valfri årsmodell) på bana och låt en nybliven körkortsinnehavare köra så fort han (hon?) kan. Gör därefter om övningen med samma förare på en DR 350 eller liknande. Jag sätter många pengar på att det gick fortast på DR:en. Minskad vurprisk kommer som en bonus.

Eller?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top