Rött plastmonster

Robob

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Hej gott folk, ny på forumet och i mc-svängen.

Nu är det dags, efter 15 års väntan så ska jag skaffa mc. Kan låta fånigt men min dröm har alltid vart en röd sporthoj med kåpor, och det ska det få bli.

Tänkte att som första hoj så ska det bli något beggat till ett bra pris. sent 80- eller tidigt 90-tal?

När man tänker röd sporthoj så tänker man ju ofta automatiskt på en Ducati, men har efter research insett att dom verkar vara lite för komplicerade ur en meck-synpunkt. Så det får bli senare.

Jag kommer mest pendla runt stan, men då jag kommer vilja åka lite längre distanser ibland (20-30 mil) så är en sport/touring-hybrid inte helt ointressant för mig.

Har ni något bra tips om vad jag borde titta på? Mc-världen är ju en ganska så djup grej att dyka in i, speciellt vid köp. Inte sugen på att bli blåst och komma hem med en rasslande konservburk. Däremot om ni har nått som ni vill sälja som genuint är ett bra köp så får ni gärna höra av er.

/Jonas
 
Last edited:
Välkommen Robob!

Jag är också ganska ny här, är väl inne på snart ett år nu, tog kortet i Maj förra året.
Mitt bästa tips är att ta dig till några handlare (Ni har väl ett gäng i Stökholm antar jag) och provkör!

Testa alla röda sporthojar med kåpor i din prisklass som du hittar.
Köra hoj är känsla och inte så mycket sunt förnuft.

Jag trodde jag skulle ha motard, men efter provkörning så blev det en nakenhoj istället.
Jag hade sneglat mycket på Yamaha, men det blev en Triumph...

Du kanske förstår vad jag vill säga, det finns få tips som verkligen är bra då det är din känsla som styr.
 
Ducati 1000ss Suzuki tl1000s honda vfr 1000 är bra nybörjar cyklar som finns i rött �� lycka till med köpet��
 
Ducati 1000ss Suzuki tl1000s honda vfr 1000 är bra nybörjar cyklar som finns i rött �� lycka till med köpet��

Har sneglat lite på VFR:s

Hittade denna från 1986 på blocket för 12.000:- Vet ej om detta är ett bra pris.

Lite orolig bara eftersom 1986 var den första VFR:en som producerades.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_750_VFR_59479001.htm?ca=11&w=1

Rookie: Jag har faktiskt tänkt att gå och spana hos handlarna, dock så har jag inte körkort ännu. Behöver nått att övningsköra på kanske jag skulle nämnt.
 
Tänkvärt är att det är oftast mycket stor skillnad i ålder/skick på 10/15/20 tusen kr så det kan många gånger löna sig att betala lite mer än det minsta möjliga. Om jag hade köpt första hoj idag hade det nog blivit något från ca år 2000 och ~20 000 kr. Oftast riktigt mycket hoj för pengarna och värdeminskningen är försumbar.

Exempelvis: http://www.blocket.se/kalmar/Suzuki_SV650S_59311837.htm?ca=20&w=3

Min tredje hoj var en likadan och den har jag fortfarande kvar, hade mycket väl kunnat börjat på en sån också. Låter typ som en Ducati också :tummenupp
 
Tänkvärt är att det är oftast mycket stor skillnad i ålder/skick på 10/15/20 tusen kr så det kan många gånger löna sig att betala lite mer än det minsta möjliga. Om jag hade köpt första hoj idag hade det nog blivit något från ca år 2000 och ~20 000 kr. Oftast riktigt mycket hoj för pengarna och värdeminskningen är försumbar.

Exempelvis: http://www.blocket.se/kalmar/Suzuki_SV650S_59311837.htm?ca=20&w=3

Min tredje hoj var en likadan och den har jag fortfarande kvar, hade mycket väl kunnat börjat på en sån också. Låter typ som en Ducati också :tummenupp

Har faktiskt resonerat så med. Dock är en en köpespunkt för mig att jag (kalla mig knäpp) gillar hur dom tidiga hojarna ser ut. Runt 2001 är liksom för runda och stylade för min smak. Senare blir dom för spetsiga som dom är nu. Det ska vara fyrkantigt för min del. :)

Så jag har tänkt om jag ändå ska skaffa en äldre hoj så kan det ju lika gärna vara till ett bra pris.
 
Har faktiskt resonerat så med. Dock är en en köpespunkt för mig att jag (kalla mig knäpp) gillar hur dom tidiga hojarna ser ut. Runt 2001 är liksom för runda och stylade för min smak. Senare blir dom för spetsiga som dom är nu. Det ska vara fyrkantigt för min del. :)

Så jag har tänkt om jag ändå ska skaffa en äldre hoj så kan det ju lika gärna vara till ett bra pris.

Hej!
Håller med Sukkha om att VFR är ena rktiga allt-i-allo-hojar, antagligen bra i början av karriären eftersom V-fyran inte försöker skrämmas. Och de ser ju nästan ut som sporthojar.



Här är annars ett par 90-tals sportisar med anständig körställning, men är de tillräckligt fyrkantiga?
yzf-main.jpg Honda CBR900RR 94.jpg
 
Hej!
Håller med Sukkha om att VFR är ena rktiga allt-i-allo-hojar, antagligen bra i början av karriären eftersom V-fyran inte försöker skrämmas. Och de ser ju nästan ut som sporthojar.



Här är annars ett par 90-tals sportisar med anständig körställning, men är de tillräckligt fyrkantiga?
View attachment 418731 View attachment 418732

YZF:en gör mig faktiskt lite upphetsad. Den där baken asså :)

Hixman: mmm, klickat på den jag med :yoparty
 
Sedan är 20-30 mil inga avstånd, även på en sporthoj. De flesta nöjesturer efter jobbet blir ju gärna nånstans så långa. Det som är krånligt att meka på en Ducati är väl ventilmekaniken, och det är väl bara att lära sig som typ allt annat mekrelaterat. :)
Jag brukar säga att hoj ska väljas med hjärtat, så säger hjärtat en ducati, så ta en ducati? Den första hojen blir ändå bortbytt efter ett par år för att man blir upp över öronen kär i en helt annan modell. :hihi
 
Tänkte precis som alla andra direkt på Hondan när du skriver röd...
Enligt mitt uppslagsverk ska man undvika VF750F, men satsa hårt på VFR750F, gäller nog övriga VFR-modeller också.
Sen finns ju, också i rött, en av mina utseendefavoriter, Suzuki RF900:
suzuki rf 900.jpg
 
Här kan alla läsa själva förresten (fast man kanske inte får göra så med en upphovsrättsskyddad sida:7peta)
IMG_0102.JPG
 
Tänkte precis som alla andra direkt på Hondan när du skriver röd...
Enligt mitt uppslagsverk ska man undvika VF750F, men satsa hårt på VFR750F, gäller nog övriga VFR-modeller också.
Sen finns ju, också i rött, en av mina utseendefavoriter, Suzuki RF900:
View attachment 418737

Du gör mig nostalgisk swlabr. Hade en svart. En riktig "headturner" och riktigt bra hoj.
 
Tycker du är inne på rätt spår med Ducati men dom finns i andra färger med..
 
Sedan är 20-30 mil inga avstånd, även på en sporthoj. De flesta nöjesturer efter jobbet blir ju gärna nånstans så långa. Det som är krånligt att meka på en Ducati är väl ventilmekaniken, och det är väl bara att lära sig som typ allt annat mekrelaterat. :)
Jag brukar säga att hoj ska väljas med hjärtat, så säger hjärtat en ducati, så ta en ducati? Den första hojen blir ändå bortbytt efter ett par år för att man blir upp över öronen kär i en helt annan modell. :hihi

Lyssna på Ulvhamne :smasha :tummenupp

Tycker du är inne på rätt spår med Ducati men dom finns i andra färger med..


Åååå, jag vet.... Men ni vet ju hur det konstant pågår en kamp inne i huvudet om rationalitet men också lathet.

Italienarna är ju så fina. Vilka finns det mer från våra grannar i syd kan erbjuda?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top