R 1 03 slirar på koppling efter oljebyte

?

myspace-owned.jpg
 
Inge fel på GPS oljan som sådant ( i alla fall vad jag vet men du får gärna kontra) men det är känt faktum att lite väl många får kopplingsslir när de bytt till den. Många har slängt i Biltemas bara för att prova och blivit av med problemet.

Klart att det berodde på det, sen är ju inte GPS-oljan nån superolja om man ska tro alla kommentarer om den.

kanske ses på banan i falkenberg

Gör rent lamellerna. Blästra lite fint på stålisarna. Gör rent NOOOOOGA.
Kolla att det är bra fjång i fjädrarna.

Kasta ut gpsen då den slirar rätt bra den med tyvärr. I med OK/Q8 eller Biltema JASO klassade MC OLJA!!!


Att det kan blir svårt att växla ur kan bero på att stålisarna har slagit sig av all värme som blivit av sliret av mc oljan. Försök rikta eller byt ut.

Lyckats med just detta en gång... Lite olja. In på mack. Ingen olja till mc. I med billigaste möjliga "BIL OLJA". Slirar en del på kopplingen. Rätt som det är kan jag inte koppla ur ens. Tur hade jag då jag kunde rikta mina stålisar.
 
Last edited:
Inge fel på GPS oljan som sådant ( i alla fall vad jag vet men du får gärna kontra) men det är känt faktum att lite väl många får kopplingsslir när de bytt till den. Många har slängt i Biltemas bara för att prova och blivit av med problemet.





Gör rent lamellerna. Blästra lite fint på stålisarna. Gör rent NOOOOOGA.
Kolla att det är bra fjång i fjädrarna.

Kasta ut gpsen då den slirar rätt bra den med tyvärr. I med OK/Q8 eller Biltema JASO klassade MC OLJA!!!


Att det kan blir svårt att växla ur kan bero på att stålisarna har slagit sig av all värme som blivit av sliret av mc oljan. Försök rikta eller byt ut.

Lyckats med just detta en gång... Lite olja. In på mack. Ingen olja till mc. I med billigaste möjliga "BIL OLJA". Slirar en del på kopplingen. Rätt som det är kan jag inte koppla ur ens. Tur hade jag då jag kunde rikta mina stålisar.

:va
Detta är väl ändå meckforumet?
 
kl va 7,30 på sönd morgon skulle träffa alla som skulle köra = panik, vet att det funkat med 10/40 bil olja då jag kört med det innan, va lite på kanelen igår, den slirar inte utan den tar dåligt, rev den idag,o hittade felet, ska inte berätta vad det var det pga alla påhopp här soory ni alla seriösa här , vill ni R1 ägare veta så pma mig tydligen ett vanligt fel på R1 som jag inte är utbildad på som har mycket problem med olje drickande r R!, nu har jag löst det själv

E du full nu me?
Har du praktikplats på firman?
 
så den slirande kopplingen berodde inte på biloljan??

i kopplingskorgen axel som är ihålig skall där sitta en olje plugg, samma som frostplugg som lossnat så lamellerna har fått fullt tryck av olja, har bytt nu o funkar klockrent, så lätt va det , ville bara dela med mig
 
känns som man e tbx på samma attitydsproblem-forum som mopedforumen med alla 15 åriga pojkar :va

till oss okunniga som inte vet (mig själv bara kanske)

Vad är de som händer när man råkar göra sånt misstag?
 
uhm om man häller i bil olja?

Bilolja är gjort för torrkoppling som sitter i bilar och faktiskt i en del bågar. Exempelvis är det inte helt ovanligt på Ducati. Denna olja behöver inte "hjälpa" något att få grett mot något osv. Det innebär att om du häller sådan olja i din mc med våtkoppling. dvs kopplingen ligger i samma oljebad som resten av motorn så kommer kopplingen slira massvis. Om kopplingen slirar massvis kan stålskivorna som sitter mellan varje "lamell" slå sig av värmen, alternativt slita ut dem på ett eller annat vis och likaså lamellerna i sig kan gå åt skogen eller bli typ lite hård glasad yta pga värmen.

Det kan i värsta fall bli byte av både stålskivor och "lameller". Jobbet är lätt men ståskivorna kan dra iväg lite i kostnad. Man kan i viss mån rikta dem och man kan blästra lätt på ytan för att få tillbaka greppet.

Håller med om att attityden brister lätt och jag är nog inte bättre än någon annan. Bra att du säger till dock. :yoparty:yoparty

känns som man e tbx på samma attitydsproblem-forum som mopedforumen med alla 15 åriga pojkar :va

till oss okunniga som inte vet (mig själv bara kanske)

Vad är de som händer när man råkar göra sånt misstag?

i kopplingskorgen axel som är ihålig skall där sitta en olje plugg, samma som frostplugg som lossnat så lamellerna har fått fullt tryck av olja, har bytt nu o funkar klockrent, så lätt va det , ville bara dela med mig

Nu har jag ingen aning om hur det ser ut. Om den lossnar så kan den inte ta vägen någonstans utan den sitter bara lös? eller låg din i botten på motorn eller vadå? Eller hade du bara glömt att återmontera någon gång?
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top