R 1> 380 km/h ???

Status
Ej öppen för fler svar.
utväxlingen på zx-12r är annorlunda emot hayabusan. detta syntes klart i performance bikes senaste test av dessa hojar, tror det var för 2 nummer sen. jag har den tidningen hemma och kan scanna imorgon... zx-12r accelerar mycket bättre än hayabusan upp till ca 250, sen accelerar hayabusan bättre...

Asylum_Nakaza skrev:
utväxlingen på zx-12r är annorlunda emot hayabusan. detta syntes klart i performance bikes senaste test av dessa hojar, tror det var för 2 nummer sen. jag har den tidningen hemma och kan scanna imorgon... zx-12r accelerar mycket bättre än hayabusan upp till ca 250, sen accelerar hayabusan bättre...

Men, om man köper muxxy 1300cc kit till tolvan så borde ju det bli mer rättvis jämföran! :fakta
Då äter "tolvan" busan :bow

Sen e tolvan SÅÅÅ mycket snyggare med :fakta

750RR

De tre motorcyklar som är världens snabbast i orginal är följande..

1. Suzuki 1300 Hayabusa - 300km/h
2. Kawazaki ZX-12R - 295km/h
3. Honda CBR 1100XX Blackbird - 290km/h

Självklart varierar detta också från hoj till hoj. Sen kan det går fortare när de är trimmade mm, men oftast är inte det mycket utan den går bra bättre upp till denna hastighet.

Last edited:
Glöm inte zx12:an, titta bara på fastbikes testvideo där dom kör busen, ninjan och blackbirden mot varandra på motorvägen. Och faktum är att ninjan hänger utan problem av busen så släpp snacket om att busen skulle gå fortare!. :fakta

p.s. Spill ingen tid att lyssna på mytomaner, han på minner förresten om killen som berättade att han stog och burnade till 300 på klockan i garget med sin gamla gsxr, -Gam gixxern har hasighetmätaren på framhjulet ditt jävla pannben!. :mad:

Last edited:
Hightuned skrev:
Glöm inte zx12:an, titta bara på fastbikes testvideo där dom kör busen, ninjan och blackbirden mot varandra på motorvägen. Och faktum är att ninjan hänger utan problem av busen så släpp snacket om att busen skulle gå fortare!. :fakta

Faktum kan ju sägas att det är så små skillnader på dessa tre hojar att en vanlig svensson inte märker något.... :p

Hahaha, det är då de e gött att vara besserwisser och lägga sig i, för att plocka ner stolpskottet på jorden :D

Silwer skrev:
de är alltså elektroniskt begränsade i toppfarten?
Jag läste if nåt test och då var som sagt busan några knyck snabbare än zx12.

Fan va du snackar dynga..... en ninja ÄR snabbast :fakta

750RR :p

R1 98/99 280km/h R1 00> 283km/h ärlig fart.

Min har 260 bänkade men jag tror inte den går fortare i toppfart för den går ju tills rödmarkeringen på 6án å inge längre även om du har 400hp....får dreva om den i så fall.

Ska göra ett test på toppfaten med en gps framöver så vet man :D

Silwer skrev:
de är alltså elektroniskt begränsade i toppfarten?
Jag läste if nåt test och då var som sagt busan några knyck snabbare än zx12.

Om någon är intresserad så läs lite ur detta utdrag från ZX12.orgs diskutionsforum som handlar just om att kringgå denna begränsning

"Easy Rider,
Sorry but it is quite simple to bypass the 186mph speed limiter on the 2001 model. This is quoted from the October 2001 edition of Sport Rider Magazine.

"Turning our attentions back to Kawasaki, installing a Yellow Box speedometer recalibrator from Black Robotics neatly fools ( er...recalibrates ) the speedometer and ECU into thinking you're going slower than you actually are. Set it so the speedo reads 10 percent low, and the poor dyno drum will sling happily to 194 mph. Off to the real world and our high-desert, top-speed test site, we ran both bikes in stock form. No surprises there, the Kawasaki stuttered past the radar gun at 185.6 mph, while the suzuki moaned to 183.9 mph. Yawn....Resetting the Zed-Ex's yellow box yielded a shrieking 190.2-mph blast ( with the speedo reading a liesurely 160 miles per ) "

So as you can see, derestriction of the '01 model ZX-12R costs a measely $100 US Dollars or so. Then one could simply go out and get a Garmin GPS III Plus by clicking on the link from your site and get real time satellite speed information as well as a top speed recorer.

John Klaus of Klaus Speedworks told me that he has a box that does the exact same thing but takes it a step further. He told me that the '01 model (I'll ask him about the '00 model) is slightly detuned, via the ECU, in 1st 2nd and 3rd as so it doesnt want to wheelie over in the first 3 gears. He said that his box tricks the ECU into thinking it is in a higher gear so you get the full power in the first 3 gears and it eliminates the top speed limiter the same way the Yellow Box does. He also sells his box a lot cheaper than the Yellow Box so I'm going to buy it and try it out. Once I get it and test it out I will report back with my findings. "

En riktigt frisk retta kan toppa runt 275kmh, med en riktigt hal
förare bakom styret.
Det motsvarar cirka 295kmh på mätaren.
Och jag kan säga det krävs lite ansträngning för
att toppa den väldigt lång sträcka och lite vind(gärna medvind)

Jag har provat med min och det känns som hjälmen ska
flyga av fast den sitter berghårt.

Om jag pallar igen så ska testa med gps hur fort den verkligen
går, då får vi svart på vitt hur hög topphastiheten är på
min retta iallafall.

Men det kanske kvittar för den trivs bäst på knixiga vägar.
Idag skymtade jag 270kmh på mätaren när jag plågade
den stackaren.
Det blev närmare 100gasglada mil i helgen.

:squid

380km/h

No1 skrev:
Det är en helt OMÖJLIG hastighet för en Yamaha R1, oavsett den har både turbo och lustgas...

No1...

Ps! han var nog ett stolpskott ändå... ;) Ds!

släpper man den tillräckligt högt någonstans ifrån så kommer den garanterat att nå 380 km/h :skrämd :D

skämt å sido .. hur långt går mätaren på en orginal ??
299 ???

maverick_750rr skrev:
Men, om man köper muxxy 1300cc kit till tolvan så borde ju det bli mer rättvis jämföran! :fakta
Då äter "tolvan" busan :bow

Jo jo men då är den ju inte orginal... :tummenupp

Busan är den som har det officiella rekordet att komma över 300 sen om någon tidning råkar mäta andra hojar över 300 är det nog mer flux o glädje mätare.

ZX12 hävdar man från fabrik att den ska göra detta oxå men har ej lyckats påvisa detta i officella tester..

Re: 380km/h

Per r1 skrev:
släpper man den tillräckligt högt någonstans ifrån så kommer den garanterat att nå 380 km/h :skrämd :D

Det lär den inte göra, såvida du inte släpper den från extrema höjder (typ stratosfären). Luftmotståndet bromsar rätt bra även vid fria fall.

380

R1:an orkar inte varva ur 6:an original, knapt ens 5:an.
Men med lite blås och mer soppa så. Jag har flera gånger haft över 310 på min mätare, som snabbast 317!!! och då är väl den verkliga farten runt 300 för det är inte nåra jävla 30 blås skillnad mellan verklig och mätarfart som många antyder!!
Men jag måste erkänna att r1:an är inget man har över 300 och göra med.
Min är kollad i 90 och 150 och där stämmer mätaren bra överrens med verkligheten, men uppåt 300 är luftmotståndet så högt att bakhjulsfriktionen säkert skäl en bra bit per barv och "slirar" bort några kmh från framfarten. :fakta

Last edited:
Enligt alla tester jag läst om R1'an så toppar den ca 275km/h i verklig fart.
Trots detta envisas en massa R1-ägare med att på just deras hoj stämmer minnsan mätaren och den gör över 300 km/h i riktig fart, så det så, och hör sen, m.m och bla. bla. bla...
Verkar konstigt att Yamaha skulle skicka extrema måndagsexemplar till alla tester när just toppfart faktiskt är en av de kanske tre största anledningarna att köpa just en R1'a :rolleyes:

Sug på den alla R1-ägare :slicka :brynad
*duckar*

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden