Rörkenregler ang. motard

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Kollade lite på rörkeninformationen pga Järfälla nu inte tillåter SMC
att ha knixkurser på Järfällabanan och hittade denna regel för rörken:

"Efter klockan 21.00 är körning med SuperMotard ej tillåtet på banan,
det är ett av vilkoren i Länsstyrelsens miljögodkännande av körningarna"

Varför? (inte för att jag har en men fattar inte..)

De kanske låter för mycket.
Vilket är helt oförståeligt när de har samma ljudkrav som alla andra.

Jag är mest förvånad över att banor får ha öppet efter 21.00 ?

De kanske låter för mycket.
Vilket är helt oförståeligt när de har samma ljudkrav som alla andra.

Jag bor i runda slängar 4km från motorstadion/enduroslingan, jag tror inte att någon annan motortyp har ett så genomträngande motorljud som just encylindriga fyrtaktsenduros/crossar.

Riktigt elaka tvåtaktare hörs knappt alls, rallycross/folkracebilar hörs inte (delvis givetvis för att den banan ligger i en sänka medans enduro/crosshojarna tidvis är ovanför), men stånka-brööölet når fram.

Det stör mig dock inte alls, men det hörs betydligt bättre än alla andra ljud därifrån, jag kan tänka mig att det är betydlgt värre på halva avståndet dock.

låter skumt ju.
knixkurserna på rörken håller ju på till 22, fjantigt att motards bara skulle vara tillåtet till 21.
an får iallafall inte åka "crossstuket" med benet mot marken.

låter skumt ju.
knixkurserna på rörken håller ju på till 22, fjantigt att motards bara skulle vara tillåtet till 21.
an får iallafall inte åka "crossstuket" med benet mot marken.

Men har man originalsystem med insats eller liknande så är det ju inte så farligt ljud i en enstånka.

Körde Knixkursen för en månad sedan på Gröndal i Eskilstuna och bara man hade riktiga cross-stövlar var det ok att slänga ut benet, men det kanske skiljer sig mellan olika distrikt.

Last edited:
Men har man originalsystem med insats eller liknande så är det ju inte så farligt ljud i en enstånka.
Det är mycket enklare med ett generellt förbud än att tillåta vissa. Att det sitter originalsystem på betyder ju inte alltid att det "inte är så farligt" ljud.

Dessutom låter motarderna ofta på mer sätt än motorljud, det är sällan man slajdar in en sporthoj i böj... ;)

Last edited:
lite konstig formulering får tyckas.

Så en motard brölar för mycket men en supermono eller endurohoj är OK ? fast inte om du har 17" fälgar på enduron då :P

Har själv varit på Rörken ett gäng ggr och vad jag vill minnas så använder dom sig bara av regeln vid behov = om jag kommer ihåg rätt så fick tarden köra även efter kl 21.

En sak kan ni ju vara säkra på och det är ju att det inte är SMC som har något emot motarder. Lär ju vara något skit med ljudkrav eller liknande, och vi får vara glada så länge "vanliga" motorcyklar får hålla på till 22, alltid något.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT