Rörtjocklek på avgassystem !!!

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Jag läser här och där att det ska vara GROVA rör på twinnar ,, gärna 60mm o större om kubiken är 1000 eller mer ,,
men på flera av systemen jag sett är ju fortfarande diametern vid utblåset långt under 60mm ,, först 5cm efter utblåset konar rören upp till 60 eller grövre ,,

Vad är då vitsen med så grova rör om dom är strypta dom 5 första centimetrarna ?

finns det någon här med erfarenhet av flödesmätning ?

mvh jocke.

Diametern är också mycket en funktion av varvtalet. En kortslagig 1000cc V-twin som ska varva säg 9000 rpm kräver faktiskt sällan mindre diameter på krökarna än en HD på säg 1800 cc som varvar lite mer än hälften.

Att diametern vid avgasporten är mindre är helt i sin ordning, man vill helst ha svagt koniska krökar, eller som ofta är enklare att tillverka: succesivt ökning av diametern i steg. Titta på tex ett race-termignioni till ducati så ser du hur man succesivt ökar på diametern. Stepped headers heter det på utrikiska.

Avgassystem är inte bara flöde, det är resonans också, likt en orgelpipa.

Här kan du läsa lite generella principer, HD iof, men formlerna gäller alla 4t kolvmotorer:
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf

/J

bugar o tackar ,,
det var faktiskt på ducces race system jag såg det absolut tydligast ,,
jag ska läsa länken o begrunda ,,

saklig info är bra info :tummenupp

Diametern är också mycket en funktion av varvtalet. En kortslagig 1000cc V-twin som ska varva säg 9000 rpm kräver faktiskt sällan mindre diameter på krökarna än en HD på säg 1800 cc som varvar lite mer än hälften.

Att diametern vid avgasporten är mindre är helt i sin ordning, man vill helst ha svagt koniska krökar, eller som ofta är enklare att tillverka: succesivt ökning av diametern i steg. Titta på tex ett race-termignioni till ducati så ser du hur man succesivt ökar på diametern. Stepped headers heter det på utrikiska.

Avgassystem är inte bara flöde, det är resonans också, likt en orgelpipa.

Här kan du läsa lite generella principer, HD iof, men formlerna gäller alla 4t kolvmotorer:
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf

/J

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt