Rött kladd

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Hej,
Gick igenom hojen inför sommaren och upptäckte att jag vid senaste service fått i princip varje skruv penslad med något rött kladd. Hittade "kladdet" på exempelvis kontaktpolerna till batteriet, vid koppling- och bromshandtag och på gängor till diverse skruvar osv. Jag känner mig övertygad om att det där röda kladdet skall vara där, och att det gör nytta. Men vad är det för något?

Om det spelar någon roll har jag en Suzuki som är servad på suzukiverkstad.

Det röda kladdet går så att dina skruvar och bultar inte lossnar av vibrationerna det heter lock-tite *stavas*

Man har väl inte gänglåsning på batteriets poler?
Fråga verkstaden vad det är och varför.
Skriv gärna här sen vad de sa.

Det röda kladdet går så att dina skruvar och bultar inte lossnar av vibrationerna det heter lock-tite *stavas*

Tjena Guldis, tack för svaret.
Har haft mina funderingar om det kanske kunde vara något sådant. Det är dock två grejer jag funderar på i sammanhanget.

Skruvarna som detta fanns på var inte på något sätt svåra att skruva av.

Dessutom fanns kladdet som sagt vid kopplings- och bromshandtagen. Det var smetat någonstans i närheten av där hantaget "pivoterar" och där den där kolven går in. Lock-tight där låter inte helt rätt, för då skulle väl inte handtaget gå att dra in?

Kanske finns det även ett smörjtjossan som är rött.

Tjena Guldis, tack för svaret.
Har haft mina funderingar om det kanske kunde vara något sådant. Det är dock två grejer jag funderar på i sammanhanget.

Skruvarna som detta fanns på var inte på något sätt svåra att skruva av.

Dessutom fanns kladdet som sagt vid kopplings- och bromshandtagen. Det var smetat någonstans i närheten av där hantaget "pivoterar" och där den där kolven går in. Lock-tight där låter inte helt rätt, för då skulle väl inte handtaget gå att dra in?

Kanske finns det även ett smörjtjossan som är rött.

Lock-tite finns i olika styrkor det behöver inte sitta som berget för att det ska förhindra att skruven ska vibrera loss. Jag sätter mina 50 cents på att det är locktite. Menar du att det sitter på på justerskruvarna vid handtagen ?

Loctite är normalt blått och flytande vid applicering, inte rött och kletigt...

Det är med all sannolikhet nån form av smörjfett, troligen applicerat för att förhindra korrosion.
Assa:s låsfett är rött så det är väl nåt liknande antar jag.

Loctite är normalt blått och flytande vid applicering, inte rött och kletigt...

Det är med all sannolikhet nån form av smörjfett, troligen applicerat för att förhindra korrosion.
Assa:s låsfett är rött så det är väl nåt liknande antar jag.

Finns rött locktite, samt finns det i stiftform som förhoppningsvis inte flyter.

Är det kladdigt ens eller du kallar det bara för kladd :P?

Ev kanske kopparpasta ???

Klart som korvspad det är fett de kladdat dit. Helrätt att ha på handtagen, batterikontakter och liknande!

/Fredde

Som svar på ts så är det förmodligen något smörjfett bara. Inget o va rädd för. ;)

Och som svar på besserwissern angående färgen på loctite så finns det i ett flertal olika färger med olika styrkor.

hmm

kanske det är fett pga batteri kan får oxid men om använda fett eller vax på kabel/skruv till batteri så det skydd mot oxid och Annat vet inte jag om.

mvh per gustafsson

Ska man vara ännu tydligare så är loctite ett varumärke. Och de tillverkar mycket mer än gänglåsning.

Är det kladdigt ens eller du kallar det bara för kladd :P?

Hehe, jorå, det är fortfarande kladdigt trots att det är ett år sedan servicen.

Jag är inte så tekniskt bevandrad, men som försök till svar på din tidigare fråga så finns även detta röda kladd där kopplingsvajern normalt går in, men nu sitter det en kolv där eftersom kopplingen är hydraulisk.

Men varför lägger man fett diverse skruvgängor? Riskerar det inte att snarare göra så skruvarna vibrerar av än att dom sitter kvar?

Tackar er andra för svaren också. Det där med fett kanske inte låter så dumt. Betyder färgkoden på fettet något?

jag skulle tippa på att det är någon slags pasta för att markera så att mekanikern lättare ska se att de spännt fast alla skruvar som dom släppt lös på.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!