Rörmokare hjälp önskas.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Har lite tryckproblem i värmesystemet, eldar med ved så trycket är ganska varierande. Nu när trycket går ner til ca 0.6 bar så börjar det porla i ett element på övervåningen pga för litet tryck. Luftar jag så kommer det inte ens vatten för att nivån i elementet är för låg. Eldar jag upp trycket så får jag lufta det så det blir tyst. Har ett expansionskärl på 150 liter som jag inte riktigt vet hur jag ska dona till. Hur mycket vatten ska det vara i det, lufttryck? Sitter det en gummiblåsa i det? Fyller jag på med vatten så blir trycket galet högt när jag får upp tankarna till 80-90gr. Så hur ska jag göra?
 
Skaffa ett större expansionskärl? Är det ett öppet system(kärlet på vind el dyl) tror jag det ska vara 10% av total vattenvolym i systemet. Siffran för ett slutet system(rött kärl i pannrum) tror jag är 5%.

Hur mycket acctank har du?
 
DU har ett ganska stort kärl, men det framgår inte hur mycket vattenvolym du har. Som tidigare sa. Ca 5% expantionsvolym.

Troligtvis har någon :tungan varit och släppt ur luft på luftnipenl på expantionskärlet och sedan fyllt på med mer vatten. DÅ har du inte längre 5% volym att tillgå. Vid montage ska hela tryckkärlet vara trycksatt., ca 0,5bar

Vad du nu kan göra är att: Kyl ner anläggningen. Fyll på med ca 1 bar luft i systemet. Lufta element eller släpp ur vatten någonstanns tills trycket sjunker. När du ser att trycket inte sjunker längre på expantionskärlet. I Luftkammaren alltså. DÅ har du fått ur allt vatten ur kärklet. SOm du säger så sitter det en gummiblåsa i där. OM gummi blåsan går sönder blir det också liknande fenomen.
När du är säker på att hela kärlet är luftfyllt, justerar du lufttrycket till 0,5 bar.
Sedan fyller du på med vatten som motsvarar höjden till högsta element.
Klart.
Värm upp systemet igen.

Mats
 
Jag har 2 tankar på 500 liter styck. Jag har självklart varit å fipplat på expansionskärlet och provat med olika lufttryck. Ska nog börja med å kolla hur blåsan i exkärlet ser ut. Det är nog 20 år gammalt så man vet ju inte hur det ser ut innuti.
 
Passar på & flika in i tråden. Har bergvärme & när cirk.pumpen slår ifrån (någon gång per timme) börjar det knäppa nått förbaskat i elementen när den går på igen. Det här har börjat på senare tid, jag har luftat alla element men det kommer ingen luft. Någon som vet vad det beror på (knäppningarna)?
 
Passar på & flika in i tråden. Har bergvärme & när cirk.pumpen slår ifrån (någon gång per timme) börjar det knäppa nått förbaskat i elementen när den går på igen. Det här har börjat på senare tid, jag har luftat alla element men det kommer ingen luft. Någon som vet vad det beror på (knäppningarna)?

Har hört samma fenomen hos kompisar med bergvärme. Det verkar höra till.
 
Har hört samma fenomen hos kompisar med bergvärme. Det verkar höra till.

Jo, fast första 2 åren hörde man knappt något alls (möjligen svaga knäppningar när pumpen gick igång). Det har verkligen eskalerat på senare tid & låter riktigt högt. Tänkte att man måste kunna fixa till det på något sätt.
 
Passar på & flika in i tråden. Har bergvärme & när cirk.pumpen slår ifrån (någon gång per timme) börjar det knäppa nått förbaskat i elementen när den går på igen. Det här har börjat på senare tid, jag har luftat alla element men det kommer ingen luft. Någon som vet vad det beror på (knäppningarna)?

Du får montera en "knäpptank" på kanske hundra liter el dyl.
 
Du får montera en "knäpptank" på kanske hundra liter el dyl.

Var förstås tvungen att googla det direkt och det verkar vara lösningen på problemet. Dock såg jag en kostnad på runt 5000:- och så störande är nog inte knäppandet. Konstigt bara att det inte lät så mycket det första 2 åren.
 
Knäppningarna beror på att VPn skickar iväg en skvätt hetvatten efter att den har gjort varmvatten. Detta pga av att VPn inte kan göra båda sakerna samtidigt.
Detta fenomen brukar vara vanligast på sommaren då temperaturskillnaden är som störst på Radiatortempen och hetvattnet.
Knäpptank är ett alternaitv men di kan även testa att ändra hastigheten på C-pumpen. Detta har,i vissa fall,funkat.
Passa även på att kolla smutsfiltret på värmesidan (även kalla sidan,inte för att det har något med knäppningarna att göra men endå). Är det mycket smuts där så kan det ställa till det i viss mån.
Annars kan man lägga små gummibitar mellan konsollerna och radiatorn.

Jag har 2 tankar på 500 liter styck. Jag har självklart varit å fipplat på expansionskärlet och provat med olika lufttryck. Ska nog börja med å kolla hur blåsan i exkärlet ser ut. Det är nog 20 år gammalt så man vet ju inte hur det ser ut innuti.
Om det är 20 år gammalt och sitter på en vedanläggning så är det med största säkerhet paj.
Vattnet som du fyller på måste ju ta vägen nånstans? Har du kollat så inte Säkerhetsventilen står och paltar? Hur många Bar e den på?
 
Last edited:
Knäppningarna beror på att VPn skickar iväg en skvätt hetvatten efter att den har gjort varmvatten. Detta pga av att VPn inte kan göra båda sakerna samtidigt.
Detta fenomen brukar vara vanligast på sommaren då temperaturskillnaden är som störst på Radiatortempen och hetvattnet.
Knäpptank är ett alternaitv men di kan även testa att ändra hastigheten på C-pumpen. Detta har,i vissa fall,funkat.
Passa även på att kolla smutsfiltret på värmesidan (även kalla sidan,inte för att det har något med knäppningarna att göra men endå). Är det mycket smuts där så kan det ställa till det i viss mån.
Annars kan man lägga små gummibitar mellan konsollerna och radiatorn.

Tack för info :)! Fick ingen info öht från installatören om något filter. Faktum är att jag inte fick någon info om någonting när jag tänkter efter. Ska kolla upp filtrena.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top