Röstning ang. regndäck 250sp

guzzo skrev:
varför måste man ha extra fälgar för!!

har kört en hel säsong i 125 racer med ett settfälgar... de är väl bara att kränga lite.. är de blött på med regn däck annrs slicks.. där är ju inte wm vi kör precis!

Klart man kan åka med ett set fälgar om man vill, men det blir krångligare.. Tänk på att våra 125or är betydligt lättare att montera däck på fälgen och montera bakhjulet på hojen. 125 däcken är ju så lätta att kränga om man jämför så man tror man gjort fel!
MEN, det är NI som kör SP och inga andra (Svemo) som ska bestämma hur ni vill ha det. Vad ni än bestämmer så hoppas jag at ni får fortsatt kul å billig racing!

/JPS
 
Last edited:
Jörgen Player Special skrev:
Klart man kan åka med ett set fälgar om man vill, men det blir krångligare.. Tänk på att våra 125or är betydligt lättare att montera däck på fälgen och montera bakhjulet på hojen. 125 däcken är ju så lätta att kränga om man jämför så man tror man gjort fel!
MEN, det är NI som kör SP och inga andra som ska bestämma hur ni vill ha det. Vad ni än bestämmer så hoppas jag at ni får fortsatt kul å billig racing!

/JPS

Det är väldigt sant, däckbyte på en 125 är en baggis, även hjulbyte. På en gathoj i stress kan det vara rena döden att få på bakhjulet.
 
Hellberg skrev:
väldigt sant!

tar inte många minuter å kränga
Kränger du åt de som inte har utrustning eller kunskap då också? De som inte gjort det förut kan spendera timmar med enda resultat skinnflådda knogar och repiga fälgar. Många väljer väl 250SP för att det är enkelt och billigt, det var i alla fall varför jag var intresserad av den. Ni får bestämma om klassen fortfarande ska vara en instegsklass eller om den blir som rookie-klasserna där extra fälgar, slicks och däcksvärmare är standard. Knappast vettigt i en instegsklass tycker jag.
 
Last edited:
Så alla kör inte på samma däck allstå?
Men prismässigt så spelar det väl ingen roll för den stora massan vilka däck som gäller?
Hade förstått att ha enhetliga däck för priset skull om man gjorde något stort samköp men det förekommer väl inte?
För om nu någon får tag på metzler billigare än dunlop så borde det vara billigaste för honom/henne att köra på det.
Men varför måste det vara enhetliga däck?

Alla har ju tillgång till samma däck.

Chris Ash skrev:
Det är väl själva idén med en enhetsklass, att alla ska köra på precis samma material.

Nu är det ju inte riktigt så i praktiken men ändå.
 
Alicia skrev:
Så alla kör inte på samma däck allstå?
Men prismässigt så spelar det väl ingen roll för den stora massan vilka däck som gäller?
Hade förstått att ha enhetliga däck för priset skull om man gjorde något stort samköp men det förekommer väl inte?
För om nu någon får tag på metzler billigare än dunlop så borde det vara billigaste för honom/henne att köra på det.
Men varför måste det vara enhetliga däck?

Alla har ju tillgång till samma däck.
Först: All kör på likadana däck. Att det tilläts 207'or under 2005 var bara för att få till en smidig övergång till de nya däcken.
Varför enhetliga däck... Det är just det som är charmen med en enhetsklass! Alla har identiska däck = lika för alla. Vidare skänker Dunlop två däck i pris per race, ett bakdäck till vinnaren och ett framdäck som lottas ut bland övriga som gått i mål. Vad jag vet så är vi den enda klass förutom 125 jr som har priser överhuvudtaget (eller hur blev det Berra, fick du någon RS125'a?)
Sen är det väl inte så dumt om man som en hel klass kan sätta press på däcktillverkarna om att ge bra priser om man ser till att alla kör på deras däck? Istället för att de som råkar ha bra däckkontakter får bra priser så får alla bra priser. Att det har blivit just Dunlop har diskuterats mycket men D207 var ett väldigt bra allrounddäck och de nya D208/D209 är helt sagolikt mycket bättre både vad gäller grepp och hållbarhet än D207!
Men kolla gärna med Metzeler om de kan kontra Dunlops deal med Svemo!
 
Torkel skrev:
Först: All kör på likadana däck. Att det tilläts 207'or under 2005 var bara för att få till en smidig övergång till de nya däcken.
Varför enhetliga däck... Det är just det som är charmen med en enhetsklass! Alla har identiska däck = lika för alla. Vidare skänker Dunlop två däck i pris per race, ett bakdäck till vinnaren och ett framdäck som lottas ut bland övriga som gått i mål. Vad jag vet så är vi den enda klass förutom 125 jr som har priser överhuvudtaget (eller hur blev det Berra, fick du någon RS125'a?)
Sen är det väl inte så dumt om man som en hel klass kan sätta press på däcktillverkarna om att ge bra priser om man ser till att alla kör på deras däck? Istället för att de som råkar ha bra däckkontakter får bra priser så får alla bra priser. Att det har blivit just Dunlop har diskuterats mycket men D207 var ett väldigt bra allrounddäck och de nya D208/D209 är helt sagolikt mycket bättre både vad gäller grepp och hållbarhet än D207!
Men kolla gärna med Metzeler om de kan kontra Dunlops deal med Svemo!

Jag skrev ettårskontrakt med Dunlop

/JPS
 
Har Dunlop en deal med Svemo som gör att förarna kan köpa billigare däck så är det väl självklart att alla kör på samma däck.
Trodde först att alla var tvungna att köra på dunlop däck utan att det fanns något som gjorde det billigare.

Tack för ett utförligt svar Torkel :)

Torkel skrev:
Först: All kör på likadana däck. Att det tilläts 207'or under 2005 var bara för att få till en smidig övergång till de nya däcken.
Varför enhetliga däck... Det är just det som är charmen med en enhetsklass! Alla har identiska däck = lika för alla. Vidare skänker Dunlop två däck i pris per race, ett bakdäck till vinnaren och ett framdäck som lottas ut bland övriga som gått i mål. Vad jag vet så är vi den enda klass förutom 125 jr som har priser överhuvudtaget (eller hur blev det Berra, fick du någon RS125'a?)
Sen är det väl inte så dumt om man som en hel klass kan sätta press på däcktillverkarna om att ge bra priser om man ser till att alla kör på deras däck? Istället för att de som råkar ha bra däckkontakter får bra priser så får alla bra priser. Att det har blivit just Dunlop har diskuterats mycket men D207 var ett väldigt bra allrounddäck och de nya D208/D209 är helt sagolikt mycket bättre både vad gäller grepp och hållbarhet än D207!
Men kolla gärna med Metzeler om de kan kontra Dunlops deal med Svemo!
 
Ni som är insatta i 250sp kanske kan svara på de här eller ge någon gissning.

Låt säga att jag känner mig modig nog att köra något B-race nästa år med min 400:a, kan jag då söka dispans för att få köra med andra kåpor?
Eftersom detta inte påverkar konkurrensen mot alla andra som kör 250 så borde det väl inte vara några problem eftersom det är mest kosmetiskt och min hoj väger ändå ca. 30 kg mer än alla andras.
 
Alicia skrev:
Ni som är insatta i 250sp kanske kan svara på de här eller ge någon gissning.

Låt säga att jag känner mig modig nog att köra något B-race nästa år med min 400:a, kan jag då söka dispans för att få köra med andra kåpor?
Eftersom detta inte påverkar konkurrensen mot alla andra som kör 250 så borde det väl inte vara några problem eftersom det är mest kosmetiskt och min hoj väger ändå ca. 30 kg mer än alla andras.


Är det ett B-race du ska köra så är det fritt med vilka kåpor du har på! Samma med vilka däck du har eller hur mycket du har trimmat hojen osv. B-race har få begränsningar.

Är det ett 250SP race så kan det nog vara lite svårare att få dispens på sånt som står i deras reglement att man ska följa.
 
Alicia skrev:
Ni som är insatta i 250sp kanske kan svara på de här eller ge någon gissning.

Låt säga att jag känner mig modig nog att köra något B-race nästa år med min 400:a, kan jag då söka dispans för att få köra med andra kåpor?
Eftersom detta inte påverkar konkurrensen mot alla andra som kör 250 så borde det väl inte vara några problem eftersom det är mest kosmetiskt och min hoj väger ändå ca. 30 kg mer än alla andras.
Först och främst bör du kolla ifall din hoj finns med på SVEMO:s homologeringslista, dvs är godkänd för 250SP.
 
RedBaron skrev:
Först och främst bör du kolla ifall din hoj finns med på SVEMO:s homologeringslista, dvs är godkänd för 250SP.


Och vart hittar man denna listan?
 
zxr400 får vara med i 250sp. Sen får du väl kanske bubbla med lodnert om dispens för kåporna.
 
Alicia skrev:
Och vart hittar man denna listan?

Alla hojmodeller som tagits in och sålts av en Nordisk återförsäljare/imortör får köras i standardklasserna. Står nått sånt i reglementet.

ZXR400 årsmodell 93 togs in till Sverige av Kawasaki och får därför användas. Andra årsmodeller som tagits in till Nordiska länder vet jag inget om dock..
 
Jag har en 91:a, men mailade och frågade Lodnert och det var visst oki.


Axxexs skrev:
Alla hojmodeller som tagits in och sålts av en Nordisk återförsäljare/imortör får köras i standardklasserna. Står nått sånt i reglementet.

ZXR400 årsmodell 93 togs in till Sverige av Kawasaki och får därför användas. Andra årsmodeller som tagits in till Nordiska länder vet jag inget om dock..
 
Neutral skrev:
...De som inte gjort det förut kan spendera timmar med enda resultat skinnflådda knogar och repiga fälgar....
Jag håller med. Bara för att ge lite perspektiv på det här med krängning på nybörjarnivå kan jag väl flika in att när jag bytte däck på Aprilian brukade jag räkna med cirka 40 minuter från det att man öppnade locket till verktygslådan tills dess att man var helt klar. Själva krängadet, alltså den tiden man står och bänder med däckjärnen är inte mer än ett par minuter men det är inte det samma som ett däckbyte. Alla som påstår att ett DÄCKBYTE tar ett par minuter för en (1) ensamt arbetande nybörjare från första öppningen av verktygslådan till att man pumpat ut bromsbeläggen är en snicksnackare.

Ta fram alla saker (avbitare, najtråd, insexnyckel, spärrhandtag och tre olika storlekar hylsor, däckavtryckare, däckpasta och kompressor) som behövs. Klipp loss najning för bultarna till ena frambromsoket och dra loss alla muttrar. Demontera framhjul och ventil. Tryck av korden från fälgkanten och demontera däcket. Montera nytt däck, ventil och blås ut korden på fälgkanten. Skit i att balansera. Montera framhjul. Har du tid att dra frambromsoksbultar och skruvar och mutter till framhjulsaxeln med moment? Nåja, skit i det också. Naja frambromsoksbultarna. Upprepa för bakhjulet, här slipper du najning och de fyra små skruvarna till framhjulsaxeln. Skit också i all plocka undan sakerna efter dig. Pumpa frambromshandtaget ett par gånger för att trycka ut bromsbeläggen till bromskivorna. Klar! Vem grejar det på "ett par minuter"?

Ska man tävla med regndäck men endast ett par fälgar måste man vid tveksamt väder demontera rubbet och stå beredd med bara fälgarna på marken och däcken bredvid 20 minuter innan start så att man kan trycka på de däck man vill ha för att ha en rimlig chans att hinna till start.
 
Last edited:
Röstningen är nu klar. Då återstår bara att se vad Svemo har att säga...

Hoppas verkligen att ni som har röstat och som inte körde denna säsong i 250SP kommer köra nästa säsong. Annars känns rösterna lite orättvisa.
 
Back
Top