R 1> 380 km/h ???

Status
Ej öppen för fler svar.
Teo skrev:
enkelt räknat... vid 4.000 på 6:an gör den ca 100, vid 8.000 200 och vid 12 följdaktligen 300 (enligt mätaren och utan tanke på friktionsförlusten i bakdäcket.) men det är lite glädjemätare och som sagt varvar den inte ur original. men varje tusen varv ökar den nästan 30 kmh och varvstoppet ligger på 13.000. (inte för att man ska ligga där så länge men det går)
Alla hojar går i regel lite snabbare än vad som anges då man helre tar i i underkant än i över i sådana situationer.
Jag har haft 317 på mätaren men... den är inte original! helsystem,kn,dynojet med större munstycken än i satsen för att den gick för snålt,

Teo är inte din R1:a omdrevad?

/a
 
OlleR6 skrev:
Vad gör din busa med kåpor?
Det borde väl vara möjligt att ta ut 500hk ur en R1 oxo (me tanke på marklunds hayabusa på 700hk), nog borde man kunna vara uppe å nosa på de där siffrorna iaf?




ÖÖÖÖÖÖ NEJJJJJ
 
Dj_fluffy skrev:
va på hajk i förrgår me skolan (oo va intress :D )..jaja..iafall..så åkte vi ju då givetvis skolbuss, å då satt d nåt riktiskt stolpskott som satt o skröt över att han kunde så J_vla mycke om hojar, o sa att R1 toppar 380 km/h helt orginal o att det också stod i manualen....

kände ju då givetvis att man var tvungen att hoppa in då o säga att 380, knappas inte en chans...den enda serietillverkade hojen som toppar över 300km/h HELT orginal e ju hayabusan.....han tittade då på mig som om att ja vore helt knäpp, för d han sa stämde ju absolut..INTE... lr?? :confused:
MV agustas nya modell F4-S 1 (den dyraste versionenca 445 papp) ska enligt uppgifter toppa ca 307km/h från fabrik... det är väll det värsta just nu?... serietillverkad alltså?
 
nicke skrev:
MV agustas nya modell F4-S 1 (den dyraste versionenca 445 papp) ska enligt uppgifter toppa ca 307km/h från fabrik... det är väll det värsta just nu?... serietillverkad alltså?
Fabriksuppgifter...

De nya hojjarna på 1000cc ligger från 293-297km/h verklig fart, direkt från paketet! (enligt MC tidningar å deras tester)
 
Optimalt skrev:
Det där 299 på mätaren.. är det en begränsning av maxfarten eller är det bara mätaren som slutar att räkna ?
bara mätarn som slutar räkna, varvräknarn fportsätter ju en bit till :yoparty
 
Bingo skrev:
I de farterna är aerodynamiken mycket mer avgörande än effekten. R1:ns aerodynamik är inte så god - kåporna är ritade för att vara snygga, delvis på aerodynamikens bekostnad. R1 får t ex stryk i toppfartsstriden av Aprilia RSV trots att denna är betydligt motorsvagare. I de flesta tester jag läst ligger R1 runt 275 ärliga km. Det räcker i de flesta sammanhang. Precis som R6 har R1 väldigt optimistiska mätare.
Måste tyvärr hålla med....även om jag äger en R1a själv och gärna skulle förstärka ryktet om hur snabb den är så blev jag besviken när jag jämförde vad min hastighetsmätare visade kontra en BMW....217 på R1an gav bara 207 på BMWn och bara gudarna vet vad som var verklig fart....195-200 kanske :( .
Slutar inte mätaren vid 299 på R1an?
 
Hm, varför hänga upp sig på om toppfarten är 298 eller 302km/h ..? Det är sällan man kommer upp i de hastigheter ändå, eventuellt något höghastighetstest för se vad hojjen går för.

Sedan det där med att zx-12r kommer snabbare upp i 250 för att busan sen drar på lite mer tror jag beror på zx12an har mer kraft medan det inte hjälper ett dugg efter 250km/h då busan är mer aerodynamisk.

Har för mig att jag läste nånstans att zx12an kommer upp i 300 'original' om man dumpar speglarna..(?)
 
No1 skrev:
Med kåpor, sänkt chassi samt en helt galen förare *skratt* så skall väll inte 450km/h+ vara ngn omöjlighet..............dock INTE med mig som förare igen!!!

No1...

Men du ska väl ändå försöka slå ditt v-rekord och tävla i Rookie 1000? :banana
 
Last edited:
Funatic skrev:
Hänvisar till testet de gjorde i sydafrika (har det på film)
Vid toppfartstestet av busan o 12:an (bägge årsmodell -00) gick hojarna precis jämnt. OCH över 300 knutar.

Busan har mindre effekt men mer vrid och kommer iväg bättre vid dragrace.
12:an har således mer effekt men mindre vrid och behöver mer varv, inte lika kvick vid starten faktiskt. :mad:

Vid testen kör bägge förarna bägge cyklarna under alla moment.

Lite fräsigt när ena killen plockar ner 12:an från bakhjulet i 250 knutar...

för övrigt så hamnar R1:an rätt långt bakom vid "rullande start"-race med start runt 100 knyck - egen erfarenhet vid ett flertal tillfällen :D
Dead thread walking :7peta
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top