Rörkrökarverktyg

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Om ni skulle bygga en ram av stålrör till en motorcykel alternativ bara böja rör i DIN 2391/C, NBK ST 37.4 Sömlösa rör eller grövre behöver man en herrejösses rörbock för 7-8000:- eller duger julas rörbock för 1000:-
Godstjockleken är 4mm för övre ramröret.

Det går nog bra med en billig så länge du kan värma upp röret ordentligt. Ju varmare, desto lättare att bocka. :) Men 4mm godstjocklek, det är väldigt väldigt tjockt. Är det en bombsäker pansarhoj du bygger eller!?

Om du hade tänkt kallbocka så får du nog satsa på något med mycket press, men sök innan för jag vet inte alls. Det är bara vad jag själv tror, kanske inte så värdefullt men ja..

Vet heller inte vad du har för kunskaper om rambyggeri, det ringer en liten klocka när du nämner 4mm godstjocklek. men det kanske är en väldigt tung hoj eller så kanske du bara vill vara overkill? Ska man bygga själv så vill man ju ha kvalitét, hehe. :D

Men iaf, tänk på att ett rör med större ytterdiameter och samma metervikt (Alltså tunnare gods.) som ett med mindre ytterdiameter är starkare. Lite svårt att greppa kanske, så därför ritar jag en bild. :)

Informationen kommer från SFRO's egen lilla handbok. Inte bilden iofs, som du säkert ser. :)

SFRO.jpg

Läste på harley portalen vad grabbarna där använder och då var övre ramröret 4mm resten 3mm.
Det skulle minst vara 3mm i övre ramröret så jag kastade dit en extra.

Hittade inte på deras hemsida nånting alls om handboken så jag tänkte om det fanns någon annanstans att beställa.

Hittade inte på deras hemsida nånting alls om handboken så jag tänkte om det fanns någon annanstans att beställa.

Låna på biblioteket?

Denna utmärkta inrättning som har både Haynes manualer, Graham Bells Twostroke tuning och all världens böcker inom alla möjliga områden.

Ni vet dit man gick innan Internet och Google för att få svar på sina frågor.

Har dom inte boken, begär att dom tar hem den!

SFROs bygghandbok kan man köpa genom webshoppen på tidningen Wheels hemsida.

Hej. När jag byggde min CrMo ram så hade jag inte mer än 1,5 mm i godstjocklek. Jag hade frågat Acke Rising på ISR vad dom brukade använda , och han borde ju veta. Jag hade då SAE 4130 om jag minns rätt och de går att kallbocka, med rätt utrustning. Behöver man hjälp med det så kan jag rekommendera www.morani.se. Peter som driver firman är helt grymt kunnig.
Ha de Per:squid

Bra böcker

Läste på harley portalen vad grabbarna där använder och då var övre ramröret 4mm resten 3mm.
Det skulle minst vara 3mm i övre ramröret så jag kastade dit en extra.

Tjena !
Jag kan verkligen rekomendera John Bradleys böcker när det gäller att bygga hojjar.
Där får du så jäkla mycket bra input om ALLT !!:=)
Gå in på min hemsida så kan du få mer info om böckerna
MVH
Roffe:tummenupp

Bifogat

• JB 2.jpg
    JB 2.jpg
    7 KB · Visningar: 239
  • John Bradley Racing book 1 and 2 (3).jpg
    John Bradley Racing book 1 and 2 (3).jpg
    216.4 KB · Visningar: 102
  • John Bradley Racing book 1 and 2 (5).jpg
    John Bradley Racing book 1 and 2 (5).jpg
    122.8 KB · Visningar: 95
  • John Bradley Racing book 1 and 2 (12).jpg
    John Bradley Racing book 1 and 2 (12).jpg
    6.9 KB · Visningar: 247
Mitt bygge är på inget som helst sätt ett räserbygge utan en stelbensram med springergaffel och en aprilia rsv 1000 motor men böckerna verkar riktigt intressanta ändå.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT