Rött plastmonster

Jag vet inte om hoj är så rationellt?

Men ja, om du är ute efter italienskt så har du även MV Agusa, Moto Guzzi. Har inte själv någon erfarenhet av dom märkena.

Oavsett så råder jag dig till att köpa hoj efter hjärtat, svårt att bli missnöjd så. Sen när du har gjort det så kan du skaffa en till lite mer "rationell" hoj, eller nåt. :hihi
 
Hej!
Håller med Sukkha om att VFR är ena rktiga allt-i-allo-hojar, antagligen bra i början av karriären eftersom V-fyran inte försöker skrämmas. Och de ser ju nästan ut som sporthojar.



Här är annars ett par 90-tals sportisar med anständig körställning, men är de tillräckligt fyrkantiga?
View attachment 418731 View attachment 418732

Första ja tänkte på när man säger "linjal-ritad-hoj" FZRen.. :zpy

Men en gammal Cbr 1000 kanske vore nått?
 
Hade själv en VFR 750F från -87.
Nackdelen men VFR:ena före 90 är att det börjar bli knepigt att hitta riktigt bra däck då de har diagonaldäck i lite skumma dimensioner. Satsa på en VFR med 17" hjul både fram o bak så blir det inga problem att hitta bra däck.
 
honda rc 51 dvs sp1. förra året fanns de på blocket för 30-35 tusen. men ja det e ju inte tidigt 90 tal...

Hmm va fanns då hmmm

en sån ninja 750? i rödsvart?

den va iof bara röd men, ja..
http://www.blocket.se/orebro/Kawasaki_ninja_ZX7_R_750cc__25kw__59878277.htm?ca=11&w=3
eller
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ZX7R_59884476.htm?ca=11&w=3

inte röd men kaxig som bara den
http://www.blocket.se/ostergotland/Kawasaki_ZXR_750_60028186.htm?ca=11&w=3

eller kanske en honda vtr 1000 typ från 98?
http://www.blocket.se/lulea/Honda_vtr_1000_firestorm___Byte_59950476.htm?ca=11&w=3


eller eller kanske en sån? lite över 50hk kanske inte e mycket men funkar, vi behöver fler bröder i Sverige

http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VFR...230?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2a4f8bc04e

http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VFR...187?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf84e0beb
 
Last edited:
Okej. Tips nummer 1. Hojar på över 600cc som startar och går igenom en besiktning går aldrig under 10-12000kr i pris. De fastnar liksom där som nån magisk gräns. Så det är ingen mening att snåla och köpa en 80-talare för 12000kr. Sikta istället på en kåphoj från typ 98-00 som du kan få för 15-22 000kr efter prutning. Kolla på CBR929, GSXR750, YZF600 etc.
Jag har haft både gsxr750 -99 (nuvarande) för 16500kr, och yzf600 -97 för cirka 16000kr. Båda är jättebra hojar som du kan ha mycket kul på för en jävligt liten peng faktiskt. Varför köpa en VFR från -86 för 12000kr när du kan få en nästan hälften så gammal hoj för typ 4000kr mer?
 
honda rc 51 dvs sp1. förra året fanns de på blocket för 30-35 tusen. men ja det e ju inte tidigt 90 tal...

Hmm va fanns då hmmm

en sån ninja 750? i rödsvart?

den va iof bara röd men, ja..
http://www.blocket.se/orebro/Kawasaki_ninja_ZX7_R_750cc__25kw__59878277.htm?ca=11&w=3
eller
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ZX7R_59884476.htm?ca=11&w=3

inte röd men kaxig som bara den
http://www.blocket.se/ostergotland/Kawasaki_ZXR_750_60028186.htm?ca=11&w=3

eller kanske en honda vtr 1000 typ från 98?
http://www.blocket.se/lulea/Honda_vtr_1000_firestorm___Byte_59950476.htm?ca=11&w=3


eller eller kanske en sån? lite över 50hk kanske inte e mycket men funkar, vi behöver fler bröder i Sverige

http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VFR...230?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2a4f8bc04e

http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VFR...187?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf84e0beb

Wow, grym research. Tack!

Okej. Tips nummer 1. Hojar på över 600cc som startar och går igenom en besiktning går aldrig under 10-12000kr i pris. De fastnar liksom där som nån magisk gräns. Så det är ingen mening att snåla och köpa en 80-talare för 12000kr. Sikta istället på en kåphoj från typ 98-00 som du kan få för 15-22 000kr efter prutning. Kolla på CBR929, GSXR750, YZF600 etc.
Jag har haft både gsxr750 -99 (nuvarande) för 16500kr, och yzf600 -97 för cirka 16000kr. Båda är jättebra hojar som du kan ha mycket kul på för en jävligt liten peng faktiskt. Varför köpa en VFR från -86 för 12000kr när du kan få en nästan hälften så gammal hoj för typ 4000kr mer?

Det kommer nog sluta så med största sannolikhet. Är som sagt lite svag för 80-talarna, men det blir nog nått nyare.





eller en ducati...
 
http://m.blocket.se/orebro/UNIK_Honda_VFR_750_60064967.htm?ca=11
Denna ser duktigt fin ut välskött som annonsen förmedlar.


Annars tycker jag du ska kolla in Vtr Firestorm härlig cykel med sjukt gott ljud:kär
Finns i rött:tummenupp
Kom -97
Och 2001 uppgraderades instrumenteringen samt större tank 19 lit endast 16 lit innan bl a
Skapliga försäkringskostnader samt om den är skött enl servicebok ganska skottsäker motor..
Mindre bra saker kamkedjesträckarna kan haverera ,känt problem så dom bör kollas upp om dom är bytta..
Likaså laddregulator, undermåliga saker.
Annars en trevlig hoj enl mig som mullrar fantastiskt

Ja ja bara ett tips lycka till med vad du kommer fram till som passar dig:yoparty
 
Åååå, jag vet.... Men ni vet ju hur det konstant pågår en kamp inne i huvudet om rationalitet men också lathet.

Italienarna är ju så fina. Vilka finns det mer från våra grannar i syd kan erbjuda?

Italiensk, röd, attityd så det räcker och skottsäker mekanik :yoparty

http://www.blocket.se/ostergotland/Moto_Guzzi_1100_sport_med_ratt_attityd_59955792.htm?ca=23_11&w=3

Till det ett motorljud som absolut inte är Ducati, men fantastiskt njutbart på sitt sätt.

Efterförljaren, V11, är inte sämre. Lite modernare växellåda med sex växlar och färre frilägen än på den gamla 1100. I övrigt mekaniskt ganska lika:

http://www.blocket.se/goteborg/Moto_Guzzi_V11_Sport_59987807.htm?sa=1
http://www.blocket.se/halland/Moto_Guzzi_VII_Le_Mans_59098537.htm?sa=1

Ibland tittar även nån gammal Guzzi Le Mans från 80-talet ut på blocket:
http://www.blocket.se/jonkoping/Moto_guzzi_le_mans_59537444.htm?ca=23_11&w=3


Problemet med Guzzi är dels att det är glest mellan objekten i Sverige, dels att man så lätt fastnar i guzziträsket efter att ha provkört :tummenupp

/Anders
 
Välkommen till SH tummenupp:hej

Kriteriet röd kåphoj, gärna med italienskt ursprung, som kan användas till lite av varje (du kommer att vilja testa bana på sikt, jag lovar...) är helt rätt början:tummenupp Hoj köper man först och främst med hjärta och kulor, inte vilka tankväskor som passar bäst eller hur mkt soppa den drar. Man ska bli lite förälskad liksom: flina som en idiot första gången du vrider på fullt eller tar den där kurviga sektionen på favoritvägen utan någon som helst ansträngning. Känna sig tvungen att slänga en extrablick över axeln när man parkerat pärlan bara för att konstatera att "jävlar va snygg. Och den är MIN MIN MIN":)

MEN....precis som du själv påpekar finns det en hel del att välja mellan och som rookie är det inte lätt att veta var man ska börja.

En första spontan fråga: vad har du för budget? Det är nämligen en viss skillnad på vad du kan få för 20k och vad du kan få för 50k -och hur noga du måste vara när du kollar upp hojen så att du inte åker hem med något som senare visar sig vara den där rasslande konservburken.
 
eller en ducati...

:tummenupp

En gammal japan är inget att hänga i granen, en välbehållen Ducati är fina grejer!
Dock har de äldre inte världens bästa rykte tillförlitlighetsmässigt.

Jag tycker nog att du ska köpa en mullrig radfyra och skrika av dig innan du upptäcker mc-världens härligaste motorgång (och ljud)... dvs Sport-twin som bland annat Ducati :kär
 
Har en budget på 30 lax men hamnar helst runt 22.

Varför gör ni så här mot mig, förstår ni inte vad detta kommer leda till?
 
RSV-mille är ju inte helt fel den heller. Nån som har erfarenhet av dessa?

2009%5C11%5C29%5Cbikepics-1842016-full.jpg


http://www.blocket.se/goteborg/Aprilia_RSV_1000_Mille_12_ManGaranti_58969560.htm
 
vet iaf att tidiga 916 har inte samma samma problem som ex 97 å senare när det gäller vipparmarna som flagnar. så i detta fallet e det nog bättre med äldre.

men tidiga ss hade la problem med spruckna ramar om jag minns rätt.
 
Har en budget på 30 lax men hamnar helst runt 22.

Varför gör ni så här mot mig, förstår ni inte vad detta kommer leda till?

Vi har alla gått ner oss ganska grundligt i träsket redan, så välkommen ner, leran är varm och mysig. :hihi
Hoj är en kärleksaffär, speciellt sporthoj. Ta med någon som är någorlunda välbekant med hojar som kan hjälpa dig att kolla, sedan köper du det som gör dig alldeles knäsvag. (Och, misslyckas du att hålla dig inom tänkt budget, oroa dig inte. Det kommer fler tillfällen att spräcka budgeten. :hihi)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top